Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilstereoanlegg - hvor skal jeg starte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilstereoanlegg - hvor skal jeg starte?

    Har tenkt å kjøpe anlegg, men har egentlig ikkje peiling på stereoanlegg i det heile. Og veit ikkje heilt kor eg skal begynne.

    Men vi kan begynne med isolasjon av bilen, ser bilspessalisten selg noko kalt Dynamat (http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8333&katid=179&id=) til de ulike delene av bilen. Eg lurer på om det eksisterer billigere og like effektiv isolasjon til bil, kan man lage sin egen? Gi meg gjerne nokre tips vedrørende isolasjon.

    Hva er ein kondensator og har den eit bruksområdet? Fekk høre at det var eit form for batteri, eller eit mellomledd mellom batteri og forsterker og at det var noko useless dritt.

    Nokon som har efaring med bassrefleksrør og veit at de funker slik produsent/butikk lover?
    (http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=554&katid=86&id=)

    Har nokre Boss Blade BL6950 550 W baki bagasjerom inn til kupe og lurer på om de er uorginale til min bil (BMW e36 1.8 1998)

    Ønsker å bytte de foran, målte diameter og kom fram til 9cm diameter eller noko slikt. Nokon som kan finne noko decent fra (bilradiospes.no) som passer inni og er mye bedre enn orginalen? Hørte også snakk om at lyden blir bedre om man har ein "liten" forsterker eller noko slikt til de høytalerene fremme. siden eg ikkje har peiling får noen av dere bekrefte/avkrefte det, blir også veldig glad om dere kan linke til ein forsterker som eg kan ha framme som ikkje koster millioner , men er litt kvalitet på.

    Så skal eg ha ein basskasse + forsterker bak. Har plass til noe close til dette : 30cm(brei)x90cm(lang)x40-45cm(høy) helst lavere.

    Ein god basskasse & forsterker som går i lag med bassen. Helst ikkje de dyreste

    har eit budsjett på under 6000, det kan eventuelt være minus forsterkeren fremme.
    Vil helst ikkje bruke jævlig mye, ser det er jævlig mange tilbud inne på den siden.


    Hva bør man bruke mest penger på? Og hva treng eg ellers? Noko anna som gir god lyd?

    Sleng gjerne inn nokre tips også.

  • #2
    Hei

    Og velkommen til problemene som er "mitt første anlegg".

    Mitt beste råd til deg er at du kjøper delene hver for seg, og sparer til neste etc. Jeg kjøpte alt da jeg var 18, og da fikk jeg noe ræl som ikke dugde (svært lavt budsjett) kjøper du det en del av gangen har du tid til å tenke å lese deg opp før du kjøper neste del, og det er større sjanse for at du er fornøyd med anlegget lengre.

    Det første du må spørre deg selv er hva du vil at anlegget skal gjøre. Vil du spille 150db med musikk, ha 4x 15 tommere i vegg, eller skal du konkurere i lydkvalitet, eller ønsker du et all round anlegg?

    Mens du tenker på dette kjøper du deg en spiller. Bruk rundt 3000 kr på denne, da bruker du å få en grei spiller som har nok innstillinger til å gjøre det meste Jeg har brukt Alpine eller Pioneer, men om du vil ha tilbud kjøper du en Pioneer PRS 88 eller noe slikt her på forumet, da får du en spiller som kan gjøre nesten alt.

    Du spurte om lyddemping, og det enkle svaret er, kanskje du trenger det. Det kommer ann på svaret ditt på spørsmålet ditt. Svar på det først, så skal vi hjelpe deg videre
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

    Comment


    • #3
      Send en mail til judys bilstereo og spør om pakke pris på det du trenger super service der

      mvh kim

      Comment


      • #4
        Originally posted by Defus View Post
        Hei

        Og velkommen til problemene som er "mitt første anlegg".

        Mitt beste råd til deg er at du kjøper delene hver for seg, og sparer til neste etc. Jeg kjøpte alt da jeg var 18, og da fikk jeg noe ræl som ikke dugde (svært lavt budsjett) kjøper du det en del av gangen har du tid til å tenke å lese deg opp før du kjøper neste del, og det er større sjanse for at du er fornøyd med anlegget lengre.

        Det første du må spørre deg selv er hva du vil at anlegget skal gjøre. Vil du spille 150db med musikk, ha 4x 15 tommere i vegg, eller skal du konkurere i lydkvalitet, eller ønsker du et all round anlegg?

