Announcement

Collapse
No announcement yet.

God dac?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • God dac?

    Hei der, har tenkt å prøve å få til en tablet løsning i bilen min etterhvert.
    Blir sannsynligvis Nexus 7 /m Android om ikke jeg plutselig finner noe annet awesome (lite sannsynlig)

    Noen som vet om en god dac som har mulighet for å lade samtidig som den spiller musikk, og i tillegg har enten rca eller SP/DIF utgang(er) (gjerne begge)?
    Og helst ikke alt for dyr, vet ikke hvor mye disse ligger til jeg, men kvalitets saker koster vel gjerne en del uansett hva det er så jeg setter en grense på ca 3000,- uten å vite om dette gir meg dritt eller kjempe produkt
    Mulig de fleste har dette, har null peiling, så derfor spør jeg her hos geniene

    Finner en del på ebay til en slikk og ingenting, men disse er vel bare møkk, eller?

    Ooooog et tilleggs spørsmål som egentlig ikke er sååå farlig, men hadde vært awesome å fått til: Mye trøbbel å få satt opp rattfjernkontrollen til å fungere med tablet/android?

    Takker for alle svar
    mail
    skype
    pm

  • #2
    Spør Trustno1 om dette han har akkurat slikt opplegg, som fungerer! Han burde kunne guide deg i mål.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Hva skal du med en DAC som har optisk ut?
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #4
        Originally posted by ugn View Post
        Hva skal du med en DAC som har optisk ut?
        Kjøre videre til DSP'en digitalt istedet for phono?
        Ikke nødvendig mener du?
        mail
        skype
        pm

        Comment


        • #5
          Ah, du har en DSP ja. DACen (digital til analog konverter) i den er nok realtivt ok tror jeg.
          Men det er nok andre som kan svare bedre på
          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

          Comment


          • #6
            DAC står for Digital to Analog Converter. Det du er ute etter heter USB to S/PDIF interface. S/PDIF står for Sony/Philips Digital InterFace, ergo ingen konvertering til analog.

            Har du digital ut fra prosessoren kan du derimot prøve med en DAC der

            Comment


            • #7
              Dac'n jeg bruker er en Muse DAC. Denne får du vesentlig billigere enn 3000,- på ebay

              Den har både 3,5mm jack, optisk, digital coax og RCA ut. Siden den kun fungerer som en USB - optisk bro (digital-digital) for min del så tviler jeg på at det er noen som helst form for foringelse i lydkvaliteten i det leddet.

              Når det gjelder litt mer info om Nexus 7 oppsettet mitt så har jeg begynnt å få ganske mange forespørsler rundt dette.

              Jeg har startet på å lage en litt mer detaljert beskrivelse av hva jeg har gjort i post #2 i prosjekttråden min

              Foreløpig har jeg bare notert ned det viktigste, men jeg skal prøve å få laget denne litt mer komplett etterhvert dersom interessen er der Det er endel fallgruver å gå i om man skal lage ett sikkelig tablet-oppsett, og jeg tror jeg har vært innom de fleste av de, så jeg skal prøve å dele mine erfaringer etter beste evne.

              Comment


              • #8
                Man kan jo alternativt kjøre digitalt fra tablet via usb til DAC/DSP men ikke like uforstyrret som optisk da :P

                Setter pris på pionerene her...veldig aktuelt dette!!!
                Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Alpine306 View Post
                  Man kan jo alternativt kjøre digitalt fra tablet via usb til DAC/DSP men ikke like uforstyrret som optisk da :P

                  Setter pris på pionerene her...veldig aktuelt dette!!!
                  Så optisk(toslink?) vil sannsynligvis fungere bedre enn coax mtp støy o.l?
                  Har jo mulighet for begge deler så er jo bare å gå for det beste, hvis det ene eller andre funker bedre
                  mail
                  skype
                  pm

                  Comment


                  • #10
                    Både optisk (toslink) og coax er jo digitalt.
                    Selve coaxsignalet vil ikke plukke opp støy siden dette også er digitalt, så det er nok akkurat like bra. Eneste er at coax kablen kan vel i teorien fungere som en antenne for støy på dspn, men dette tviler jeg sterkt på blir ett problem.

                    Comment


                    • #11
                      Holder på med å installere Nexus 7 i bilen selv.
                      Nexus 7 er android basert og er derfor meget egnet for dette bruket.
                      Paden må unlockes og operativsystemet må moddes litt for å kunne bruke DAC og lade osv.

                      Har 0 erfaring med dette selv, men fikk fikset dette på 2 dager.
                      Denne lader nå samtidig som jeg kan koble på flere ting via usb og den spiller musikk via en Hegel HD2.
                      Hegel HD2 har både coax og rca signal ut som er perfekt for feks mosconi 6to8 (regulering av lydnivå).

                      Hegel HD2 dacen får du kjøpt brukt for ca 800-1200kr og får meget bra i tester.
                      Prosjekt SQ Audi A3

                      Comment


                      • #12
                        Tror muse dac'n jeg bruker koster under halvparten av det også ny. Når det gjelder lydkvalitet så bruker man jo ikke dac delen, men kun faktisk usb til optisk eller coax. Så strengt talt så blir det vel egentlig det samme hvilken dac man velger så lenge den fungerer på android.

                        Comment


                        • #13
                          Ikke helt riktig det!
                          USB er egentlig ikke så egnet for å sende digitale lydsignaler.
                          Man er derfor avhengig av en god klokke for å sende signalene i riktig rekkefølge og tidspunkt
                          Enten bruker man klokken innebygget i paden noe som kan gå dårlig timing på det digitale signalet, eller så bruker man klokken på DACen. DACen vil da sortere de digitale signalene og redusere timing feil, kalt jitter.

                          Nå vet jeg ikke noe om Muse dacen, men Hegel HD2 er en asynkron DAC, dvs at den har sin egen klokkekrets.
                          Men en god asynkron DAC skal låte bedre enn en standard DAC.

                          Kanskje dårlig forklart, men kan lese mer her:
                          http://www.hifi-advice.com/USB-synch...nous-info.html
                          Prosjekt SQ Audi A3

                          Comment


                          • #14
                            Aha, fint du arresterte meg på det. Jeg var ikke klar over at det kunne være ett problem. Kjenner ikke specs på min DAC, men det går sikkert an å google seg frem til for de som skulle være intressert.

                            Når det er sagt så fungerer iallefall Muse'n upåklagelig og kan ikke si jeg klarer å oppfatte noen hørbar forringelse i lydkvaliteten i det leddet, uten at jeg har gjort noen spesifikke tester på dette.

                            Comment


                            • #15
                              Har heller ikke lest noe særlig om Muse DACen,men jeg tipper at denne er minst like bra som de aller fleste spillerne med optisk ut. Så jeg ville ikke vært vært bekymret!
                              Har bare testet mitt oppsett så vidt i hjemmet, så blir spennende å få det ut i bilen.
                              Har i grunnen byttet ut spilleren med Nexus 7, fått ny DSP og nye forsterkere, så tror ting vil endre seg ganske mye!
                              Prosjekt SQ Audi A3

                              Comment

                              Working...
                              X