Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mange liter trenger en Lib 1551 og valg av komponentsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor mange liter trenger en Lib 1551 og valg av komponentsett

    Hei!
    Jeg må bare skuffe dere med at her kommer det enda en ny tråd om kassevolum.. jeg har lest mye rundt på forumet, men finner ikke noen måte å regne ut antall liter jeg trenger til en Lib 1551 sub. Jeg hørte med hop audio, og de sa at 80 liter var fint til disse subben. Er ikke dette litt lite? Jeg kunne ha tenkt meg at subkassen blir 107cm lang slik at den fyller lengden i bagasjerommet (audi a6 c5 Avant). Er det noen her på forumet som har noen forslag til antall liter til kassen som kanskje er litt mere enn 80 liter, eller blir det ikke noe bedre lyd/trykk av en større kasse enn dette? Jeg har ikke bruk for et så stort bagasjerom uansett, så å fylle dette litt med anlegg er bare flott!

    Jeg har også et spørsmål angående komponentsett. Jeg har sett litt på focal access 165A1 og Hertz dsk 165.3 høyttalerne. Planen er å drive høyttalerne med en Rockford Fosgate p4004 som jeg har liggende.
    Er det noen fordeler/ulemper med disse eller har noen av dere noen andre forslag til gode komponentsett i denne prisklassen?

  • #2
    Hei, ja stemmer hop a anbefaler min 80-85ltr, men selv syns jeg det ble for lite i min bil.
    Så, nå står den i en 118ltr kasse å trives godt der.
    Spiller bedre også. Er en bmw e39 sedan dette er snakk om da, å ikke stv. Så fasit på "best i din bil" vet jeg ikke akkurat.

    Uansett, skulle jeg laget til stv, så ville jeg holdt den på 120-140ltr
    Lykke til. Knall element dette.

    Comment


    • #3
      Dette er gode alternativ http://www.judysbilstereo.no/frontse...-komponentsett
      http://www.judysbilstereo.no/frontse...65-integration
      Ole Petter Holelien
      Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
      Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
      Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

      Comment


      • #4
        Spar til jul, så kjøper du deg en julegave til deg selv

        Da kan du kanskje kjøpe deg et DLS Reference sett, Alpine SPX17PRO, eller tilsvarende på de merkene som judy linket til

        Bedre å bruke litt mer tid for å få et bedre resultat
        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

        Comment


        • #5
          Jeg bruker 135-140liter netto pr LIB15", funker greit, har ikke gjort så mye eksperimentering med forskjellig kasser. Jeg vet at dette er noe mer enn hva LIB anbefaler.
          never enough!

          Comment


          • #6
            Jeg bygde en kasse på 130l til to Focus subber som egentlig er rimelige identiske til disse LIB subbene. Tunet kassa til 30hz og det spiller råbra i en Passat stasjonsvogn. Dette går litt mot de fleste adre anbefalinger, som jeg også vet fungerer veldig bra, men den kassa overrasket meg noe enormt. Går både kjellerdypt og klarer fint å slå fra seg på høyere frekvenser.
            Han som har kassa i bilen er hvertfall storfornøyd!
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Da tror jeg kanskje jeg vil prøve en kasse på 130L, og kanskje prøve å tune den til rundt 30 - 40 hz..? Tror dere to lag med sponplater og avstivere i kassa være stivt nok?

              Når det gjelder komponentsett, så har jeg en forsterker som yter 50w i hver kanal i 4 ohm. Er det best med høyttalere med watt rms på 50 watt da, eller kan jeg strekke meg til 60-80 watts høyttalere? vil kanskje holde meg på +-1500kr til et komponentsett, men hvis det virkelig utgjør stor forskjell så kan jeg strekke meg til 2000 er de ganske like lydmessig disse du linket til Judysbilstereo?

