Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp med kabler og koblinger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp med kabler og koblinger

    Hei

    Skal nå til å bygge anlegg i bilen min. 2 stk. 12" subber, og to monoblokker.

    Specs på subbene:
    2000w max
    1000w rms
    2x4 ohm talespoler

    Specs på monoblokkene:
    2800w max 1 ohm
    2000w max 2 ohm
    1200w rms 4 ohm

    Planen min er å brokoble monoblokkene, slik jeg får 2400w rms i 4 ohm
    Og parallellkoble talespolene til 2 ohm, så seriekoble subbene til 4 ohm.

    Anbefalt strømkabel til monoblokka er 4 gauge. eller 20-24mm2
    men dette er vell bare på en monoblokk, så må jeg ha 50mm2 kabel når jeg skal koble opp to monoblokker til samme kabel gjennom en fordelingsblokk?

    Hva tror dere?

  • #2
    Du kjører jo hver blokk i 2 ohm pr element. Du kan ikke brokoble mono blokker.
    53 mm2 fungerer fint til ditt bruk


    Mvh kim

    Comment


    • #3
      Originally posted by kimafro View Post
      Du kjører jo hver blokk i 2 ohm pr element. Du kan ikke brokoble mono blokker.
      53 mm2 fungerer fint til ditt bruk


      Mvh kim
      De monoblokkene jeg har kan man brokoble. Følger med en DataLink kabel, som man kobler sammen begge med. Da trenger man ikke å ha to RCA kabler, og da slipper jeg å ha 2 fjernkontroller over bass-styrken. Det er et valg på monoblokken som heter MASTER og SLAVE. Den som man trekker RCA kabel til er MASTER, og den som man kobler til med DataLink kabelen er SLAVE.

      I mitt hode vil jo det være det beste. Da slipper jeg å slite med at subbene spiller forskjellig (med tanke på basskontrollen) Og jeg får koblet I 4ohm.

      Vil du fortsatt anbefale å koble i hver sub i 2 ohm?

      Takk for svar

      Comment


      • #4
        Det er ikke å brokoble, men å linke En monoforsterker er, som navnet tilsier, mono - kun en kanal. Brokobler man så lager man en "bro" mellom to kanaler, derav navnet.

        FYI
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tony View Post
          Det er ikke å brokoble, men å linke En monoforsterker er, som navnet tilsier, mono - kun en kanal. Brokobler man så lager man en "bro" mellom to kanaler, derav navnet.

          FYI
          I brukermanualen står det spesifik Bridging. Men det blir jo å koble sammen to kanaler, da jeg har to monoblokker, dvs. 2 kanaler totalt. Trekker en kabel fra pluss på ene monoblokka, til minus på den andre.

          Men uansett om det heter brokobling eller linking, vil dere anbefale meg å gjøre det, eller koble hver sub på hver sin monoblokk i 2 ohm? Jeg tenker på hva som er best for subbene og monoblokkene, pluss at det blir mindre trekking av kabler, og bare en fjernkontroll til substyrken.

          Comment


          • #6
            Det der minner om specsa på en boss monoblokk, og da er det ikke mye kabel du trenger... :P Sikkert greit å opplyse om hvilke det er

            Comment


            • #7
              Jeg har en 53mm2 kabel + LIB sikringsholder til overs, om du ikke har kjøpt ennå.
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                Originally posted by Skarstein View Post
                Det der minner om specsa på en boss monoblokk, og da er det ikke mye kabel du trenger... :P Sikkert greit å opplyse om hvilke det er
                Helt riktig. Er boss monoblokker. Chaos Exxtreme II 2800 for å være presis.

                Link: http://www.bossaudio.com/auto/cxxd2800/

                Er 2x30 amp sikring. 60x1,5=90

                90x13,7=1233

                Comment


                • #9
                  Legg 52kvadrat med en gang, koster ikke såå mye mer så slipper du å tenke noe mer på det.
                  Til en splittblokk og størst mulig kabler derfra og inn i ampene.
                  Bare husk sikringer. De skal beskytte kabelen og ikke utstyret. Så en splittblokk med sikringer kan nok være enkleste å kjøpe.
                  Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                  [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                  Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ugn View Post
                    Legg 52kvadrat med en gang, koster ikke såå mye mer så slipper du å tenke noe mer på det.
                    Til en splittblokk og størst mulig kabler derfra og inn i ampene.
                    Bare husk sikringer. De skal beskytte kabelen og ikke utstyret. Så en splittblokk med sikringer kan nok være enkleste å kjøpe.
                    Takk til alle for svar Noen som vil fraråde meg å linke sammen to monoblokker?

                    Comment

                    Working...
                    X