Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp: Spørsmål angående forsinkelse på sub og spørsmål til kasse og element.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp: Spørsmål angående forsinkelse på sub og spørsmål til kasse og element.

    Hei! Usikker på om dette er riktig plass å poste slike spørsmål, men i så fall får dere flytta posten til dit den skal

    Jeg kjøpte for et par årsiden? en bilstereo pakke jeg satt i sammen som jeg er strålende fornøyd med!
    vel det vil si med unntak subwooferen.

    Dette er en slik liten 8" DD mini sub, som i grunn spiller høyt nok osv men jeg sliter med at det er en ganske kraftig forsinkelse på lyden.

    Oppsettet er som følger:

    · Front: FOCAL 130A1 5,25"
    · Bak: FOCAL 165CA1 6,5"
    · SUB: Digital Designs DDLE308 MINI
    · AMP: dynaBel BF0756 4x75 + 2x200 Watt RMSv 6kanaler

    Dette sitter da i en 98 modell A4 B5 sedan som originalt har hatt det største bose systemet.
    Jeg har fjernet de originale elementene i hattehylla slik at jeg da får fri luft mellom cupe og bagasjerom så dette skulle ikke være noe problem.
    Jeg vet ikke om jeg kanskje en kondensator vil hjelpe på dette problemet med at bass er forsinket? Jeg tenkte da kanskje at sub'n vil dra ned spenningen eller noe i den duren? Men jeg kom også over denne tråden her som siter at kondensator bare er tull

    Det sitter forsåvidt det største exide batteriet jeg får plass til i bilen. Har forøvrig brokoblet sub utgangene så jeg får max effekt ut på sub'n.
    Jeg har også prøvd å flytte rundt på sub'n på alle mulige måter uten at det ble noe forbedring så er litt lei hele greia.

    Lang historie kort så har jeg en bruksbil hvor jeg har plassert denne subwooferen intill videre å her er det også litt forsinkelse men ikke riktig så mye så her er det "bra nok"

    Så jeg tenkte da jeg heller kan sette inn en lukket kasse i Audien da dette visstnok skal være tightere en i en portet kasse?
    Så jeg tenkte da litt på denne Focal P30 sub'n.
    problemet er at jeg snart nå skal på Tysklands tur med vacn så jeg har ikke tid til å bygge meg en egen kasse men jeg ser at dem har ganske rimelige kasser på Torshov.

    Her har dem denne:

    http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=1732510612

    En lukka kasse på 35L, om denne vil være grei å bruke sammen med dette elementet?
    jeg trenger ikke mengder med volume, men jeg er ganske følsom over forsinkelser i lyd bildet, samt jeg er super fornøyd med Focal elementene jeg har i front og bak dørene så da tenkte jeg at jeg likså godt kunne ha focal sub også.

    Så jeg om dere tror det blir grei lyd med denne billige kassa sammen med P30 elementet?
    Samt om dere har noen ideer om hvorfor den DD sub'n har såpass med forsinkelse? skal være ganske rett fram for luft/lydbølgene å komme inn i cupe'n samt jeg har prøvd å justere på alt mulig..
    Om jeg burde kjøpe på en kondensator i tillegg på mitt system?

    Spilleren er forsåvidt en Parrot asteroid.

    Takk for all hjelp!

  • #2
    Vil tro det er det tette bagasjerommet som gjør at bassen kjennes forsinket ut. Har du testet å sette kassa i baksetet??

    Den focal suben er helt kurrant, og du kan bruke den torshovkassa, men det blir neppe noe bedre enn DD suben din med mindre du har skiluke i baksetet og setter kassa så elementet kan spille gjennom luka. Men da MÅ du ha det 100% tett mellom kassa og seteryggen, slik at all lyd går gjennom skiluka, så da ser jeg for meg at du ikke har tid til å få til dette når du ikke har et par timer til rådighet for å bygge kasse

    Comment


    • #3
      Originally posted by cossiemk1 View Post
      Vil tro det er det tette bagasjerommet som gjør at bassen kjennes forsinket ut. Har du testet å sette kassa i baksetet??

      Den focal suben er helt kurrant, og du kan bruke den torshovkassa, men det blir neppe noe bedre enn DD suben din med mindre du har skiluke i baksetet og setter kassa så elementet kan spille gjennom luka. Men da MÅ du ha det 100% tett mellom kassa og seteryggen, slik at all lyd går gjennom skiluka, så da ser jeg for meg at du ikke har tid til å få til dette når du ikke har et par timer til rådighet for å bygge kasse
      Synes det er litt rart at bagasjerommet er for tett egentlig?
      jeg har jo 2 hull på 6,5" som er åpent direkte mellom bagasje rom og inn i bilen?
      skulle tro det holdt? eller?

      Men har jo delbart baksete så kan åpne der å rette sub`n mot sjåførsetet å se om det blir noe bedre.

      Frister uansett med focal sub så jeg slipper å flytte sub`n rundt, samt om jeg lager en kasse som er skråskjært vil det ta opp mindre plass en den lille dd sub`n uansett pga utforminga på baksetene. Så får se om jeg får tid til å bygge kasse selv
      Last edited by Concker; 21-04-2013, 20:42.

      Comment


      • #4
        Har selv tett bagasjerom og merker stor forskjell på om setene er nede eller ei
        Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
        | Gladen 75c6 - DD m4a |
        | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

        Comment


        • #5
          Har du forsøkt å bytte om pluss og minus på sub'n.

          Comment

          Working...
          X