Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp en nybegynner med valg av sub/forsterker!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp en nybegynner med valg av sub/forsterker!

    Heisann! :>


    Jeg har holdt på en stund nå med oppgradering av anlegget i min 740 sedan. Med god hjelp fra venner med peiling på slikt så har jeg kommet så langt at jeg sitter igjen med skikkelige subber i manko for å sette prikken over i'en.


    I hodet mitt så har jeg lagt en liten plan, for hvordan jeg vil ha det i baggasjerommet for å få litt "mer" plass. Slik at det kan brukes til andre ting også.

    Den lyder som dette, En lukket kasse bak hver hjulbue med element vinklet fremover. Da skal bassen "sette" seg mer i bilen etter slik jeg har forstått det. Det finnes bassreflexrør i hattehyllen, siden forrige eier hadde sin subkasse der, så det er også en mulighet for meg om dere mener dette er bedre.


    Men i alle fall, saken er at jeg kunne tenkt meg 2 10", siden de spiller renest ( i følge mine bekjente). Og jeg har ikke peiling på hvilke merker som er bra eller dårlig. MEN jeg har hørt rykter om at Rockford/Gladen/Dynabel er good stuff, så da er det dette jeg ser mest på, men hva vet jeg. Sitter uansett med skjegget i postkassa siden dette ikke er noe jeg har erfaring med fra før.


    Om dere har noen formening om 10"/12" så er jeg også åpen for det.


    Dette er de jeg har sett på som passer til min prisklasse;

    http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...fer-STK/AS2222
    http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...8&katid=27&id=


    Regner også med at jeg trenger en skikkelig forsterker for å dra dette, og monoblokka jeg har nå har jeg ikke peiling på hvor stor er. Men i fysisk størrelse er den liten, og det står bare "Skyline" på den. Kjøpt hos Billebro i Stockholm for 600 spenn. Den drar subbene jeg har nå greit, men som sagt så regner jeg med at jeg må ha en ny når jeg kjøper nye subber.

    Så kom gjerne med forslag til det og!


    Om dere har noen bedre ide'er så kom gjerne med forslag til hele greia! Jeg er åpen for ekspertenes mening. :>


    I liek the badass beass


    Mvh, William - The Beginner
    Last edited by Ninjabilly; 05-12-2012, 00:34.

  • #2
    "2 10", siden de spiller renest" sammenlignet med hva?
    FI SP4
    LIB
    Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
    DD4LIFE

    Comment


    • #3
      Originally posted by Hagalien View Post
      "2 10", siden de spiller renest" sammenlignet med hva?


      Det er ikke mine ord, så det kan jeg ikke svare på.

      Comment


      • #4
        Jeg har 2stk Digital Designs (et av verdens beste merker innen det meste av bilstereo) 8"ere til salgs, helt nye og ubrukte. Disse spiller rent og høyt. Men tro meg, det gjør 15"erne mine og 18"ern jeg skal ha inn og Jo mindre et element er, jo mere må det jobbe (flytte på seg) for å lage samme lydtrykket som en større høyttaler vil gjøre med halvparten så mye bevegelse, pga større areal på den større høyttaleren. Så det tyder bare på at "dine bekjente" har lite peiling på anlegg, og at du lett kan bygge et mye bedre anlegg enn dem Kjøp en kraftig 15" og få noen til å bygge ei skikkelig bandpasskasse, med porten fra fremsiden av elementet opp gjennom hattehylla. Med mindre du har hull inn til bagasjerommet bak armlenet, da lar du bare elementet og porten spille inn gjennom det, ved å tette godt rundt kassa inntil seteryggen, så ikke lyden forsvinner bakover i bagasjerommet.

        Forslag til sub: (jeg har to slike til salgs, men om du vil kjøpe nytt, er i hvertfall utrolig gode bassere)
        http://www.judysbilstereo.no/subwoof...c-15-subwoofer

        Amp til 1stk slik sub:
        http://www.judysbilstereo.no/forster...dynabel-bf4501

        Dette vil spille gromt
        Last edited by Custom; 05-12-2012, 01:27.
        Mvh Julian Sommer
        Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

        Comment


        • #5
          Så en 15" vil spille like bra, om ikke bedre enn to 10"? D:


          Jeg har ikke hull bak armlenet, men det er ikke noe problem å fikse om det er nødvendig!


          Men etter slik jeg har forstått det på mine bekjente så plukker 10" lettere opp alle slag i heftige sanger enn større dimensjoner. Så det er jo ut i fra dette jeg har gått da, men nå åpner det seg jo en helt ny verden.

          Vet om ett par stykker som kjører rundt med to 10" og to 12" for å få ren lyd og bra trykk. ;o



          Men det du sier er at jeg ikke trenger å fylle bagasjerommet med masse elementer for å få bra trykk og ren å pen lyd?


