Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner, trenger tips til SQ!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner, trenger tips til SQ!

    Bilen min er en Volvo V40, mine planer for bilen er å modde dashen til 5,25" mellomtoner, støpe diskantpods og støpe basskasse i reservehjulsbrønn for ekstra volum. Når det er sagt så har jeg veldig lite erfaring med installasjon av bilstereo, men jeg forstår en del av det tekniske rundt det.

    Når det kommer til bass er jeg litt usikker, men jeg har et stort ønske om noe som skiller seg ut fra "råneanleggene" til alle andre på bygda.
    Jeg kunne tenke meg en 18"er i lukket kasse, men er åpen for andre forslag.

    Målet mitt er maks lydkvalitet og et brukbart lydtrykk til lavest mulig pris, der førsteprioritet er lydkvalitet.



    Det jeg egentlig spør etter er erfaringer, tips og anbefalinger fra dere med litt kunnskaper og erfaring!
    Takker på forhånd for alle hjelpende svar
    - Kim Willerud
    Volvo V40 98'

  • #2
    Velkommen til forumet!
    Godt å høre at du har noen ambisjoner og vektlegger litt kvalitet. Jeg er ingen SQ guru så skal ikke gi så fryktelig mye råd. Vil påstå at å støpe kasse i hjulbrønn er lettere enn de andre tingene, begynn f.eks der og gjør noen erfaringer. Du finner masse gode tips på forumet, bruk tid til å lese, samt sjekk ut litt youtube videoer med instruksjoner.
    Ikke vær redd for å handle brukt fra noen her inne, da er det veldig mye å spare!
    Lykke til.
    never enough!

    Comment


    • #3
      Du skal ha rimelig stor reservehjulsbrønn for å huse en 18" på en god måte, men det finnes sikkert unntak der også... Jeg ville kanskje satset på en 15" i steden, og med den rettte 15" i riktig kasse, så kan du spille både høyt og pent.
      Det koster litt å få noe som låter skikkelig bra, men demping av dører og bagasjerom er et must, og helst hele taket også. Du kan se på merker som Mosconi, audison, focal, morel, DD, og tang band feks. autodesign.no har bra utvalg av komponenter som egner seg godt til SQ

      Comment


      • #4
        Ikke missforstå, skal bygge høyere enn reservehjulsbrønnen, men vil bruke den også, for å slippe å bygge kjempehøy kasse, uansett hva jeg gjør, så blir det optimalt volum i kassa!
        - Kim Willerud
        Volvo V40 98'

        Comment


        • #5
          Beggynner å vurdere 15" av økonomiske årsaker, hvordan vil det være å holde seg til kun en 15" i lukket kasse? vil det spille høyt nok og samtidig pent?
          - Kim Willerud
          Volvo V40 98'

          Comment


          • #6
            Hva er høyt nok?
            Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

            Comment


            • #7
              en 15" kan spille vel så høyt å dypt. kommer helt an på hvilke forsterker en bruker og hvordan man har konstruert kassen


              mvh kim

              Comment


              • #8
                Hvor langt er et tau Jørgen? Måtte bare, hehe


                mvh kim

                Comment


                • #9
                  Er det så mange måter å konstruere en lukket kasse på?
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Haakon O View Post
                    Er det så mange måter å konstruere en lukket kasse på?
                    Hvor mange geometriske former finnes det?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by kimafro View Post
                      Hvor langt er et tau Jørgen? Måtte bare, hehe


                      mvh kim
                      Vet ikke om du ikke "tog an", men det var akkurat det jeg hintet til.

                      =)
                      Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Haakon O View Post
                        Er det så mange måter å konstruere en lukket kasse på?
                        Med og uten lekasje!
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • #13
                          Angående det med lukket kasse så er jeg åpen for å endre planen til portet, hva er å anbefale og hvorfor? Etter slik jeg har forstått det så er det vel ikke så nøye med eksakt volum i en lukket kasse eller har jeg misforstått? I tillegg har jeg fått det for meg at det er lettere å få god lydkvalitet i lukket kasse...

                          Skal jo selvsagt få det tett når jeg bygger, men hvis noen har noen gode argumenter for portet kasse så er det mulig jeg ombestemmer meg.
                          - Kim Willerud
                          Volvo V40 98'

                          Comment


                          • #14
                            Hvis du hever gulvet ~10cm så får du greit volum. Mener jeg grovregnet selve hjulbrønn til 95L og hvis man hevet gulvet 20cm (som er flatt med låsen til bakluka) så fikk man +200L til der. Altså totalt nesten 300L.

                            Jeg heva gulvet et sted rundt 10cm og slang en 18" nedi der, har ikke satt strøm på det enda så kan ikke si noe om kvaliteten
                            men: Lukket kasse, stort membranareal, lite vandring på sub og EQ == BRA bass.

                            Starter sånn:


                            Og blir noe slik:


                            I dashen får du plass til de fleste 3" og med litt jobb mange 4". Skal du over på 5.25" så må det moddes litt og det krever arbeid og erfaring for å få pent..
                            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ugn View Post
                              Hvis du hever gulvet ~10cm så får du greit volum. Mener jeg grovregnet selve hjulbrønn til 95L og hvis man hevet gulvet 20cm (som er flatt med låsen til bakluka) så fikk man +200L til der. Altså totalt nesten 300L.

                              Jeg heva gulvet et sted rundt 10cm og slang en 18" nedi der, har ikke satt strøm på det enda så kan ikke si noe om kvaliteten
                              men: Lukket kasse, stort membranareal, lite vandring på sub og EQ == BRA bass.

                              Starter sånn:
                              http://i138.photobucket.com/albums/q...ps2249137d.jpg

                              Og blir noe slik:
                              http://i138.photobucket.com/albums/q...ps8cd705bd.jpg

                              I dashen får du plass til de fleste 3" og med litt jobb mange 4". Skal du over på 5.25" så må det moddes litt og det krever arbeid og erfaring for å få pent..
                              Inspirerende!!!

                              Lommeboka har dessverre sitt å si, men prøve å få til noe lignende vel. Hadde vært fint om du kunne si noe om hvordan det spiller når du får testet litt

                              Snakket med en som sa han hadde byttet ut 12"erne sine med 10"ere for bedre lydkvalitet , hørte på det og låt ikke bra. Gleder meg til å slå tilbake med stort element og god SQ.
                              - Kim Willerud
                              Volvo V40 98'

                              Comment

                              Working...
                              X