Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erstatning til redtop-batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erstatning til redtop-batteri

    Hei, tror min red top dør, eller er ganske død.
    Den funker, er ikke det. har ikke hatt noe alvorlige problemer...

    Annet en at batteriet tappes i kulde og bilen vil nesten ikke starte, og at lysene blinker kraftig når jeg spiller musikk.

    Har hatt bilen i 5 år, og red top satt i bilen da jeg kjøpte den så er godt mulig den har vært
    der i 5 år før også.


    Har tempraturer her på over -25c og i ekstreme tilfeller husker jeg -37c.

    Mens andre folk starter fint, så sliter jeg. Og jeg skal forestille og ha ett start batteri
    Motoren går kjempe trengt og jeg må file lenge for og få start.

    Og i varme sommerdager så dimmer lysene når jeg spiller musikk.

    men ellers er det ikke noe problemer sånnsett.
    Jeg måler ca 12.5V på batteriet.


    Har 3 forsterkere med 1400wrms samlet for alle amps for de som finner den informasjonen intresang.

    gjorde en måling før forsterkerne i dag fordi subben drev og kutta ned volumet,
    og på det minste målte jeg 10.2v!
    Stillte sub gain på null og målte 12v MENS bilen gikk. så det er lite.



    Ny dynamo blir ikke aktuelt!

    Jeg trenger et batteri som kan garantere meg start på kalde dager, og ett som lar meg spille høyt med min setup.

    Jeg ser etter noe rundt 90-100ah om jeg skulle være så heldig og få noe slikt og passe under pansret.


    Har en Primera P11 Saloon.


    EDIT:
    Kan legge til at budsjettet blir på max 1600kr.
    Last edited by Fungist; 12-09-2014, 23:37.

  • #2
    Er dynamoen din som er problemet. Skift lade regulatoren. Eller verste fall dynamoen

    mvh kim

    Comment


    • #3
      Jeg hadde også lav ladespenning på forrige bilen, og det var jordingen fra motorblokk til karrosseri som var nesten slitt over, så sjekk også the big three. Hvis de er i orden, så er det enten laderelé eller dynamo som nevnt over, for 12v ladespenning er alt for lavt og det vil ikke hjelpe deg noe å bytte batteri.

      Comment


      • #4
        har jordet motor til chassis, og videre fra der til minus på batteri med 4awg kabel. fant et bra jordingspunkt med null resistans.

        Må legge opp kabel til dynamo også men glemte og skaffe sikring så må vente litt.


        Dynamoen er helt splitter ny. jeg var 80 mil hjemme fra og måtte få bilbergning.
        Dynamoen + jobben og bergning ble 6500kr. så er helt uaktuelt og "bare kjøpe ny dynamo" etter den smellen.

        Den regulatoren, sitter den orginalt fast i dynamo? altså, når jeg fikk ny dynamo fikk jeg også ny regulator?

        Comment


        • #5
          Hvis dynamoen er helt ny, så er det noe galt. Den skal lade iallefall over 13,8 minimum. De fleste lader rundt 14,4
          Da ville jeg ha ringt de som satt i dynamoen. Den skal sitte i dynamoen. Du trenger ikke sikring fra dynamoen til batteriet

          Mvh kim

          Comment


          • #6
            Originally posted by kimafro View Post
            Hvis dynamoen er helt ny, så er det noe galt. Den skal lade iallefall over 13,8 minimum. De fleste lader rundt 14,4
            Da ville jeg ha ringt de som satt i dynamoen. Den skal sitte i dynamoen. Du trenger ikke sikring fra dynamoen til batteriet

            Mvh kim
            Den er splitter ny ja.

            Gjorder målinger i dag.

            Uten og starte bilen hadde jeg 12.5v på batteriet.
            Etter start målte jeg 14v på batteriet.
            Med og belaste anlegget på max målte jeg 11v på batteriet.
            Og 10.5v bake mellom forsterker og jording.