        Mens du tenker på dette kjøper du deg en spiller. Bruk rundt 3000 kr på denne, da bruker du å få en grei spiller som har nok innstillinger til å gjøre det meste Jeg har brukt Alpine eller Pioneer, men om du vil ha tilbud kjøper du en Pioneer PRS 88 eller noe slikt her på forumet, da får du en spiller som kan gjøre nesten alt.

        Du spurte om lyddemping, og det enkle svaret er, kanskje du trenger det. Det kommer ann på svaret ditt på spørsmålet ditt. Svar på det først, så skal vi hjelpe deg videre
        Synes dette høres ganske fornuftig ut.
        Blir fortsatt glad om noken kan legge ut linker som forklarer de ulike tingene eg lurer på. Når du sier "lavt" budsjett, hvor mye hadde du totalt, og hvor mye ble brukt til selve anlegget (uten spiller).

        For å være helt ærlig, eg vet ikkje hva eg vil. Spille høyt er ikkje akuratt det er "liker". Det kan være relativt høyt men tinus isn't the way to go. Eg har aldri vært særskilt intressert i musikk og det er ikkje min pasion. But bad speakers kills great music. Tenker det eg kanskje er mest intressert i er enten noko som har jævlig god lydkvalitet eller all around anlegg (all around tenker du at du "soround" da eller blanding av de ulike du snakket om?

        Eg har lyst på eit anlegg som tåler høy musikk for eventuelt spilling av musikk når eg ikkje er i bilen men i nærheten, eg ønsker noe som har veldig god kvalitet på musikken.

        Du sier at om du betaler rundt 3000,- for ein spiller så har du "alt" av funksjoner og dritt.
        http://www.finn.no/finn/torget/annon...=1+din+android

        Ein mulitmedia spiller med OS - android. Kunne tenkt meg noko slikt ettersom eg ikkje er helt "mobil" frelst og mobilen er veldig upraktisk med aux kabel og slikt pga størrelsen (phonetablet trur eg produsenten kaller det)
        Liker også de ulike funksjonene den har, og kunne tenkt med noko med skjerm

        men så kommer det spørsmålet eg ikkje får svar på, er dette "Pioner" eller tilsvarer den noko billig ræl fra biltema med skjerm når det kommer til kvalitet på lyd, og diverse andre slike ting.

        Regner med at lyddemping er nødvendig om->du vil ha kvalitetslyd, men unødvendig om du skal spille musikk på 150DB ettersom da hører du ikkje noe utenifra anyways.

        Vanskelig å vite hva man vil ha, når man egentlig ikkje vet hva man har å velge mellom (no kom du med konkrete eksempler, men eg har ikkje peiling på lyd så om noko kan spille 150DB så skjønner eg selvsagt hva du mener, men kvalitetslyd eller all around sier meg lite når eg sikkert ikkje har hørt så mye kvalitetslyd eller "all around".

        Eg er relativt amatør på dette.

        EDIT:
        mer opplysninger om spiller : http://www.erisin.com/erisin-es8300a...i-3g_p441.html
        Last edited by Ragnarok615; 27-10-2014, 00:48.

        Comment


        • #5
          Det der er bare ræl. Men du trenger ikke en spiller til 3000, Men i den store sammenheng så lønner det seg. er spillere på finn f eks, mye bra på brukt markedet


          mvh kim

          Comment


          • #6
            Originally posted by kimafro View Post
            Det der er bare ræl. Men du trenger ikke en spiller til 3000, Men i den store sammenheng så lønner det seg. er spillere på finn f eks, mye bra på brukt markedet


            mvh kim
            Kunne tenkt meg noe Android. Men det er så lite å velge mellom. Og ser i ettertid at den var noke dritt. Kunne fortsatt tenkt meg 1.din med skjerm. Noe å anbefale?

            Comment


            • #7
              Ragnarok, du komuniserer: HJELP MEG!
              Foumbrukere: MED HVA DA?
              Ragnarok:For å være helt ærlig, eg vet ikkje hva eg vil.

              ....

              Ragnarok: Regner med at lyddemping er nødvendig om->du vil ha kvalitetslyd, men unødvendig om du skal spille musikk på 150DB ettersom da hører du ikkje noe utenifra anyways.

