Announcement

Collapse
No announcement yet.

2x Dynabel BF7501 på en DD3518 dvc2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2x Dynabel BF7501 på en DD3518 dvc2

    som tittelene så pent forklarer har jeg fått i en ekstra BF7501 til min 18" Digital Designs sub

    så er det spørsmålet jeg sliter med å finne et godt svar på... vil det lønne seg å sette en forsterker på hver av spolene, slik at begge ampene blir lastet ned i 2 ohm og tilsammen leverer 2800 W Rms. eller er det enda mer gunstig med "linking" av disse to , vist dette i det hele tatt går på bare en sub? tenker da eventuelt 3000 W rms i 4ohm.

    vet at subbens spoler passer sykt dårlg til dette oppsettet, men jeg er uansettt overbevist om at det vil spille Høyere med to enn en forsterker ! '

    om noen vet dette er jeg åpen for spm og rettledning, skjønner ikke helt hva som vil gi mest lyd, skal prøve meg for andre gang på ESPL og må jo slå meg selv !



    Erling Nilssen
    Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
    | Gladen 75c6 - DD m4a |
    | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

  • #2
    Originally posted by Rexonix View Post
    som tittelene så pent forklarer har jeg fått i en ekstra BF7501 til min 18" Digital Designs sub

    så er det spørsmålet jeg sliter med å finne et godt svar på... vil det lønne seg å sette en forsterker på hver av spolene, slik at begge ampene blir lastet ned i 2 ohm og tilsammen leverer 2800 W Rms. eller er det enda mer gunstig med "linking" av disse to , vist dette i det hele tatt går på bare en sub? tenker da eventuelt 3000 W rms i 4ohm.

    vet at subbens spoler passer sykt dårlg til dette oppsettet, men jeg er uansettt overbevist om at det vil spille Høyere med to enn en forsterker ! '

    om noen vet dette er jeg åpen for spm og rettledning, skjønner ikke helt hva som vil gi mest lyd, skal prøve meg for andre gang på ESPL og må jo slå meg selv !



    Erling Nilssen
    Linking er vel ikke å annbefale etter det jeg har blitt fortalt,har selv 2 x bf 8501.
    så en amp på hver spole ville jeg sakt,men jeg er ingen expert på dette så du får gjerne bedre forklaring av andre.

    her er svar jeg fikk på dette og det stemmer jo ganske bra med det jeg skrev.

    Jeg hadde kjørt en på hver spole. Men det forutsetter at han har nok strøm, for hvis han får for lite strøm blir de ustabile og han kan ta spolene. Linking er egentlig bare for konkuranser (da forsterkerene generelt ikke er glad i dette)


    lykke til
    Last edited by endrefager; 01-05-2013, 08:47.
    2x Dynabel BF8501,12 x lib-808-D4,RF T1000.4 bd,2x DD vo b2 bullet tweeter4x DD vo m6.5 2x DD vo w10 6to8 dsp,4 stk xs batteri

    Comment


    • #3
      Dette lurer jeg også på, om det er noe å hente med to 7501's i 2 ohm kontra 1 stk i 1 ohm. Skulle trodd det var flere fordeler enn ulemper?

      Comment


      • #4
        det jeg også håpet å få høre ricecooker, var pga det jeg oppretta tråden ) 7501'en er jo veeeldig strømglad i 1ohm ihvertfall.....
        Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
        | Gladen 75c6 - DD m4a |
        | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

        Comment


        • #5
          Kjøp en til 3518, kjør en amp på hvert element i 1ohm. Du bør i det minste vurdere det som et kraftig alternativ.
          Jeg er igrunnen litt bitter selv. For rundt halvannet år siden hadde jeg ønskes kjøpt-tråd om bf7501, ønsket 1-2stk. Da var det lite tilgjengelig. Nå flommer det jammen over av brukte godsaker.
          never enough!

          Comment


          • #6
            Johann, jeg bygger i en stratus sedan, 2 stk 3518 er ikke en mulighet : p mm, fikk min for 1500 igår jeg ! : D
            Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
            | Gladen 75c6 - DD m4a |
            | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

            Comment


            • #7
              Sannsynligvis vil du få noe mer effekt ut a 2 forsterkere kontra 1, men tror nok ikke forskjellen blir veldig stor. Noen sier at det er en fordel å koble forsterkere med høyere motstand da det skal gi bedre kontroll og SQ på elementet.

              Personlig klarer jeg ikke høre forskjell på om subben er koblet i 1 ohm eller 4 ohm, så jeg vil valgt å prøve få til ett oppsett med 1ohm slik at du får utnyttet mest mulig av effekten du har i forsterkerene dine. Men dette krever også at du har nok strøm til å forsyne forsterkerne uten for mye spenningstap.

              Enten ville jeg gått for forslaget til bassfreak med å kjøpe en 3518 til og kjøre en forsterker på hvert element koblet i 1ohm, eller så ville jeg gått for å byttet ut til feks 2x12" dvc2.

              Skal du ha 2 stk 18 så må du også ha nok kassevolum til det, ellers vil det bare låte dårligere.

              Comment

              Working...
              X