Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mille 6,5 tommer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by raane View Post
    Husker ærlig talt ikke om jeg har vært borti komposett som likså ga alt. Hadde en gang Lanzar Mws 6.5 og Tws diskanter(15år sia) som ga meg kanskje en aha opplevelse jeg ikke kommer over idag..
    Det jeg vil frem til er at man forventer mere for pengen enn hva som står orginalt i bilen!!Et sett til 3000(bare for å si en pris)skal jo være som natt og dag i forhold til orginalen,eller??
    Hadde bedre bass i 5x8"(20watt) org, enn med ref settet til SS!! Hva skal man da si?? Nei, jeg trur nok at dagens produkter ikke holder mål i forhold til gamle produkter(også pris)
    Jeg har fortsatt de gode gamle elementene liggende, så jeg har sammenlignet med dagens....

    Håper du fikk sånn høvelig svar, eller??

    Med Hilsen Ronny Eide


    Jeg har vært borti det du forklarer en gang, (skal ikke nevne merker) og nå skal det også nevnes at den midbassen har ganske mye likhetstrekk til midbassen i det SS settet, og er etter det jeg vet produsert å samme plass.. De som har kjennskap til det vet sikkert hva/hvilke jeg mener. Den døra var også meget godt dempet med ellers godt oppsett mtp forsterkere..

    Men utenom det tilfellet har jeg fått meget gode resultater midbassmessig i alle biler jeg har montert i.. Da har jeg brukt merker som Hertz, Focal og Seas..

    Har brukt litt sett fra Soundstream, men det har vært fjorårets utgaver, og de har fungert tålig bra midbassmessig egentlig (Van Gogh, Xtream)

    Men regel #1 før en kan begynne å vurdere lyden i et komponentsett er et par MEGET godt dempede dører og midbassen montert solid og sterkt da i form av MDF eller andre sterke materialer..
    Honda Civic
    Audison Thesis

    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

    Comment


    • #47
      Originally posted by gbraen View Post
      Skulle få høre på Zettie's anlegg, når jeg var på hans hjemplass. Og der er jeg i kveld, så han må bare ta kontakt slik at jeg får hørt. Har ikke hørt Seas Lotus heller så.
      Er dette riktig montert med tilbehør blir du ikke skuffet.... Jeg personlig likte lyden av Seas Lotus..........
      Per.....
      Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
      Audison Music Expression
      http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
      http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

      Comment


      • #48
        SPX-177R : God bassgjengivelse, elendig mellomtone og diskant, stemmene fikk en litt for dyp røst, bedre med mellomtonen fra SPX-107R i ett treveis oppsett. Dette spiller ikke høyt, mer SQ.

        JBL C508GTI : Enormt tungdrevne elementer med lite bass og elendig mellomtone, diskanten dempet seg ved høytspilling i ca 4 sekunder, rare greier. Disse skulle i hht bruksanv ikke spilles uten medfølgende delefilter, ingen aktiv løsning kunne brukes.

        Polk Audio MMC 5250 : Middels følsomhet, spiller ganske høyt med klar mellomtone men skrikende diskant. Tåler faktisk bra med effekt, god bassgjengivelse i forhold til størrelsen.

        SPR-176A : Faktisk ett lettdrevet helt greit sett som har litt for skarp diskant men spiller bra i forhold til prisen. Litt lenge siden jeg hadde i bilen, minnes ikke helt.

        Har hørt Ronny's SS Ref sett, helt uten bass. Har bedre bass i originalhøyttalerne i min Toyota Avensis... Han har også noe skarp diskant, måtte dempes 12 db for at ikke ørene skulle falle av. Dørene hans er dempet etter alle kunstens regler, bygd av proffe. Han måtte montere 2 stk 6,5" midbasser fra Vamp ekstra, som visstnok skal være noe billige Taiwan-greier, men slår som pokker.

        Dette er foreløpig det jeg har prøvd de siste måneder for å få lyd jeg liker i bilen, men hittil forgjeves.

        Comment


        • #49
          Originally posted by spade View Post
          Så nå at du skrev RF-3 og ikke 83.

          Men er større problem med tanke på dynamikk er jo at det ikke finnes dynamikk i dagens musikk siden alle har mp3spillere.

          Du sier at diskantene er små, små diskanter trenger da slett ikke å være dårlige. Er ikke større diskanter i mine hjemmehøyttalere enn diskantene til bilen, og de høyttalerne jeg har hjemme koster 13000 og bestykket med 1" diskant og 6,5" mellomtone og det funker ypperlig!
          Jeg spiller lite av dagens musikk, så det er vel ingen problem.

          Har du hørt siste med Justin Timberlake? Hør på den om ikke annet for dynamikken sin del, så forandrer du mening vedr dagens musikk.

