Announcement

Collapse
No announcement yet.

24bit DAC - bedre eller myte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 24bit DAC - bedre eller myte?

    Hei

    For å oppnå litt bedre lydkvalitet ved avspilling av CD har jeg vært på utkikk etter ny spiller med integrert 24bit DAC. Etter mye søk på nettet har jeg funnet ut av at mange mener at dette bare er en myte, at det spiller så lite rolle at det ikke er verdt pengene. Bruker en Alpine 133BT per dags dato som jeg er veldig fornøyd med, men ser at Alpine har spillere fra 2500-3500 kroner med 24bit DAC, er det verdt pengene når jeg allerede har det jeg har nå?

    Ettersom jeg har lite peiling på denne fronten tenkte jeg noe her kunne komme med litt innspill
    Alpine 133BT - Alpine SWE-815 - Alpine KTP 445 - REF6502IX - GTO938

  • #2
    Upsampling kan sikkert være en kjekk sak, men i en alt-i-en-boks til bilen som koster ~3000,- så er jeg mer usikker om det har noen stor effekt. Da tror jeg du får mer ut av å bruke en tusenlapp i dempematter/lyddemping, hvis man ikke har det fra før.
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #3
      Du sier nok noe der ung. Tenker jeg dropper det.

      Apropo lyddemping/dempematter. Jeg har kun mulighet til montere disse på innsiden av dørene, vil dette ha noe særlig effekt på denne måten?
      Ut ifra det jeg har sett virker det som folk demper mye på yttersiden av dørene (bak høyttalere), noe jeg ikke har mulighet til da jeg rett og slett ikke kommer frem.
      Alpine 133BT - Alpine SWE-815 - Alpine KTP 445 - REF6502IX - GTO938

      Comment


      • #4
        Man kommer altid frem smør en kineser venn full med olje og dytt han inn der.

        Når det gjelder dac. Ikke tenk mer over det. Omtrent samtlige spillere på markedet bruker samme dac.
        Noen skryter av 24bit andre bruker 1bit. Det er så marginale forskjeller nå om dagen at det er overhodet ikke noe og tenke på.
        Det som avgjør mer er hvordan den er integrert med resten av spilleren, og så lenge du holder deg unna det billigste billigste så er du sikra.

        Comment


        • #5
          Hehe, ja hvis det bare hadde vært så enkelt Men, utifra det jeg kunne se kan jeg bare glemme å prøve, med mindre jeg ønsker å bruke mangfoldige timer per dør, noe jeg rett og slett ikke har tid til. Planen var å kjøpe dempematter slik at jeg kunne dempe dørene fremme og bak i bilen, men akkurat hvor mye jeg vil få ut av dette når det er snakk om en eldre bil som generelt sett ikke er så bra isolert...tja, får se hva jeg rekker. Det blir iallefall ikke noe demping før kulda gir seg
          Alpine 133BT - Alpine SWE-815 - Alpine KTP 445 - REF6502IX - GTO938

          Comment

          Working...
          X