Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brokobling og Ohm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brokobling og Ohm

    God morgen folkens.

    Har nå fått delene og sitter og leser litt.

    Forsterkeren er en 6 kanals Dynabel og sub'en er en 12" fusion powerplant.

    Det jeg ikke blir klok på er om hvilket oppsett som blir best.
    Skal kjøre 1 frontsett og 1 sett 9x6 i hattehylla pluss 1 sub. Derfor tenkte jeg å brokoble kanal 5 og 6 til sub'en og da står det at høyttalerimpedansen må være mellom 4-8 Ohm.
    Så ser jeg at sub'en er dobbeltspolet. Bruker jeg en spole er det 4 Ohm og begge så blir det 2 Ohm.

    Så hva er da lurest, Brokoble forsterkeren og kjøre sub i 4 Ohm, eller kjøre kun en kanal på forsterkeren og så kjøre sub i 2 Ohm?

  • #2
    Brokoble og koble subb i 2 eller 8 Ohm...
    Jeg ville ikke koblet i 8 Ohm, men 2 Ohm er jo da egentlig for lav imp.
    Om det funker merker du fort.

    Comment


    • #3
      Du kan jo koble en spole til hver sin kanal på forsterkeren, siden du ikke får koblet elementet i 4ohm, så blir det samme effekt som å brokoble i 4ohm, bare at "brokoblingen" skjer i elementets spoler, for all effekt går jo inn i samme element uansett.
      Det vil sikkert gå greit å kjøre 2ohm brokoblet, er jo bare å prøve.. Eneste som skjer er at forsterkeren klipper eller går i protect, men hvis ikke den er helt elendig bør den klare den belastingen greit.
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

      Comment


      • #4
        Nå kjenner ikke jeg til den forsterkeren og hvor mye den yter, men jeg ville anbefalt deg å prøvd den i 8 ohm.
        I min egen bil har jeg koblet basselementene i 8 ohm selv om forsterkeren er stabil i 2 ohm.
        Hvorfor? Fordi det låter bedre!
        Til vanlig musikkbruk synes jeg det er utrolig viktig å ha litt headroom, dvs. litt strømreserver til transientene.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          Skal prøve i 8 Ohm først, blir jeg fornøyd, så lar jeg det være. takker for svar

          Comment

          Working...
          X