Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nymontert anlegg, problemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nymontert anlegg, problemer

    Hei! Rakk i dag å montere ferdig komponentsett på passasjersiden og trekke høyttalerkabel frem i kupéen fra bagasjerommet. Tidligere eier av bilen hadde trekt signalkabler fra før, det som er litt dumt er at han har trekt de rett ved siden av strømledningen.

    Det låter bra men det er to problemer:

    #1 - Har dynamostøy på frontsettet, ikke så mye, men nok til at jeg merker det med volumet på under 20 (går opp til 50). Dette er ikke høyt, se problemet under, men det er fortsatt litt irriterende, for hvis jeg skal snakke med kjerringa eller en kompis som sitter på må jeg jo skru ned lyden såpass, og da kommer den forbanna duringa.
    Tenkte først det skyldes at signalkablene lå innat strømkabelen, men da ville vel støyen økt i volum når jeg økte volum på spilleren? Den varierer i frekvens og intensitet med turtallet på motoren, volumet på spilleren har ikke noe å si.

    Kan dette ha sammenheng med en noe sliten dynamo (dynamoen er dog forholdsvis ny og uoriginal) eller laderegulator? Har nemlig ikke mer enn rundt 13.631 volt målt pol til pol på batteriet (med motor i gang), og 13.598 volt bak på forsterkerterminalene. Likeretterdelen sitter vel i laderegulatoren, og her er det kanskje brukt elektrolyttkondensatorer til å filtrere spenninga? Bilen er jo 21 år gammel, og elektrolyttkondensatorer har jo en tendens til å tørke ut etter ca. 10 til 20 år så vidt jeg vet? Har ekstern laderegulator BTW.

    Tror ikke det er jordinga som er problemet, har 50mm2 kabel fra + på batteriet bak til fordelingsblokk, og 21mm2 derifra til hver sin forsterker, og 21mm2 fra forsterker til jord. Jordingspunkt har jeg laget ved å pusse bort all lakken fra et punkt i reservehjulsbrønnen og renset med kontaktrens, sette på kabelsko på jordlederne og skru disse fast i dette punktet med sjølborrende skrue. Har forsvinnende lite spenningstap (0,033 volt målt med kvalitetsmultimeter fra Fluke, og da gir jeg flatt jern), så jordinga skulle vel være bra?





    Problem #2: Får ikke forsterkere eller frontsett til å vrenge! Kjører volum på maks på spilleren og gain på fullt på forsterkeren baki, men det kommer ikke noe som helst vreng i det hele tatt, og det føles som om begge deler har mye mer å gå på. Kan dette være pga lavt spenningsnivå ut fra spilleren? Frontsettet begynner ikke å våkne skikkelig før jeg har volumet på ihvertfall 40 (av 50!, dvs 80% volum), og da har jeg ikke rare volumet å justere på før jeg ikke har mer å gi. Det spiller for all del høyt dette, men jeg føler liksom at jeg har mer å gå på når det ikke vrenger uansett hva jeg gjør Har lært at man skal sette volum til ca. 75% og stille gain til du hører det såvidt begynner å vrenge, og så stille 2 knepp tilbake.. men det vrenger jo aldri her.

    Til opplysning er spilleren en jalla type av merket Logic, kostet 500 på elkjøp. Denne har kun en linjeutgang så jeg må koble denne på sub forsterkeren og fra utgangene på sub forsterkeren til inngangene på tokanaleren. Begynner da å tro det kan bli litt lite med en (veldig?) lavnivå utgang delt på to amper som kanskje liker litt kraftig innsignal? Eller har audison SRx.1 innebygget buffer / preamp til RCA utgangene?

    Jeg har en Pioneer DEH-P590iB liggende som ikke blir benyttet jeg kan prøve, bare lurte på om det var verdt det.. Da må jeg liksom også trekke egne signalkabler til stereoforsterkeren, og legge disse så langt unna strømkabelen som mulig (andre siden av bilen). Har ikke lyst til å ha denne spilleren i bilen da den har en tendens til å tiltrekke kjeltringer, har hatt innbrudd i alle bilene denne har stått i (husker aldri å ta ut frontpanelet når jeg parkerer kjerra). Jeg sover aldri da så jeg rekker å skremme faenskapet vekk før de får med seg noe, men det er dritt med knust rute og glass inne i hele bilen..
    Last edited by Pappa; 29-01-2008, 23:19.

  • #2
    problem 1.
    hvorfor ikke støyen blir høyere når du skrur opp volum.. dette er fordi støyen ikke kommer fra spilleren. Kan være at signal kabelen tar til seg litt støy fra strøm ledningene. Når du skrur opp volumet blir jo signalet sterkere i rca kabelen.. altså lyd signalet.