              Comment


              • #8
                Jeg brukte 22mm spon til min kasse.
                1stk LiB 1551.
                Den er på 118-120ltr før porter og element, tunet til 33/34hz
                Sliter ikke med noe flexx i kassa.
                Selvsagt noe annet med 2x15, men tror det holder med dobbel front, og resten enkel

                Men, jeg vil nok tro du vil få mere trøkk å glede av litt større kasse.
                160ltr ville jeg holdt meg til som ett minimum.

                Comment


                • #9
                  okei, kanskje jeg skal strekke meg til 170 liters kasse da? vil selvsagt ha så mye trykk som mulig..! hvilket program brukte du for å finne port størrelse?

                  Comment


                  • #10
                    Hifonic har en viss tendens til å vite hva han snakker om, sånn til info

                    Comment


                    • #11
                      260l netti til 2 lib 15" høres greit ut ja
                      i tillegg til laaav tuning
                      FI SP4
                      LIB
                      Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                      DD4LIFE

                      Comment


                      • #12
                        Ser den Nils, men ikke alltid "en viss tendens" trenger være rett fordi.
                        Jeg kjørte først 70ltr på en lib, og det ble ALT for lite.
                        Puncha var der, men manglet hav av den buldrete lave bassen som var grunn til jeg ville ha 15"
                        Og, han laget btw til focus subber. Rimelig identisk er ikke helt identisk sånn til info.

                        Mamoe: ja 170++ ville jeg gått for.
                        For liten kasse har den tendensen til å låte grusomt ut.
                        Du kan jo feks se på bygget til skarstein. Han bygger med 2x lib 15 selv i stv.

                        Hagalien: ja, det lukter det ompf av.

                        Comment


                        • #13
                          Rimelig identisk er 99% identisk i dette tilfellet, annet design på støvhette osv er det som skiller elementene.
                          Og om du ikke fikk dypbass av kassa på 70l er det fordi du ikke tunet den lavt nok, rett og slett Men det er ikke rart da det kreves enormt lang port for å få det til å fungere.

                          Men som jeg også sa, jeg vet også at det fungerer med kasse på rundt 100l og. Er såpass avhengig av hvilken bil dette skal bygges i også.

                          Tror det egentlig er få i Norge som har mer erfaring med disse kinasubbene enn meg, har testet disse i nesten 20 forskjellige kasser i fem forskjellige biler. Er veldig få kasser som har vært helt udugelige, men forslagene på 170l vil jeg påstå er best å holde seg unna. Det fungerer om man har tenkt å bygge bassvegg, men ellers blir det rett og slett for stort.

                          Et sikkert valg er å bygge en kasse på 120l og sette inn 6" aeroport i full lengde og justere den inn litt og litt til man føler lyden sitter som den skal. Da ender man på rett over 100l nettovolum da disse subbene opptar 7l av kassevolumet.

                          Forslaget på rundt 70l netto er det nok ingen som tør å teste ut, men det er synd
                          Jonas Tautra
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #14
                            Så, det du da sier er at jeg fint kan kaste i 2 1551 i min 118-120l kasse,
                            å det vil låte bra?
                            Kassa jeg testet var tunet til 35hz forresten

                            Comment


                            • #15
                              Det blir nok i det minste laget, spesielt om det er før port og subber er trekt fra.
                              Kasse på 130-140l netto tunet til 30hz i en stasjonsvogn gir etter min erfaring meget flat respons til musikkbruk samtidig som det fortsatt kan spille høyt nok for de fleste.
                              Det å bruke T/S parametrene på disse subbene er litt lotto da de ikke akkurat stemmer med virkeligheten.

                              Og disse tingene forutsetter selvfølgelig at kassa bygges 100% solid og med en feilfri port for å fungere som det skal.

                              Har ikke fått målt Passaten med to 15" i 130l kassa, men er rimelig sikker på at den ikke spiller langt unna 150dB med to 1500w monoblokker Samtidig spiller den dypere enn 95% av kassene jeg har hørt på diverse treff!
                              Jonas Tautra
                              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                              Comment

                              Working...
                              X