              Ikke dumt tenkt, men jeg vil kommentere ordvalg litt. Høy lyd kan være kvalitetslyd. Det kreves kvalitetskomponenter for å spille veldig høyt. MEN veldig høy lyd er ofte ikke naturlig, avbalansert eller likner på slik det låt under innspillingen av musikken. Forøvrig, jeg tror veldig få klarer å oppnå 150 UTEN lyddemping. Skal love deg at om du hører etter så merker du vibrasjonsstøy fra karosseri på høyt volum også.
              Konklusjon: ja til ditt budsjett utfra de preferanser du har gitt hittil trenger du demping. IKKE kjøp dynamat, bestill noe rimeligere på nett.


              Ragnarok: Vanskelig å vite hva man vil ha, når man egentlig ikkje vet hva man har å velge mellom ...
              Jepp. Men du kan f.eks lete litt på youtube eller se igjennom noen prosjekter her, da får du kanskje litt mer oversikt

              Ragnarok: men kvalitetslyd eller all around sier meg lite når eg sikkert ikkje har hørt så mye kvalitetslyd eller "all around".
              Det Defus mente med allround var nok at systemet var god på mange ting, f.eks ser bra ut spiller ok høyt, klar og god lyd, tar ikke altfor mye plass, overkommelig pris osv.
              never enough!

              Comment


              • #8
                Bassfreak hadde rett, var det jeg mente.

                Jeg kjøpte masse drit brukt til 4000kr tror jeg, men hadde en spiller til 3000 så den brukte jeg i mange år.

                Ut fra det du skriver ser det ut som om du kanskje klarer deg med høyttalere fremme og bak, og kanskje en aktiv subwoofer under ett av setene. Og at alle høyttalerne er greie SQ høyttalere, (SQ står for Sound Quality) og blir drevet av en fire kanals forsterker. (4 kanaler betyr at forsterkeren kan drive 4 høyttalere) Men om du vil ha litt mer lyd fra subwooferen må du kjøpe element, kasse og monoblokk. (Monoblokk, forsterker laget for å drive subwoofere.)

                http://www.pioneer.eu/no/products/25...0PRS/page.html

                En slik spiller var det jeg tenkte på. Du kan ikke se video og slikt, men den har mulighet for å dele komponentsett aktivt om du ønsker, gode lydinstillinger etc. Om du vil ha dvd må du kjøpe en eldre spiller om du ønsker en til 3000kr, men det er nok mulig å finne en Alpine eller Pioneer spiller på finn til en rimelig penge.

                Alpine og Pioneer spillere er noe av det beste du kan få tak i om du spytter litt penger inn i det, men de har billigere spillere også.

                Jeg kjenner en som spiller 150 db musikk, og bilen hans har veldig mange kilo med lyddemping i sin bil. Jeg derimot som skal konkurrere i Lydkvaliet NÅR BILEN BLIR FERDIG har faktisk bare lyddempet dørene fremme på dette tidspunktet, noe som minner meg på at jeg må dempe hele bilen en gang

                Fortsett å stille spørsmål, er bare slik du lærer Vi har alle vært hvor du er en gang, selv om det begynner å bli lenge siden for noen av oss
                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                Comment


                • #9
                  Tips?

                  Originally posted by bass-freek View Post
                  Ragnarok, du komuniserer: HJELP MEG!
                  Foumbrukere: MED HVA DA?
                  Ragnarok:For å være helt ærlig, eg vet ikkje hva eg vil.

                  ....

                  Ragnarok: Regner med at lyddemping er nødvendig om->du vil ha kvalitetslyd, men unødvendig om du skal spille musikk på 150DB ettersom da hører du ikkje noe utenifra anyways.

                  Ikke dumt tenkt, men jeg vil kommentere ordvalg litt. Høy lyd kan være kvalitetslyd. Det kreves kvalitetskomponenter for å spille veldig høyt. MEN veldig høy lyd er ofte ikke naturlig, avbalansert eller likner på slik det låt under innspillingen av musikken. Forøvrig, jeg tror veldig få klarer å oppnå 150 UTEN lyddemping. Skal love deg at om du hører etter så merker du vibrasjonsstøy fra karosseri på høyt volum også.
                  Konklusjon: ja til ditt budsjett utfra de preferanser du har gitt hittil trenger du demping. IKKE kjøp dynamat, bestill noe rimeligere på nett.


