Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sikker innfesting av subbkasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sikker innfesting av subbkasse

    Hei! Har en 12" sub som jeg skal bygge kasse til, og har da tenkt å bygge inn en form for fester i denne kassa. Er bare redd for at festene ikke blir "bra" nok, har b.l.a. vært borti en episode i en BMW der det var festa subkasse med vinkeljern i 25mm MDF..
    Vinkeljerna holdt de, men MDF'n rundt jerna brakk rett av da den frontkolliderte i ca. 60km/t, og en bekjent av meg brakk ryggen på 3 steder da kassa kom susende igjennom baksetet


    Lurte på om noen har noen forslag til noen sterke festeløsninger som fordeler belastningen på mest mulig av kassa innvendig slik at ting som dette ikke har så lett for å skje. Tenkte kanskje å sveise bur i firkantstål med vinkeljern på, og plate igjen buret med MDF slik at vinkeljerna stikker ut når alt er ferdig.. får jo da som bonus en suverent rigid kasse, men er redd for at det kan bli mye skrangelyder. Kanskje ikke så skranglete dersom jeg limer og skrur platene fast med monteringslim og karosseriskruer?

    Evt kan jeg jo bare sveise en ramme som kan ligge i bunn av kassa med vinkeljern sveisa fast på.. denne limer og skrur jeg fast innvendig, og så setter jeg på bunnplata?

  • #2
    Godt spørsmål, jeg synes det er bra når folk er opptatt av egen og andres sikkerhet. At ting ofte er altfor dårlig festet ligger det endel bildeeksempler av her på forumet.

    Det er litt vanskelig å skulle gi brukbare råd til akkurat ditt tilfelle, ettersom det er mange variabler med i bildet; vekt, plassering, festepunkter, hvilken retning kassen vil forsøke å flytte seg ved en kollisjon osv., det beste hadde vært å kunne fundere og laborere med hodet i den aktuelle bilen. Jeg har heller ikke så mye kunnskap om konstruksjons-/styrkeberegning o.l. som jeg skulle ønske. Men punktet ditt om gode festepunkter vs. materialet rundt er viktig. Holder ikke materialet rundt kan festepunktene være så sterke de bare vil...

    For å sitere meg selv fra denne tråden om samme emnet:
    I følge Bilsportsboken kreves det for stolinnfestning i biler med hastighetslisens at alle bolter er minimum 8 mm av 8.8-kvalitet. Ved feste direkte i gulv skal boltene være gjennomgående med solid skive under gulvplaten for å fordele kreftene (40cm2 med tykkelse 2mm).

    Det er såklart visse forskjeller på basskasser og bøttestoler, men jeg tror uansett ikke det er dumme retningslinjer å følge...
    Last edited by epifant; 23-01-2008, 01:32.

    Comment


    • #3
      dette er et viktig tema. så stjeler tråden her å lurer på det samme i en golf IV. kassen står i ene hjørnet(trekantet). det jeg lurte på var å sveiese en firkantramme som dekker hele gulvet.(skal feste forsterkere i den å) for så å skru kassen skikkelig fast i denne. med skinner inni kassa og ikke bare skiver så man fordeler trykket ved evnt. kollisjon og et håp om at den blir stående. Vet ikke om noen har noe innspill til dette?
      Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
      Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

      Comment


      • #4
        det som jeg mene er greit å tenke på er at man bør feste dem i min 2 forskjellige "akser" (kasse er jo LxBxH) for å avlaste festepunktene. og da gjerne med noe som kan fordele trykket som biffen sier... For kan sammenlignes med å gå på snø... skal ikke mye til å tråkke igjennom når man bare går med sko, men hvis man bruker truger så fordeler man jo tyngden ganske effektivt og detter ikke igjennom.
        Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
        Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
        Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
        -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

        Comment

        Working...
        X