Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ford Transit Connect 2006, ett eller to bilbatteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ford Transit Connect 2006, ett eller to bilbatteri?

    Hei.

    Har en Ford Transit Connect 2006 mod.

    Dynamo på 120A.

    Skal bygge anlegg i den, og har planer om å kjøpe nytt batteri.

    Anlegget består av:

    LIB-1551-D2. 15" Subwoofer på 1500WRMS.
    GLADEN SQX130 Slim - komponentsett på 80 WRMS.

    Har gode rabatter hos www.sonnak.com .
    Tenkte å kjøpe ett batteri som heter Sonnak - SA722 på 75Ah.

    Burde jeg ha 1 stk eller 2 stk batteri? Og er batteriet jeg skrev å anbefale? Eller burde jeg ha ett kraftigere?
    Må ha nok strøm til at anlegget klarer å drive alt
    Last edited by keoN; 17-12-2013, 23:52.

  • #2
    Det som er interessant for oss skal vi kunne hjelpe deg er hva slags forsterkere du skal bruke?

    Watt, RMS osv sier ingenting, gå aldri, se aldri eller fortell aldri ut ifra det

    En 120a dynamo er ganske stort og burde holde i massevis, men antall batterier hjelper mest på hvor "lenge" du kan spille. Kjøp AGM batteri, de er spesielt bra for bilstereo da de er laget for mye strøm på korte intervaller. Gjerne 2 det gjør ingenting ifølge meg, men kan godt hende tråden kommer inn på den "for liten dynamo for så mange batterier" diskusjonen. Får du kjøpt Sønnak Dual AGM og føler det er en grei pris så gjør det, hvis ikke kan jeg anbefale biltema sine AGM batterier, fått masse skryt. 95AH av de er kjempestor, så hvis du har plass burde ett holde lenge.

    Men det første du gjør er å oppgradere "The big three". Som er strømkabelen ifra dynamo til batteri, jording fra motorblokk til batteri og jording ifra karosseri til batteri. Så store kabler du får, 53mm3 er bra. Alt som er større en det som var der fra før er bra. Pass på å klemme skikkelige kabelsko på og puss alle overflater. Da blir det bra!
    You know, Im all about that bass...

    Comment


    • #3
      SA722 er et blysyrebatteri. Siden du har god pris på Sønnak ville jeg heller kjøpt EK700. Det er AGM. Forskjellen er høyden. SA722 er lavt, altså bare 17,5cm høyt. Mens EK700 er 19cm høyt. Så det kommer an på hvilken bil dette skal inn i, om du må ha høyt eller lavt batteri.

      Eller, så kjører du bare ett stort batteri bak i bilen. Du må alikevel legge opp strømkabel med stort tverrsnitt mellom motorrom og bagasjerom.
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


      Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

      Comment


      • #4
        Takk for mye gode tilbakemeldinger

        Har en JBL GTO 1004 - 4 kanal forsterker.
        Har en Boss Audio PH4000D - Mono forsterker

        Så 1 stk Sønnak Dual AGM holder i massevis?
        Om jeg kjøper ett AGM batteri på 95-100Ah, så holder det vell med 1 stk?

        Comment


        • #5
          Alt over 100Ah funker greit så lenge man har litt størrelse på dynamoen, til et "normalt" anlegg, så lenge det er snakk om agm-batterier. Det som dog ingen har nevnt enda, er at du ikke skal ha flere typer batterier sammen. Så bytt ut det originale først, så kan du heller ha inn et ekstra senere, eller med en gang hvis du ikke har plass til så stort på original-plasseringen.
          Jeg har 80A dynamo og 108Ah agm-batteri, og i praksis holder det til forsterkere som skal levere rundt 3000w rms, med en effektivitet på nesten 90%. Altså holder det ikke til anlegget jeg driver med nå som bikker utgangseffekt på 6kw hehe.

          Men, du må for all del få bytta ut den monoblokka.. Stygg lyd, juge-watt og verdens dårligste efektivitet (trekker 4x så mye strøm som den leverer, på en god dag). Da kan man jo trøste seg med at den uansett aldri ville levert 4kw, 800 ish stemmer nok bedre. Og fortsatt er lyden crap. Har sett denne bli clampet, men husker ikke eksakt tall..
          Mvh Julian Sommer
          Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

          Comment


          • #6
            Custom, hva forsterker burde jeg ha da? Er stygt redd for at den blir elendig kvalitet på ja. Har heldigvis bare vunnet den på netthandelen, så kan slette ordren

            Noen å anbefale? Subben er 15" på 1500 WRMS / 3000 W Peak

            Comment


            • #7
              Ground Zero GZHA 1.1200DII er en veldig god forsterker. Vi har solgt masse av disse og aldri hatt feil på dem. De leverer masse pulver.

              http://bilstereosenteret.no/products/gzha-11200dxii
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment

              Working...
              X