    Når det gjelder ladingen fra en så gammel dynamo så kan dette være kilde til støy, slitne børster kan foråsake støy. Overledning i tennplugger også kan skape støy.. så ha bilen i orden

    jordinga du nevner her er langt fra god nok, finn et sete feste eller belte feste.

    problem 2. hva er problemet at det er lavt volum eller at det ikke vrenger?
    anbefaller å bytte spiller uansett.. 500kr spillere er ikke veldig mye å rope hurra for.
    har du dritt inn blir det dritt ut.. samme faen hvor dyrt det andre er (forsterkere og høytalere)
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

    Comment


    • #3
      Mye mulig at cd spilleren din suger så kraftig at den lager støyen helt på egenhånd, sett inn Pioneer spilleren uansett om du må trekke litt kabler, det er uansett verdt det. Når du gjør det så flytter du signalkabelene og legger opp en ny jordingskabel til spilleren som går rett til batteriet.

      Har du støy etter at du har byttet så sjekk følgene:

      Sjekk jordingskabelen fra chassiet til batteriet, denne har ofte en tendens til å irre etter endel år..

      Jord chassiet til spilleren.

      Prøv med noen andre/bedre signalkabler

      Det andre problemet ditt vil bedre seg med den andre spilleren. Som sagt 100 ganger før: Gain kontrollen er IKKEen volum kontroll. Denne skal stilles slik at den matcher spillerens utgangsnivå i volt.

      Eks. Hvis den svette spilleren din har en spenning på 0,5V på signalutgangene, og forsterkeren har ett arbeidsomeråde på 2-8V så blir det ikke noe for forsterkeren å jobbe med. Det blir som å montere en turbo på en tråsykkel. Fant ikke noe bedre å sammenlikne med i farta
      Mvh
      Lars Engen

      Comment


      • #4
        Problemet først og fremst er kanskje at kablene som ligger der fra før er enleder monster kabler, og skjermen er brukt som jordleder. Legger man dette ved siden av strømkabel går det kanskje ikke så bra. Støyen forsvinner ihvertfall hvis jeg plugger ut pluggen fra monoblokka til stereoampen. Hvis jeg jorder signalkabelen i enden ved forsterkerne blir støyen ca. 10 ganger verre..



        Har ikke hatt tid til å bytte spiller enda, men det kommer nok. Holder på å flytte i tillegg til at jeg har mye annent å fikse på bilen..

        Comment


        • #5
          Originally posted by Engen Audio View Post
          Mye mulig at cd spilleren din suger så kraftig at den lager støyen helt på egenhånd, sett inn Pioneer spilleren uansett om du må trekke litt kabler, det er uansett verdt det. Når du gjør det så flytter du signalkabelene og legger opp en ny jordingskabel til spilleren som går rett til batteriet.

          Har du støy etter at du har byttet så sjekk følgene:

          Sjekk jordingskabelen fra chassiet til batteriet, denne har ofte en tendens til å irre etter endel år..

          Jord chassiet til spilleren.

          Prøv med noen andre/bedre signalkabler

          Det andre problemet ditt vil bedre seg med den andre spilleren. Som sagt 100 ganger før: Gain kontrollen er IKKEen volum kontroll. Denne skal stilles slik at den matcher spillerens utgangsnivå i volt.

          Eks. Hvis den svette spilleren din har en spenning på 0,5V på signalutgangene, og forsterkeren har ett arbeidsomeråde på 2-8V så blir det ikke noe for forsterkeren å jobbe med. Det blir som å montere en turbo på en tråsykkel. Fant ikke noe bedre å sammenlikne med i farta

          Vet at man ikke skal bruke gain kontroll som volumkontroll ja

          Skal legge opp belden halvbalansert på motsatt side av bilen, det blir nok bra.
          Var sikker på at jordinga var grei jeg, håper jeg slipper å trekke ny fra batteriet




          Grusomt skarp diskant det egentlig er i dette komp settet, håper det blir bedre med tiden men.. Sitter jo veldig on-axis nå da så skal vinkle dem litt ned og se om det hjelper, kjører også diskanten på -3dB på delefilteret, men på noen innspillinger får jeg fortsatt litt vondt i hodet etter et minutt eller to med lytting på forholdsvis høyt volum. Plusset er jo at settet låter utrolig klart og fint og har en vanvittig spenstig attack etterfulgt av et nydelig varmt decay på perkusjonsinstrumenter.
          Trommer låter altså fantastisk bra på dette settet, men cymbaler kan bli litt skarpe.

          Kanskje det hjelper med Pioneer spilleren, den har jo 7-bånds EQ og kan jo kjøre ned 10k-16khz littegrann. Og hvis jeg vinkler diskanten litt bort fra øret og lar settet bli litt innspilt hjelper det kanskje?
          Er et 3-veis Fusion Powerplant sett..

          Comment

          Working...
          X