Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilstereo til festival

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilstereo til festival

    Hei,


    jeg og en vennegjeng skal på festival (Roskilde) i sommer. Tidligere år har vi kun bukt små batteridrevne lydanlegg som ikke låter all verden. Derfor skal jeg i år lage et bord med bilstereo i for å bedre stemningen.

    MEN, jeg har ikke all verdens peiling på dette med bilstereo, så jeg trenger litt råd og vink.


    Planen:

    Lage en slags kasse med 4 stk 6x9 høytalere i, 1 CD-spiller og 1(2) bilbatteri.

    Det vi har til nå:
    1 stk Pioneer CD-spiller og 2 stk 6x9 høytalere (trur det er disse:http://www.jula.no/bilhoyttaler-6x9-2-pk-610094)

    Som dere ser så er det helt sikkert ikke de beste høyttalerne, men vi har hverken god råd eller behov for bedre (TRUR JEG)

    Jeg tenkte da å kjøpe inn ett par til av de høyttalerne, og dette bilbatteriet (kr 499): http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...tteri-8021005/


    Det jeg lurte på var rett og slett hva annet jeg trenger av utstyr? Tenkte hovedsaklig på hvordan jeg kobler CD-spilleren direkte til bilbatteriet. Er bilbatteriet ok? Høyttalerne?

    Og er det noen andre hint og tips til opplegget, så kjør gjerne på!



    Mvh
    Kristian
    Last edited by Hankristian; 15-05-2014, 21:53.

  • #2
    Det vil igrunn kreve en liten 4-kanals forsterker til dette om dere skal få noe høy lyd utav det, den innebygde forsterkeren i de aller fleste cd spillere er svak.
    Evt en 2-kanaler også paralellkoble 2 høyttalere sammen på hver kanal.

    Og om dere skal spille lenge, så anbefales det hvertfall en lader og evt aggregat. I værste fall 2 batterier. Et voltmeter er vel også greit og ha tilkoblet.

    Koble en spiller opp direkte på batteri er enkelt, bare husk en 10/15a sikring mellom batteri og spiller. Ta med ekstra sikring.
    It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
    Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

    Comment


    • #3
      Muligens ett noe kjedelig svar, men tror dere får mye mer moro og glede av en JVC BoomBlaster til formålet, skal du ha bilstereo som overgår det, tror jeg det kommer til å kreve såpass mye strøm at det fort blir dyrt, tungt og fryktelig upraktisk
      Steffen Hammersgård
      Alpine - Mosconi
      Min prosjekt tråd

      Comment


      • #4
        Sant det som han sier er, det enkle er ofte det beste

        Sånnsett er det enkelt og få leie et par PA høyttalere med innebygde forsterkere, men da krever det tilgang til nettstrøm, evt aggregat (som ofte bråker). Men da spiller det høyt og.
        It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
        Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

        Comment


        • #5
          Er nok dessverre ikke mye futt du får ut av de høyttalerne om de kun skal drives av den innebygde forsterkeren i spilleren, som sagt over her. Og med en ekstern forsterker går det såpass med strøm at det batteriet ikke holder lenge. Så en form for lading må til. Jeg og en kamerat holder på å lage et 12v aggregat som skal produsere 200a. 2stk volvo 850 dynamoer, drevet av en 50cc am6 motor dette koster jo et par tusen kroner om du ikke har mye skrot liggende da..

          Evt har vel Biltema 12v aggregat, men det produserer vel nærmest ingen strøm. Hva med et vanlig 230v aggregat og et stereoanlegg fra stua?

          Comment


          • #6
            Hei igjen!
            Var litt redd for at det ikke ville bli så mye effekt ut av høyttalerne uten ekstern forsterker ja. Jeg har en forsterker i bilen, som jeg ikke er alt for redd for. Kanskje jeg bare kan slenge med den! Men, ca. hvor lenge trur dere at batteriet vil holde ved bruk av forsterker?

            Angående strøm og batteri:
            Det er ikke lov til noen form for aggregat/åpen ild/ekstern strøm osv på festivalen, men de har en ordning hvor man leverer inn batteriet til lading. Derfor skal vi ha 2 batterier, slik at vi alltid har et batteri fulladet. (Batteriet er ikke noe å si på, eller?)

            Det har kanskje ikke noe å si hvor tett kassa til dette formålet?


            Takker for svar!

            Comment


            • #7
              Får kjøpt små/lette forsterkere ikke alt for dyrt. Har ikke prøvd den selv, men må vel være bedre enn forsterkeren i spillern! Selger disse på sonicelectronix.com under merkenavnet NVX, er noen reveiws også der!
              Last edited by volvoekern; 16-05-2014, 12:30.

              Comment


              • #8
                Boominator er vel omtrent de facto standard for festivalstereo? En svært gjennomtenkt og utprøvd løsning. Tror det skal godt gjøres å komme opp med en bedre kombinasjon av lydtrykk, frekvensomfang og strømbehov. Skumles tråden i det minste, så får du litt godt bakgrunnsstoff rundt de ulike utfordringene.

                http://boominator.dk/index.php/Main_Page
                http://www.diyaudio.com/forums/class...y-machine.html

                Comment

                Working...
                X