Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp! Russeanlegg som gir etter når bassen slår inn.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger hjelp! Russeanlegg som gir etter når bassen slår inn.

    Hei. Det har seg slik at jeg og gjengen var russ i fjord, og har nå solgt bilen videre til noen vi kjenner.
    Vi bygde annlegg i bilen, som fra starten av ikke var helt som det skulle.

    Anlegget ser slik ut:


    Har ikke specs på anlegget her nå, men det er da 2x12" RF subber, 6stk RF coaxialer, 2stk RF6x9, en RF monoblokk med RF kondensator og en 6kanals dynabelforsterker.


    Det er flere problemer her vi sliter med, vi hadde rett og slett ikke tid til å fikse det før russetiden, og det har ikke blitt gjort noe i etterkant. Så nå har vi lovd å hvertfall hjelpe de nye eierne med å løse problemet

    Det første problemet er at det virker som om at mellom og høyttonene gir etter når bassen dropper. Når tonene blir lave nok slutter resten å spille. Det kan være perioder i sangen med kun høye toner(bare synging osv) da coaxialene spiller bra, også når bassen slår in forsvinner lyden på de hardeste bassutslagene.
    Litt vanskelig å forklare dette, kan fikse film av det imorra
    Vi tenkte med en gang på strømtap, noe vi synes var merkelig med tanke på at annlegget kjører på 3 batteri, dette var da ikke problemet da vi har målt stabil spenning under dropp av bassen.


    Det andre er vel stort sett at coaxialene ikke spiller likt. 6x9 høyttalerne er ikke koblet. så hver coaxial har sin egen utgang.
    Uansett hvilke signalutganger som brukes spiller 2 av dem veldig høyt, og resten mye lavere, dette endrer litt på seg når jeg bytter om, men får dem ikke til å spille like høyt.

    Her er dynabelforsterkeren:
    http://www.planethifi.no/shop/produc...x200W-RMS.html


    Litt bilder:


    6kanals dynabel forsterkern, 3 inputs.


    Monoblokka, 1input og passtrough(som vi ikke har fått det til å virke med)


    Spillern med 3 linjeutganger.






    Så det jeg lurer på, er det noen som har forslag?
    Hvordan bør signalkablene kobles her mellom spiller og forsterkere?
    Hva kan være problemet med at anlegget gir seg?
    Bør de kjøpe en ekstra forsterker med passtrough som kan drive 6x9 og evt. et av coaxialsettene?


    Har prøvd myyye forskjellig. men blir ikke noe bedre :/
    Hadde vært fint om noen kunne hjelpe oss her!

    Mvh
    Fredrik

    - Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

  • #2
    For det første, så er vel den dynabel forsterkeren en BF0756 og den har da 4 utganger med 75watt hver, og 2 utganger med 200watt hver, så her foreslår jeg at dere kobler 4stk coax inn på to av de 75w utgangene, og 2stk coax inn på de to andre 75w utgangene, så de to 6x9" på 200w utgangene. Sett gjerne høypassfilter på alt sammen på ca 80hz. Koble fra subforsterkeren og hør hvordan resten nå spiller og gjør justeringer etter smak og behag (ikke regn med det helt store trykket nå)
    Videre så må vi vite litt mere om hvordan dette ser ut "inni". Står subene i en egen kasse? er det kasser på fulltonene? osv

    Comment


    • #3
      Ok, hvilke av utgangene er 200w da?
      Ok

      Subbene står i egent portet kasse, mensresten bare er skrudd i veggen, slik:

      - Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

      Comment


      • #4
        Prøv å koble opp forsterkerne med remote rett fra pluss og guff opp da. Om det da funker så kobler dere inn rele til remote
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          Originally posted by FR33DY View Post
          Ok, hvilke av utgangene er 200w da?
          Ok

          Subbene står i egent portet kasse, mensresten bare er skrudd i veggen, slik:
          Utgang 5 og 6

          Comment


          • #6
            Hva mener du med rele til remote?

            - Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

            Comment


            • #7
              ja når jeg tenker over det er det vel kanskje et ganske dumt spørsmål. i og med at de er skilt fra resten.

              - Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

              Comment


              • #8
                Originally posted by FR33DY View Post
                Hva mener du med rele til remote?
                Han mener hvis remoten ikke klarer å gi nok strøm, så bruker man et relé sånn at remoten fra spilleren kun brukes som styrestrøm til reléet.
                Reléet får strøm rett fra batteriet, men kun gir strøm når remoten er på.
                Biltema relé som kan brukes.

                Kobles slik:
                30 - Batteri +
                85 - Jord -
                86 - Spiller
                87 - Forsterkere



                Men før dere styrer med å kjøpe rele så gjør dere som Hifonic sier: prøv bare teste med å kjøre remote rett fra batteriet til forsterker.
                mail
                skype
                pm

                Comment


                • #9
                  Ok, takk for gode svar!

                  Jeg skal bli med dem inn til bilen idag om de skal, så får jeg testa da

                  - Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

                  Comment


                  • #10
                    Men dette med signalkablene da? skal jeg bruke passtroughen på monoblokka til kanal 5og6 på dynabelen? slik at 6x9ene spiller via den?

                    - Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by FR33DY View Post
                      Men dette med signalkablene da? skal jeg bruke passtroughen på monoblokka til kanal 5og6 på dynabelen? slik at 6x9ene spiller via den?
                      Vet ikke hvordan monoblokka gir signal ut etterpå jeg, men hvis den sender ut det filtrerte signalet ville jeg ikke brukt pass through. Om du bruker filteret på forsterkeren da. Om du bruker lowpass filteret på spilleren ville jeg hvertfall ikke brukt den for da får jo ikke 6x9'erene spilt halvparten av frekvensområdet de kan.

                      Derfor ville jeg heller splitta signalkablene med y-ledd før dynabel forsterkeren slik at f.eks
                      Front går til ch 1,2,3 og 4 på dynabel-en.
                      Rear går til 5 og 6 på dynabel-en.
                      og Sub går til monoblokka.
                      mail
                      skype
                      pm

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Lopas1 View Post
                        Vet ikke hvordan monoblokka gir signal ut etterpå jeg, men hvis den sender ut det filtrerte signalet ville jeg ikke brukt pass through. Om du bruker filteret på forsterkeren da. Om du bruker lowpass filteret på spilleren ville jeg hvertfall ikke brukt den for da får jo ikke 6x9'erene spilt halvparten av frekvensområdet de kan.

                        Derfor ville jeg heller splitta signalkablene med y-ledd før dynabel forsterkeren slik at f.eks
                        Front går til ch 1,2,3 og 4 på dynabel-en.
                        Rear går til 5 og 6 på dynabel-en.
                        og Sub går til monoblokka.
                        Ok, da prøver jeg det slik nå

                        Har et noe slikt liggende.

                        - Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

                        Comment


                        • #13
                          Kobla det nå, og det funket som bare det!
                          Må bare fikse slit rele og en bedre splitter nå så blir nok dette topp!

                          - Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

                          Comment


                          • #14
                            Bra det funka
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • #15
                              Jaa takker for hjelpa!
                              Hadde ingen aanelse om at de 6x9 kunne blåse så godt!

                              - Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

                              Comment

                              Working...
                              X