Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor tykke høyttalerkabler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor tykke høyttalerkabler?

    Finnes det noen tommelregel på hvor tykke høyttaler kabler man burde ha? (Frontsett)

    I bilen min har jeg tatt en "snarvei" da jeg har koblet på høyttalerne i dørene. Har brukt 2x2.5mm² kabler fra forsterkeren til bak på spilleren, og koblet meg inn på ISO kontakten som går til høyttalerne. De kablene videre der originalt er maks 2x0.5mm². Var tynne.

    Nå idag har jeg byttet høyttaler kabler. 2x4mm² rett fra forsterkeren til dørene foran. Hva slags forskjell vil jeg merke fra 2x2.5mm² og 2x0.5mm² mot en 2x4mm² kabel? Jeg synes lyden var fantastisk før, selv med de originale kablene.

  • #2
    Hørte du forskjell da?

    Når jeg la opp kabler til alle dørene i bilen min, så brukte jeg LIB sin 2x4mm2. Hadde kjøpt 2x2.5mm2 om de hadde hatt.
    Da 2x2.5 er mer enn nok i de aller fleste tilfellene. Men nå kan jeg hvertfall ha god samvittighet for at det ikke er noe uønsket motstand i kabelen.

    Men jeg vil si at "tommelregelen" er 2x2.5mm2 når en skal strekke fra bagasjerom til dørene.
    Om en kjøper en "noname" 2x2.5mm2 kabel på ebay, så får man sjelden det tverrsnittet en betaler for.
    It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
    Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

    Comment


    • #3
      Forsterkeren ligger hos dynabel til en helsesjekk, så jeg har ikke fått prøvd anlegget enda Men jeg er spent. Håper jeg hører forskjell

      Høyttalerne jeg har i dørene er Gladen SQX 165, som klarer 120W RMS. Så de blir nok glade for litt tykkere kabel tror jeg
      Last edited by T-Karlsen85; 16-04-2014, 08:44.

      Comment


      • #4
        Hvis du håper du hører forskjell, så hører du nok forskjell
        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

        Comment


        • #5
          2x4mm2 er 10 gauge og 2x2.5mm2 er 12 gauge, right?

          Comment


          • #6
            http://bit.ly/1mJc2Lo
            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

            Comment


            • #7
              Hjemme har jeg kjørt 1,5mm2 i lenger på 25 meter uten å kunne si jeg har hørt stor forskjell. Får pumpa greit med effekt ut til høyttalerne også.

              Tror ikke det er så mye å bekymre seg over uansett, jeg
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment

              Working...
              X