Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stille lowpassfilter på cd-spiller, eller forsterker?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stille lowpassfilter på cd-spiller, eller forsterker?

    Hva er det beste å gjøre? Stille LPF på det ene, eller det andre, eller kanskje begge?

  • #2
    Etter hva jeg har lest bør man ikke stille på begge to, da det kan "krasje" med hverandre.
    Jeg har stilt LPF på forsterkeren, da den enkelt kan skrus til "OFF" på spilleren.
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

    Comment


    • #3
      Kjekkest å stille alt på spilleren synes jeg, hvis du har mulighet, isåfall er det bare å ha filtrene på forsterker av.. Men om du er redd for å skade f.eks. diskanten din, så kan du sette på et HPF på 1000 khz, tilfelle du er uheldig og justerer litt feil.
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        jeg brukte filtrene på spilleren fordi jeg ikke har cc-1 eller annet utstyr for å finne ut hva jeg stiller filtrene på forsterker til.
        FI SP4
        LIB
        Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
        DD4LIFE

        Comment


        • #5
          Begge deler. Da får forsterker mindre å jobbe med. Stilles ikke 100% likt, da man kan variere litt fra spilleren.
          Kristiansand Motorforum
          http://krsandmotorforum.net

          Comment


          • #6
            Originally posted by silvrblue View Post
            Begge deler. Da får forsterker mindre å jobbe med. Stilles ikke 100% likt, da man kan variere litt fra spilleren.
            Her bør du utdype en god del slik at ikke trådstarter roter seg helt bort med instillingene sine.... Det er absolutt ingen fordel å bruke delefilter på både spiller og forsterker. Skal man gjøre det så er det på avanserte installasjoner der man vet godt hva man driver med

            Comment


            • #7
              Originally posted by cossiemk1 View Post
              Her bør du utdype en god del slik at ikke trådstarter roter seg helt bort med instillingene sine.... Det er absolutt ingen fordel å bruke delefilter på både spiller og forsterker. Skal man gjøre det så er det på avanserte installasjoner der man vet godt hva man driver med
              Jo færre signaler som går ut fra spiller, jo mindre må forsterkeren jobbe med å sortere hvilke som skal hvor?
              Da kan den heller jobbe mer med å trykke ut god lyd..?
              Mindre varme utvikles og forstereken holder lenger?

              Nei jeg har ikke peiling. Jeg pleier nå værtfall å gjøre det.

              Og hvorfor kun avanserte installasjoner? Og definer gjerne en avansert installasjon. Jeg synes det var avansert nok å hive inn et frontsett, kabling, sub og 2 forsterkere i min siste installasjon..
              Kristiansand Motorforum
              http://krsandmotorforum.net

              Comment


              • #8
                Ved å bruke begge filterne kan man vel oppnå brattere deling?

                Jeg skulle gjerne hatt litt brattere deling oppover på subben, men den ene signalutgangen på spilleren min driver hele anlegget så jeg kan ikke filtrere noe der.
                Og jeg har et veldig enkelt oppsett!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by zxsonnyxz View Post
                  Ved å bruke begge filterne kan man vel oppnå brattere deling?

                  Jeg skulle gjerne hatt litt brattere deling oppover på subben, men den ene signalutgangen på spilleren min driver hele anlegget så jeg kan ikke filtrere noe der.
                  Og jeg har et veldig enkelt oppsett!
                  Vet ikke om dette blir det samme, men i på Mosconi 6to8 prosessoren så gjør man det slik at man legger flere filtere oppå hverandre for å få brattere deling. F.eks 2 stk 12db/okt filtere blir til 24db/okt.

                  Nå skal ikke jeg si om det blir det samme på spiller og forsterker eller om det bare er mosconi sitt program som er laget slik
                  mail
                  skype
                  pm

                  Comment


                  • #10
                    I teorien burde det bli det samme ja. Hvis spilleren demper 12 db pr oktav nedover, også får man forsterkeren til å gjøre det samme, vil det jo bli en dobling, altså 24 db/oktav.
                    Last edited by TakeTheTime; 08-03-2013, 12:48.
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #11
                      Må innrømme at jeg ikke er super stiv i emnet, men om man skal legge filter oppå filter så tror jeg det forutsetter at filterene er like og lik frekvens osv, ellers har jeg følelsen av at det kan bli krøll med fase osv. Fint om noen med stål peil kan bekrefte eller rette på meg her...
                      Steffen Hammersgård
                      Alpine - Mosconi
                      Min prosjekt tråd

                      Comment


                      • #12
                        Eg vil tru at det er fornuftig å sette LP filter litt høgt og sette HP filter litt lavt på forsterker slik at ein har litt slingringsmonn til finjustering på spelar.

                        Delefilter er forenkla sett satt sammen av spolar og kondensatorar som får større motstand ved aukande (LP) eller minkande (HP) frekvens og dermed blokkerar uønska frekvensar. Dess fleire spolar og kondensatorar ein nyttar dess større motstand får dei uønska frekvensane.
                        Last edited by Atlen; 08-03-2013, 18:35.

                        Comment

                        Working...
                        X