          Kan ikke sammenligne innehøyttalere med bil da det som regel er helt stille inne når man lytter til musikk, i bil bråker det fælt, veistøy og skrangel tar bort mange frekvenser. (Har en gammel Sierra som jeg bruker til stereo)

          Comment


          • #50
            Originally posted by gbraen View Post
            Jeg spiller lite av dagens musikk, så det er vel ingen problem.

            Har du hørt siste med Justin Timberlake? Hør på den om ikke annet for dynamikken sin del, så forandrer du mening vedr dagens musikk.

            Kan ikke sammenligne innehøyttalere med bil da det som regel er helt stille inne når man lytter til musikk, i bil bråker det fælt, veistøy og skrangel tar bort mange frekvenser. (Har en gammel Sierra som jeg bruker til stereo)
            Jeg kommer nok ikke til å høre på musikk fordi den har bra dynamikk, hører på musikk jeg liker istedet. Men generelt sett så finnes det lite dynamikk i nyere musikk, meget lite.

            Vel poenget mitt er at det ikke er størrelsen på diskanten som er problemet, heller hvor bra den er, plassering og ikke minst hvilke frekvensområder den må jobbe med.
            Alpine
            Audison
            Hertz
            Soundstream

            Comment


            • #51
              Originally posted by spade View Post
              Jeg kommer nok ikke til å høre på musikk fordi den har bra dynamikk, hører på musikk jeg liker istedet. Men generelt sett så finnes det lite dynamikk i nyere musikk, meget lite.

              Vel poenget mitt er at det ikke er størrelsen på diskanten som er problemet, heller hvor bra den er, plassering og ikke minst hvilke frekvensområder den må jobbe med.
              Har ikke størrelsen på diskanten noe å si? Så en 8" bass spiller like høyt som en 15"?

              Med de elementene som fins idag å få kjøpt skjønner jeg godt du syns det er lite dynamikk...

              Innspillingene for 15 år siden er ikke på langt nær som idag, ingenting å diskutere.

              Jeg liker all slags musikk, stort sett, av og til er det gøy å høre musikk med mye dynamikk, type Yello. Kanskje ikke akkurat det jeg slapper av til i godstolen med da.

              Har forresten funnet meg elementer, så får vi se hva folk syns etterhvert. Jeg er ihvertfall fornøyd...

              Geir.

              Comment


              • #52
                Originally posted by gbraen View Post
                Har ikke størrelsen på diskanten noe å si? Så en 8" bass spiller like høyt som en 15"?

                Med de elementene som fins idag å få kjøpt skjønner jeg godt du syns det er lite dynamikk...

                Innspillingene for 15 år siden er ikke på langt nær som idag, ingenting å diskutere.

                Jeg liker all slags musikk, stort sett, av og til er det gøy å høre musikk med mye dynamikk, type Yello. Kanskje ikke akkurat det jeg slapper av til i godstolen med da.

                Har forresten funnet meg elementer, så får vi se hva folk syns etterhvert. Jeg er ihvertfall fornøyd...

                Geir.
                Størrelsen på en diskant har ikke med hvor mye db den spiller i det angitte frekvensområdet, det har heller med hvor lavt ned i frekvens den har egenskaper til å brukes i..
                Jo større membranareale diskanten har, og samtidig jo større bakkammer den har, jo bedre egenskaper har den i lavere frekvenser.
                Det som bruker å være de negative sidene av en "bredbåndet" diskant er dens begrensninger i de høyere frekvensene, siden den fysiske størrelsen og vekten på membranet er høyere. Om du f.eks ser på domemellomtonene (f.eks Morel, DLS, Hertz HD500) som fins på markedet som i bunn og grunn er en forvokst diskant, så ser du veldig fort begrensningene de har oppover i frekvens, dette grunnet større membran og bakkammer som selvfølgelig gjør de bedre lavere i frekvens men ikke i øvre frekvensområde.

                Om du mener dagens høyttalere ikke eier dynamikk bør du ta deg en titt rundt, og GJERNE høre på tipsene jeg og andre har gitt deg. De kan være gull verdt.
                Honda Civic
                Audison Thesis

                http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

                Comment


                • #53
                  Originally posted by RiZLa View Post
                  Størrelsen på en diskant har ikke med hvor mye db den spiller i det angitte frekvensområdet, det har heller med hvor lavt ned i frekvens den har egenskaper til å brukes i..
                  Jo større membranareale diskanten har, og samtidig jo større bakkammer den har, jo bedre egenskaper har den i lavere frekvenser.
                  Det som bruker å være de negative sidene av en "bredbåndet" diskant er dens begrensninger i de høyere frekvensene, siden den fysiske størrelsen og vekten på membranet er høyere. Om du f.eks ser på domemellomtonene (f.eks Morel, DLS, Hertz HD500) som fins på markedet som i bunn og grunn er en forvokst diskant, så ser du veldig fort begrensningene de har oppover i frekvens, dette grunnet større membran og bakkammer som selvfølgelig gjør de bedre lavere i frekvens men ikke i øvre frekvensområde.

