Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plassering av forsterkere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plassering av forsterkere

    Hei! Har kjøpt meg to forsterkere, en til å drive frontsett og en til å drive sub.

    Det har seg slik at det fra før ligger 50mm2 kabel ferdig trukket fra batteri til bagasjerom i bilen. Forsterkerne tar maks 25mm2 stømkabel såvidt jeg vet (Er en Audison SRx1 og en SRx2).

    Det jeg da tenkte på var å bruke en fordelingsblokk med inngang for 50mm2 og to utganger for 25mm2 (evt. mer). Lurer bare på om det er best å plassere forsterkeren til frontsettet foran i kupéen slik at høyttalerledninger/strømledninger osv. blir så korte som mulig, eller om det hadde vært like greit å ha begge baki.

    Det jeg hadde tenkt var enten å koble en fordelingsblokk på 50mm2 kabelen som ligger baki bagasjerommet fra før og legge 25mm2 fra fordelingsblokka til hver forsterker, og trekke ganske mange meter fra 2-kanals forsterkeren til høyttalerne foran.

    Evt. kan jeg kutte 50mm2 kabelen foran i bilen og koble på fordelingsblokka der, trekke 25mm2 derifra til 2-kanaleren som jeg plasserer foran i bilen, gå videre fra fordelingsblokka til bagasjerommet med 50mm2 kabelen som ligger der fra før (er to hull til 50mm2 på blokka, og alt er i et stykke, dvs. alt blir koblet sammen), og så kutte noen kordeler på 50mm2 kabelen for å få den til å passe på monoblokka baki.

    Hva blir best?

    Mvh Jo

  • #2
    siste alternativet er BEST... men de fleste biler har alt bak da dette ser mye penere/kulere.... korte signal kabler til til frontsettet er også en fordel og ikke minst korte høytaller kabler. Bass/subb forsterkeren vil også fungere bedre med en egen batteri i bagasje rommet -når du først skal gå for det "optimale"
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #3
      Originally posted by matador View Post
      siste alternativet er BEST... men de fleste biler har alt bak da dette ser mye penere/kulere.... korte signal kabler til til frontsettet er også en fordel og ikke minst korte høytaller kabler. Bass/subb forsterkeren vil også fungere bedre med en egen batteri i bagasje rommet -når du først skal gå for det "optimale"
      Tenkte nok og at dette ble "best" signalmessig.. ser kanskje imponerende ut med to forsterkere baki, men det skal jo for svarte stå i en volvo

      Veit du hvor jeg kan få en fordelingsblokk til 50mm2 kabel litt småbillig da? Skulle hatt en sikringsholder også.

      Tenkte på noe ala denne: http://www.mamut.net/dynabel/subdet310.htm som har to 50mm2 inn og 3 25mm2 ut, men problemet er at eltek ikke selger sikringsholdere til 50mm2, og å bestille fra to steder blir dyrt med frakt.. Hadde vært optimalt med noe som dette, men skulle helst hatt det litt brennkvikt, og da går ikke eBay.

      Kanskje de har noe slikt på torshov? De har ikke på biltema eller mekonomen

      To batterier er sikkert best, men det er jo begrenset med effekt på denne forsterkeren (1x250W tror jeg i 4 ohm), og har bare 90A dynamo tror jeg så ser ikke heelt vitsen. Skal oppgradere kabel fra dynamo til batteri da, den er kun 6mm2..
      Last edited by Pappa; 22-01-2008, 19:27.

      Comment


      • #4
        de har det på torshov. har faktisk endel stereo der.. og opp til 50kvm2 ikke bare opp til 25kvm2
        Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
        Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

        Comment


        • #5
          Originally posted by biffen071278 View Post
          de har det på torshov. har faktisk endel stereo der.. og opp til 50kvm2 ikke bare opp til 25kvm2
          Kjempekjekt! Da står nok anlegget ferdig til helgen Har de fordelingsblokker der også? Jaja får stikke innom uansett.

          Comment


          • #6
            stikk innom å se du de har hvertfall en god del her i skien...
            Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
            Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

            Comment


            • #7
              Originally posted by biffen071278 View Post
              stikk innom å se du de har hvertfall en god del her i skien...
              Tja da bor vi farlig nær hverandre.. Bor på rising, ca. 2 sekunder med bil fra YX Wattenberg (der alle står og skrangler med skilta sine).

              Kikka i katalogen til Torshov, og der kosta det mye peng for sikring.. bare sånne med voltmeter og sånn.. men som sagt, får bare kikke og se om de har noe annent tjafs.. Sikring må jeg jo ha uansett. Skulle hatt ei kanne forgasserrens også, men det er jo umulig å få tak i.. kanskje jeg har flaks oppå Torshov.

              Tror forresten jeg plasserer forsterkerne bak i bilen uansett, det blir sikkert bra nok det, så får heller høyttalerledningene være litt lange. Har jo ca. 4-5 meter Biltema 4mm2 til hver surroundhøyttaler her i stua og det fungerer jo bra det.

              Tror dere det greier seg med 2.5mm2 frem i kupéen da? Er ikke snakk om store effekten så..

              Comment


              • #8
                Jeg har en billig en fra installbay hvis det haster. Helt ny

                http://installbay.no/product_info.ph...oducts_id=1052
                Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                Comment


                • #9
                  Ja takk Hvor holder du til hen da? Du har vel ikke noen passende kabelsko også mens vi er i gang? (Evt så får jeg kanskje dette på torshov?)

                  Edit: Jeg begynner på jobb tidlig i morra, så jeg tar kvelden, men send gjerne PM med telefonnummer så kan jeg ringe deg i morra?
                  Last edited by Pappa; 22-01-2008, 23:09.

                  Comment


                  • #10
                    Da var sikring kjøpt av Ole Petter (biffen971278), monterte den i stad. Blir det ikke litt spenningstap i en slik sikring? Jeg vet ikke hva tverrsnittet og kontaktflaten blir på disse men det er vel ikke rare greiene tenker jeg (20mm2 kanskje på kabelskoene)? Blir morro å måle dette. Har slipa alle kontaktflater med smergelpapir finhetsgrad 1000 og rensa etterpå med elektronikkrens før isammenskruing, da bør det jo bli greit..

                    Fant ikke passende fordelingsblokk på Torshov heller, så da lager vi det selv..

                    Comment

                    Working...
                    X