Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mye SQ å hente med tidskomp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mye SQ å hente med tidskomp?

    Jeg vurderer å kjøpe enda en forsterker til frontsettet slik at jeg kan kjøre diskant/mellomtone/bass i frontsettet på separate kanaler og dermed får mulighet for tidskomp. Jeg syns forsåvidt det låter bra sånn som det er nå, men det forundrer meg ikke om det blir enda bedre med tidskomp. Hva er deres erfaringer? Blir det alltid bedre med tidskomp?

    Jeg trenger i tilfelle en god guide på hvordan jeg stiller inn dette riktig. Har hørt noe om en Emma CD, må jeg ha det? Nivået på hele frekvensområdet er på plass for venstre og høyre side, jeg må bare få justert senterstage eller hva det heter. Hva er beste metode? Jeg har lest at måling med målebånd sjeldent blir riktig, så da er det vel andre triks?

  • #2
    Med tidskomp optimaliserer du lyden èn plass, som oftest førersetet. En negativ effekt er at det da blir destå dårligere i f.eks passasjer-setet. De forskjellige merkene av spillere har sine egne måter å regne tidskomp på, på noen stiller du inn avstand fra øre til element, på andre må du stille inn hvor mye et element må "flyttes". Noen regner i cm/tommer, andre i millisekunder.

    Det beste er å få det best mulig UTEN tidskomp, for så å bruke det som "glasur på kaken".

    Du MÅ ikke ha Emma-cd for å stille inn/justere, det er mange cd-er som har bra opptak, uten å være prossesert til døde. :/ Jeg selv bruker mye fra KKV (Kirkelig KulturVerksted), Dance With A Stranger, Michael Jackson (Thriller er RÅ), mye SÆR jazz osv. Ha noen cd-er som du bruker som referanser, hør gjerne på de på forskjellige anlegg, bli godt kjent med hvordan de låter. (Selv bruker jeg tilogmed Chris Isaak, San Fransisco Days pga ståbassen).
    Mathias.... Soundman is alive
    Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
    Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

    Comment


    • #3
      Hmm.. Jeg mener at et anlegg uten tidskomp ikke vil låte akseptabelt bra uansett. Så glasur..? Njaa.. Tidskomp er mer å regne som fatet kaka står på. Blir som papptalerken kontra sølvfat.

      Å få det ryddig og cleant er resultat av mange faktorer. Enklest å hjelpe ved å gjøre en jobb i den aktuelle bilen. Det er ikke så enkelt å gi en 1-2-3 forklaring på hvordan justere lyd over et forum.


      Siden vi er inne på hypoteser:

      Kake uten tidskomp:



      En smule mer ryddig..
      Med tidskomp:
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

      Comment


      • #4
        Originally posted by ADCS-1 View Post
        Det beste er å få det best mulig UTEN tidskomp, for så å bruke det som "glasur på kaken".
        Spennende! Kan ikke du fortelle meg mer om dette, og hvorfor det er sånn?

        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Originally posted by Joakim View Post
          Hmm.. Jeg mener at et anlegg uten tidskomp ikke vil låte akseptabelt bra uansett. Så glasur..? Njaa.. Tidskomp er mer å regne som fatet kaka står på. Blir som papptalerken kontra sølvfat.
          Hadde en mistanke om dette ja så nå blir det 4-kanaler til frontsettet sånn at jeg får kjørt tidskomp Er dynabel BF0804 en god forsterker?
          Jeg skal ikke spille så høyt at ørene detter av, jeg er ute etter SQ først og fremst..

          Originally posted by Joakim View Post
          Det er ikke så enkelt å gi en 1-2-3 forklaring på hvordan justere lyd over et forum.
          Jeg ser den Men det er vel mulig å si litt om grunnleggende metoder som man bør følge for å få justert tidskomp på diskant og mellomtone? Jeg regner med man ikke bør bruke musikk, men enten sinustoner eller lydspor av en person som prater, som for eksempel er å finne på Emma-CD? Bruker man som regel bare ørene, eller finnes det software som løser dette bedre hvis man kobler til en PC?
          Hva med senterstage eller hva det heter, skal den være midt mellom a-stolpene, eller er blir det like bra ved å flytte lydbildet litt til venstre sånn at jeg får lyden rett forfra? Jeg innbiller meg at det kan være litt irriterende å ha senteret av lydbildet litt til siden for lytteposisjonen, midt mellom a-stolpene. Blir kanskje vant til det.
          Last edited by Ronny M; 15-12-2012, 06:02.

          Comment


          • #6
            Justering av lyd og akustikk (i bil) er et sært felt, med mange fallgruver.. dype sådanne
            Du kan bruke en kalkulator for å regne ut avstand fra elementene til hodet, det gir faktisk ikke så altfor gærne verdier, så kan du justere litt fram og tilbake fra den verdien og lytte.
            Vil uansett anbefalle å gå for aktiv deling, du lærer utrolig mye om lyd og akustikk (hvis du har lyst, that is) og får mye bedre lyd igjen for det. Mange hyggelig sjeler på div. treff som både kan forklare og hjelpe til med innstillinger.

            Ulempen er at du kommer til å bruke mer tid i bilen, legge merke til at på veien hjem fra butikken så senker du farten "pga. dårlig veiforhold" for å høre ferdig en sang eller ti osv.
            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

            Comment


            • #7
              Det er veldig mye å lære når det gjelder aktiv deling, og hva du kan gjøre for å få bedre lyd når du har eq, tidskomp, nivåjustering og aktivt delefilter, men du må kunne bruke det og det tar tid og lære

              Låter helt klart best med et aktivt kontra passivt når du vet hva du holder på med.
              Jeg har holdt med bilstereo i 20 år, og brukt begge deler mange ganger. Men jeg må innrømme at jeg ikke er 100% på dette med aktiv deling, tar lang tid for meg hver gang for og få det til og bli 100%. Ingen biler er like akustikkmessig heller. Mange utfordringer og ta hensyn til. Hender jeg tyr til litt hjelp fra andre som kan dette bedre enn jeg selv kan.
              Kjører passivt i audien nå, men er veldig bra lyd for det, syntes jeg da
              Mvh
              Ole Heen

              Link til kjøp og salg feedback tråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=15926

              Comment


              • #8
                Originally posted by ugn View Post
                Ulempen er at du kommer til å bruke mer tid i bilen, legge merke til at på veien hjem fra butikken så senker du farten "pga. dårlig veiforhold" for å høre ferdig en sang eller ti osv.
                Der er jeg allerede

                Er det alltid best med aktiv deling? Jeg har JL Audio ZR650-CSi. Det er et sett i den øvre klassen, og jeg tenker sånn at JL Audio vet hva de driver med. Jeg vil tro at de har laget et delefilter som passer perfekt til elementene, så de har sikkert funnet den beste delefrekvensen og brattheten for dette settet. Hvorfor skulle det bli bedre med aktiv deling?

                Comment


                • #9
                  "perfekte" delefiltre fins nok ikke. Hvertfall ikke i bilsammenheng. Biler er veldig ulike og dermed må ofte ting deles ulikt.
                  Og slik jeg ser det er det tidskomp og god EQ som gjør anskaffelse av DSP verd pengene. Når du får elementer til å spille i samme tidsfase, får justert nivåforskjeller over hele frekvensspekteret på høyre og venstre, da begynner det å bli koselig å lytte til musikk i bilen
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment

                  Working...
                  X