Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøre ett, eller to elementer på BF0756

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøre ett, eller to elementer på BF0756

    Hei,

    For en liten tid siden solgte jeg unna B2 Mono(blokken) jeg hadde i bilen, og tok subbene inn til lagring. Nå som det har passert et par måneder så angrer jeg, og bestemte meg for å bestille meg en forsterker igjen. Jeg trenger plassen i bagasjerommet, og kommer derfor bare til å kjøre med en sub fremover. Ser at flere nettbutikker selger runde kasser som passer i hjulbrønnen og mistenker at det er en løsning jeg kommer til å gå for.

    Men inntil videre, så sitter jeg med den gamle kassen som har to B2 AC12 elementer. Dynabelen jeg har bestilt (hentes i morgen) leverer enten 2x200watt i 4ohm, eller 1x600 watt @ 4ohm hvis den er brokoblet. Så da er spørsmålet: Er 200 watt til hver sub tilstrekkelig til å spille musikk, eller burde jeg bare bruke det ene elementet og brokoble forsterkeren slik at det får 600w?

    Målet er å spille musikk, ikke pulverisere ribbeina - men jeg vil fortsatt at bassen skal være stram og kontrollert. Så med utgangspunkt i det, bør jeg koble opp begge - eller bare det ene i morgen?

    :-)
    Ford Mondeo '04
    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

  • #2
    200W holder i hauger til å spille musikk!
    Prøv og du vil bli overrasket hvor høyt det spiller..
    Kjør den i 4 ohm stereo du...


    Watthysteriet er litt morsomt igrunn. Klart man kan ha det moro med mye effekt, men om du tenker på bilmotoren din, så bruker ikke den særlig mange hestekrefter for å holde 100km/t, det er kun når man dra den helt ut på max turtall at man utnytter motoren helt. Blir litt av samme greia når det gjelder å spille musikk også..
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

    Comment


    • #3
      Har koblet opp forsterkeren, men har ikke fått satt inn subbene i bilen enda. Hektisk i juletida :-)
      Skal prøve å få satt i subbene senere i kveld, og kobler da i 5 ohm stereo. Gir tilbakemelding i etterkant!

      EDIT: 4 ohm stereo, skriveleif
      Ford Mondeo '04
      B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

      Comment


      • #4
        Da er det koblet opp, og jeg har fått spillt litt. Kan med en gang bekrefte at elementene ikke trenger mer effekt for å spille bra.

        Gaina rundt 50 % i tro om at elementene trengte ihvertfall såpass - men resultatet ble at jeg måtte sette subbene til -20 på spilleren for at det ikke skulle bli for mye. Stiller jeg opp, så rister bilen som den gjorde med monoblokka. Definitivt positivt overrasket

        Fantastisk løsning med denne forsterkeren. Trenger bare en, og blir kvitt fordelingblokkene og minsker på kabelsalaten. Dekker hele mitt behov!
        Ford Mondeo '04
        B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

        Comment


        • #5
          Tror alt det der folk tror med at man "må ha masse watt for at det skal spille høyt" kun er fordi de aldri har prøvd med bare litt watt :P Akkurat nå kjører jeg "bare" 800watt per 9518 å det spiller voldsomt høyt til daglig bruk
          FI SP4
          LIB
          Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
          DD4LIFE

          Comment


          • #6
            Jeg kjørte med en Mosconi 200.2 brokoblet på en DD3515 i gamle vinterbilen. Den målte 144dB ved lav frekvens - med KUN "2x200w" klasse ab forsterker og aaalt for lite batteri.

            I Lupoen så er begge Mosconi Zero 1 koblet "snilt" i 2 ohm stereo, så begge DD3518 får 850w pr. spole og det er VOLDSOMT! Lettdrevne elementer og effektiv kasse er sterkt undervurdert!
            Forsterkerne KAN kobles så de gir over 4kw hver, men da tror jeg bilen vil dette fra hverandre... :P

            VW Lupo - DD3518 stretch - video

            Last edited by Joakim; 22-12-2012, 13:52.
            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

            Comment


            • #7
              Liten tilleggsoppdatering; Har fått spillt mer i dag, og nå legger jeg merke til at det er mindre effekt enn hva jeg hadde tidligere. Prøver man å presse forsterkeren så finner man grensen ganske raskt, så det er forskjell - selv om de "bare" fikk 525w per element før.

              Med det sagt, så handler det selvfølgelig om hva som er formålet. For min egen del så spiller jeg fortsatt langt under hvor grensen til forsterkeren ligger - så til musikkbruk står jeg fortsatt ved mitt opprinnelige utsagn; Den dekker hele mitt behov
              Ford Mondeo '04
              B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

              Comment

              Working...
              X