                  Ragnarok: Vanskelig å vite hva man vil ha, når man egentlig ikkje vet hva man har å velge mellom ...
                  Jepp. Men du kan f.eks lete litt på youtube eller se igjennom noen prosjekter her, da får du kanskje litt mer oversikt

                  Ragnarok: men kvalitetslyd eller all around sier meg lite når eg sikkert ikkje har hørt så mye kvalitetslyd eller "all around".
                  Det Defus mente med allround var nok at systemet var god på mange ting, f.eks ser bra ut spiller ok høyt, klar og god lyd, tar ikke altfor mye plass, overkommelig pris osv.
                  Takk for hjelpen.
                  Eg spessifiserte hva eg trengte hjelp med, fekk eit svar som gjekk mer på hva eg egentlig trengte, og synes det er vanskelig å svare på det uten å ha stor forkunnskap innenfor stereo noe eg prøvde å tilegne meg gjennom denne tråden. Kan være enig at både selve tråden og svarene har vært noe, defuse og dårlige. Men eg e bare ein newbiee som prøver å tilegne meg info raskest mulig.

                  Kunne du sendt meg det du ser på som billige dempematter som gjør jobben?

                  Comment


                  • #10
                    Så du skal lydempe bilen din å trenger tips til lydemping?

                    Jeg brukte disse mattene i bunnen

                    http://www.b2-audio.com/bbdm.html

                    så et lag med

                    http://www.grosiraudio.com/homes/dam...pl-3008-detail

                    Med nærmere ettertanke, husker jeg ikke om det var akkurat denne matten, men det var i hvert fall STP jeg brukte.
                    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                    Comment


                    • #11
                      Takk =)

                      Originally posted by Defus View Post
                      Så du skal lydempe bilen din å trenger tips til lydemping?

                      Jeg brukte disse mattene i bunnen

                      http://www.b2-audio.com/bbdm.html

                      så et lag med

                      http://www.grosiraudio.com/homes/dam...pl-3008-detail

                      Med nærmere ettertanke, husker jeg ikke om det var akkurat denne matten, men det var i hvert fall STP jeg brukte.
                      Takk, får se det ann.
                      Har god tid

                      Comment


                      • #12
                        Såg ikkje denne.

                        Originally posted by Defus View Post
                        Bassfreak hadde rett, var det jeg mente.

                        Jeg kjøpte masse drit brukt til 4000kr tror jeg, men hadde en spiller til 3000 så den brukte jeg i mange år.

                        Ut fra det du skriver ser det ut som om du kanskje klarer deg med høyttalere fremme og bak, og kanskje en aktiv subwoofer under ett av setene. Og at alle høyttalerne er greie SQ høyttalere, (SQ står for Sound Quality) og blir drevet av en fire kanals forsterker. (4 kanaler betyr at forsterkeren kan drive 4 høyttalere) Men om du vil ha litt mer lyd fra subwooferen må du kjøpe element, kasse og monoblokk. (Monoblokk, forsterker laget for å drive subwoofere.)

                        http://www.pioneer.eu/no/products/25...0PRS/page.html

                        En slik spiller var det jeg tenkte på. Du kan ikke se video og slikt, men den har mulighet for å dele komponentsett aktivt om du ønsker, gode lydinstillinger etc. Om du vil ha dvd må du kjøpe en eldre spiller om du ønsker en til 3000kr, men det er nok mulig å finne en Alpine eller Pioneer spiller på finn til en rimelig penge.

                        Alpine og Pioneer spillere er noe av det beste du kan få tak i om du spytter litt penger inn i det, men de har billigere spillere også.

                        Jeg kjenner en som spiller 150 db musikk, og bilen hans har veldig mange kilo med lyddemping i sin bil. Jeg derimot som skal konkurrere i Lydkvaliet NÅR BILEN BLIR FERDIG har faktisk bare lyddempet dørene fremme på dette tidspunktet, noe som minner meg på at jeg må dempe hele bilen en gang

                        Fortsett å stille spørsmål, er bare slik du lærer Vi har alle vært hvor du er en gang, selv om det begynner å bli lenge siden for noen av oss
                        Har noen få spørsmål til:
                        Stereo - tideligere linket eg til det noen mener er billig kinesisk søppel så kjem nok til å invistere i noko 1.din a/v av pioner, kenwood, clarion eller eonon (dette er vel de beste spillerene på markedet?)