            Comment


            • #7
              det var ikke så galt. Men da er det nok batteriet som er litt for lite, Hehe. De gule agm batteriene på biltema skal være ganske bra. Gikk til innkjøp av et selv på lørdag. Ville kjøpt så stort du får plass til forran(fysisk) med eller uten små modifikasjoner jo større jo bedre
              http://biltema.no/no/Sok/?query=agm

              mvh kim

              Comment


              • #8
                Originally posted by kimafro View Post
                det var ikke så galt. Men da er det nok batteriet som er litt for lite, Hehe. De gule agm batteriene på biltema skal være ganske bra. Gikk til innkjøp av et selv på lørdag. Ville kjøpt så stort du får plass til forran(fysisk) med eller uten små modifikasjoner jo større jo bedre
                http://biltema.no/no/Sok/?query=agm

                mvh kim
                Har du gjort noen tester på dette? hvilke erfaringer har du til nå?
                Hvor stort annlegg kjører du og på hvilken dynamo? blinker lysene?

                Comment


                • #9
                  Jeg har ikke gjort noe test på de. Men var en eller annen her inne som hadde testet de brutalt. Ladet de med 19volt. Noe som skal ta livet av et batteri etter et par ganger. MEN holdt 16 ganger føre det tok kvelden. Pluss at hef vet om flere som har dette som et "bilstereo" batteri. Jeg har 3 forskjellige batterier(alle agm) et odyssey 2150 et stk 45ah av et merke jeg ikke husker(sitter skummet fast i batteri kassa mi) og et stk 95ah fra biltema. Som dynamo har jeg en 245ampere dynamo fra mechman til bass biten blir det 4kw pluss ca 500w til front biten Og selvfølgelig the bit Three. gikk opp 2 volt med orginal dynamo ved fullt pådrag. Med orginal dynamo en gang i tiden. Kun ved å bytte ledningene i motor rommet
                  og til informasjon, Jeg kommer til å bygge inn biltema batteriet. Hadde ikke kjøpt det hvis det var drit
                  Håper dette var til hjelp

                  mvh kim

                  Comment


                  • #10
                    Så da spontan kjøpte jeg et biltema batteri i dag.
                    Ladet det full og gjorde en måling på 13V, sammenlignet med Redtop på 12.5V

                    Fikk ikke plass til det største batteriet så det ble et 70ah batteri til 1499kr.


                    Prøvde anlegget og fikk litt reduksjon i dimminga på lyset, og fikk spille bassen littegrann høyere.

                    Ikke enorm forskjell på stereo, men lett merkbar.
                    gjennstår bare og se hvordan denne gule klompen takler en god kald vinter nå snart. Får håpe på en -40c og teste på:P



                    Jeg har fortsatt ting jeg vil gå over på bilen.
                    Eieren FØR meg monterte anlegg i bilen så ikke kjeft på meg om noe
                    er rart her.

                    Jeg mener jeg målte en 4awg kabel som førte hovedstrøm bak, det sitter en 100A automat sikkring nært batteriet på den.

                    Bak går strømmen rett på en jordet Kondensator på 0.5F som er viderekoblet til EN TIL kondensator på 0.5F.
                    Fra den går det 3 strøm kabler og 3 jordings kabler

                    Til hver av forsterkerne.

                    3 forsterkere:

                    For diskanter 2x75wrms
                    For Høytalere 4x90wrms
                    for Sub 1x600wrms @ 2 ohm.


                    Nå er spørsmålet, hvilke målinger kan jeg forvente og gjøre på dette?
                    Hvor mye strøm tåler den 4awg kablen og vil kablen bli varm/være for liten? den er vel kansje 4-5 meter lang.
                    Kan jeg forvente spennings tap pga kablen?
                    Jeg tenker på og sette den (defekte) redtop bak for og hjelpe til.

                    Men med 80ah dynamo, vil det være bortkastet da uten og oppgradere?

                    Comment


                    • #11
                      Hvis redtoppen er defect eller dårlig vil jeg ikke anbefale å bruke den. Har du prøvd å koble utenog bruke kondensatorene? Jeg ville prøvd å koble direkte... testet på fult drag, derretter ville jeg koblet på bare den ene kondensatoren og testet på fult drag igjen.
                      The facts expressed here belong to everybody, the opinions to me. The distinction is yours to draw...

                      Comment


                      • #12
                        Jeg ville ha lett etter problemet og rettet på det. Kondensatorer hjelper ikke på problemet
                        se også denne posten http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=9620


                        Mvh
                        Harald
                        The facts expressed here belong to everybody, the opinions to me. The distinction is yours to draw...

                        Comment

                        Working...
                        X