                  Om du mener dagens høyttalere ikke eier dynamikk bør du ta deg en titt rundt, og GJERNE høre på tipsene jeg og andre har gitt deg. De kan være gull verdt.
                  Kan være at en større diskant går lengre ned, men jeg har da vitterlig delt den på 3500 HZ, sa da vet du det.

                  Problemet er at den har en følsomhet langt over alt jeg har prøvd så tilpasningen er litt vanskelig. Og mellomtonen til alle elementer jeg har prøvd matcher ikke disse, derfor har jeg prøvd ut forskjellige merker uten hell.

                  Snakket med en på forumet her om dette, han har holdt på med bilstereo en stund og sa det samme som meg, kvaliteten på elementer og forsterkere har ikke akkurat blitt så mye bedre i forhold til før.

                  Men høyttalere er jo en gammel konstruksjon og det er jo grenser for hvor bra dem kan bli når alle følger samme oppskrift.

                  Men skal ta meg en runde i sommer og lytte på forskjellige biler på konkurranser og se hva jeg går glipp av.

                  Geir.

                  Comment


                  • #54
                    ja du får rope ut,så skal du få lyd demo
                    dagens konkuranse biler spiller etter min mening MYE bedre idag,enn hva de gjorde for 10år siden,så alt utsyr kan umulig ha blitt dårligere.
                    "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by gbraen View Post
                      Har ikke størrelsen på diskanten noe å si? Så en 8" bass spiller like høyt som en 15"?

                      Med de elementene som fins idag å få kjøpt skjønner jeg godt du syns det er lite dynamikk...

                      Innspillingene for 15 år siden er ikke på langt nær som idag, ingenting å diskutere.


                      Har forresten funnet meg elementer, så får vi se hva folk syns etterhvert. Jeg er ihvertfall fornøyd...

                      Geir.
                      Klart at en 15" flytter mer luft enn en 8", men om du deler diskanten på 3500hz som du sier skal ikke en 1" ha problemer i det heletatt med å spille høyt og klarer seg fint ned til delefrekvens.

                      Du driver å nevner elementene som finns idag ikke gjengir dynamikk. Leser jo en del blader der de tester høyttalere og der sier at man aldri har fått bedre høyttalere til prisene som er idag. Utviklingen går framover.

                      Og det er slett ikke kvaliteten på innspillingene som er problemet, de er laget med lite dynamikk for at dårlige høyttalere som f.eks. mp3-spillere med ørepropper skal klare å spille musikken. Med ekstreme nivåforskjeller hadde nok øreproppene hatt store problemer. Les nyeste hjemmekino, står en liten side om Loudnesswar der også. Problemet startet tidligere enn for 15 år siden. Men klart, det finnes jo innspillinger med dynamikk idag også, men generelt er det meget få innspillinger med mye dynamikk.

                      Og kanskje du vil dele med resten av oss hvilke superelementer som gjorde deg fornøyd?
                      Alpine
                      Audison
                      Hertz
                      Soundstream

                      Comment


                      • #56
                        finnest mange cd plater med knall gode innspillinger å få tak idag også,har en fast plass i sverige som jeg handler "fast" hos...de er dyre,men værd vær en krone.....
                        "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Jonny.B View Post
                          finnest mange cd plater med knall gode innspillinger å få tak idag også,har en fast plass i sverige som jeg handler "fast" hos...de er dyre,men værd vær en krone.....
                          Øy, sånn informasjon deler man med andre!!!

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #58
                            Fins veldig mye musikk i dag som er god innspilling på, men dette er ikke musikk som fins på topp 20 listen om du vil kalle det det...
                            Har mange hundre cd plater som er fra de siste 4-5 årene og er stort sett fornøyd med innspillingene..
                            Har også lastet ned mye musikk i FLAC formatet, som er totalt "lossless", dvs uten tap. Har vel nå rundt om 250 Flac album også.
                            Brenner du ut disse på gode cd-r plater på lav hastighet så kommer du veldig godt utav det
                            Honda Civic
                            Audison Thesis

                            http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

                            Comment


                            • #59
                              xrcd er min favoritt,er av alle ting JVC som har lagd disse....hadde med en xrcd til em i sveits,det ble noen "lydguruer" fra sverige som ble meget imponert over denne.
                              "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Jonny.B View Post
                                xrcd er min favoritt,er av alle ting JVC som har lagd disse....hadde med en xrcd til em i sveits,det ble noen "lydguruer" fra sverige som ble meget imponert over denne.
                                Dette blir vel som med SACD? Har faktisk ikke hørt om disse formatene før, verken FLAC eller XRCD, man lærer vel stadig noe nytt.

                                Comment

                                Working...
                                X