                        Ein dude sa til meg at vist eg ønsket muligheten til å bruke spilleren til å organisere spillelister, bruke spotify på skjermen, og diverse kunne eg bruke "miracast system". Noen som har vært borti dette? Vet hvordan det funker og om det funker slik eg beskriver under

                        Altså det eg vil kunne gjøre med spilleren er forsåvidt å bytte sanger på spilleren (altså bla gjennom spillelister på minnekort og på spotify), og god lydkvalitet og kvalitet på spiller. Kunne også tenkt meg GPS, men skjønner ikkje forskjell mellom gps og navi utenom det faktumet at navi koster 3000++++. Om den kan spille dvd er det eit pluss. Eksisterer det ein slik spiller, eller ein spiller som kan "modifiseres" med utstyr slik at den blir slik?


                        Høytalere: Hvordan vet man at de har gode nok SQ eller har det i utgangspungtet? "You pay for what you get". Men vil jo gjerne ha ein viss peiling på hvordan man kan se at denne høytaleren ville gjort seg.
                        Og er de boss høytalerene eg har som er uorginale og nyere enn anlegget i seg selv, er det noko drit?

                        Aktiv subwoofer vs subwoofer, største forskjellen?

                        Comment


                        • #13
                          Hei igjen, det var ikke meninga å henge deg ut. Husk at (nesten) alt du lurer på relatert til billyd, har noen andre lurt på før deg. Gjør litt research på egenhånd så kan du gjøre deg opp din egen mening.
                          Anbefaler disse videoene for litt grunnlaggende forklaring, hvis du følger litt med på disse så lærer du mye mer her enn vi kan svare på én uke her inne :

                          http://m.youtube.com/watch?v=aMIfuYaQjZY
                          http://m.youtube.com/watch?v=bAWwZ9oLHZo

                          Ang dempematter, jeg har brukt silent coat fra installbay.no det gir god valuta for pengene! Det finnes mye på markedet, du kan jo selv sammenlikne merker og pakker og se hvor mange kr det blir pr kvadratmeter.
                          Og ja, stort sett får du det du betaler for, helt korrekt. Du har et budsjett, prioriter hva som er viktig for deg innenfor det budsjettet. Grei spiller og frontsett for du for rundt 3-4000, da har du litt igjen til å,evt kjøpe en forsterker til frontsettet eller noe annet. En aktiv subwoofer har ofte sin egen innebygde forsterker, mens en passiv trenger separat forsterker. Lykke til med prosjekter!
                          never enough!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bass-freek View Post
                            Hei igjen, det var ikke meninga å henge deg ut. Husk at (nesten) alt du lurer på relatert til billyd, har noen andre lurt på før deg. Gjør litt research på egenhånd så kan du gjøre deg opp din egen mening.
                            Anbefaler disse videoene for litt grunnlaggende forklaring, hvis du følger litt med på disse så lærer du mye mer her enn vi kan svare på én uke her inne :

                            http://m.youtube.com/watch?v=aMIfuYaQjZY
                            http://m.youtube.com/watch?v=bAWwZ9oLHZo

                            Ang dempematter, jeg har brukt silent coat fra installbay.no det gir god valuta for pengene! Det finnes mye på markedet, du kan jo selv sammenlikne merker og pakker og se hvor mange kr det blir pr kvadratmeter.
                            Og ja, stort sett får du det du betaler for, helt korrekt. Du har et budsjett, prioriter hva som er viktig for deg innenfor det budsjettet. Grei spiller og frontsett for du for rundt 3-4000, da har du litt igjen til å,evt kjøpe en forsterker til frontsettet eller noe annet. En aktiv subwoofer har ofte sin egen innebygde forsterker, mens en passiv trenger separat forsterker. Lykke til med prosjekter!
                            Det er greit. Men man må ha eit sted å begynne, det letteste er å bli pekt i riktig retning.
                            Så er det sikkert 10.000 innlegg som er potensielle informasjonkilder om ulike ting der mye av det er helt gresk. Og så er eg ikkje spessilt intressert i musikk eller stereo.
                            Ser liksom ikkje det på som ein hobby eller at det blir ein hobby.

                            Liker musikk tho, så det går jo litt i det.

                            Comment


                            • #15
                              Om det ikke er en potensiell hobby kjøper du spiller , høytalere fremme og evt høytalere bak eller forsterker til høytalere fremme. Da får du mest for pengene, kjøper du forsterker til høytalere fremme har du noe å bygge på i tilfelle det blir en hobby.

                              Høres det ut som en plan? Da kan jeg gi deg noen ledetråder.
                              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                              Comment

                              Working...
                              X