          Jeg trenger vel strengt tatt ikke mer enn en om jeg bestemmer meg for å gjøre som du sier, Custom!

          Men tilstand og pris? ;>
          Last edited by Ninjabilly; 05-12-2012, 02:04.

          Comment


          • #6
            høres ikke ut som de kompisene dine har så mye peiling. størrelse på subben har som oftest ingenting å si på lydkvalitet. Det kommer ann på om kassa du bruker er bra.
            FI SP4
            LIB
            Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
            DD4LIFE

            Comment


            • #7
              Nei det virker for at jeg har blitt lurt, Hagalien.

              Dere kan vel betrygge dere med at jeg er i deres hender nå, så da blir det bra ;>

              Comment


              • #8
                Jeg lo godt av hva disse kompisene dine har sagt I bilstereo så er det faktisk "større jo bedre", så sant kvaliteten på elementet er bra. Les gjerne denne! -> http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7693
                Ville også unngått Rockford, etter min mening og mange andres er det plastikk og lite for pengene. Har du muligheten til å gå for det Custom anbefalte deg så gjør det

                Noe jeg ble interessert i er hva du har av annet? Hvilken spiller har du? Har du komponentsett? Hvilket merke og type?
                Ettersom det viste seg at anbefalingene du hadde fått fra før er det ikke sikkert oppgraderingene du allerede har gjort er de beste eller
                You know, Im all about that bass...

                Comment


                • #9
                  Spilleren min fulgte med bilen, har tenkt å skaffe meg ny ganske snart.

                  http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...00&katid=2&id=

                  Min er av eldre modell, men samme prisklasse.

                  Komponentsette mitt kjøpte jeg i sverige i sommer, det er av type DLS. 2 diskanter i front, mid bass 6.5" i dørene foran og 5.25" i bakdørene. Det skulle være det beste alternativet i sin prisklasse. Tror jeg betalte 3500 svenske for det.

                  Finner ikke link til komponentsettet akkurat nå, men jeg skal se på det ikveld!

                  Også har jeg ett par 6x9 av type

                  http://bsbildeler.no/?pno=165702

                  Alt dette blir kjørt på en Merlin Amp, jeg er også usikker på størrelsen på den. Bytta den til meg mot ett boostmeter til turbo og noe vacumslanger

                  Subbene jeg har atm er noe søppel jeg kjøpte i kasse fra en kompis, skikkelig jalla subber.


                  Leste tråden, og det virker som om at jeg har vært dimensjoner unna. Så nå tipper jeg bare mer og mer mot Custom sitt forslag!

                  Comment


                  • #10
                    Det beste er om du kjøper deg en spiller med skikkelig equalizer, aktivt delefilter og tidskomp. Har du penger ville jeg aldri i verken angret kjøpet av en http://www.judysbilstereo.no/cd-spil...oneer-deh-80rs eller en 88rs2. Du har også mange å velge i her, brukt er mye for pengene i bilstereo. Se etter spillere her -> http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=10986

                    Fint om du finner ut eksakt hva slags element det er du har!

                    Lyd bak er helt unødvendig. Lydbildet bak seg blir som å stå med ryggen mot konserten Selg eller kast 6x9 høytaleran og fokuser på alt foran!

                    Aldri hørt om Merlin og med tanke på alt vi har hørt sålangt har blitt vurdert som om hjelpen du har fått så tror jeg ikke alt annet enn komponentsettet er av bra kvalitet!

                    Men har trua på DLS settet, men kom det med diskant,midbass og mellomtone? Antar også da at du har passive delefiltre?
                    You know, Im all about that bass...

                    Comment


                    • #11
                      Snasen spiller, men jeg tror ikke det blir handlet med det første, siden den var av de høyere prisklasser.
                      Kanskje du har ett forslag til en litt billigere spiller? ;>


                      Litt vanskelig for meg å finne det ut atm, siden jeg ligger å flyter utenfor Bjørnøya på hyse fiske. Men jeg tror de het Lanzar, eller noe sånt... ;o

                      DLS settet var diskant og mellomtone med medfølgende delefilter. Et DLS performance kit og et DLS reference kit. Kjøpte 2 sett for å få høyttalere i bakdørene :>


                      Du har jo ett poeng angående 6x9, men blir det ikke lite lyd bak hvis jeg tar dem ut? D:


                      Har forresten også tenkt å dra opp nye kabler, strøm og signal i første omgang. Så en som hadde noe som var sykt lett å dra opp, veldig flexibel å deilig! Gode forslag? x)


                      Føler meg nesten litt kravstor når jeg spør så mye...
                      Last edited by Ninjabilly; 05-12-2012, 23:29.

                      Comment


                      • #12
                        Dette var jo et forslag på en "dyr" spiller da Men du finner jo alltids brukte spillere ifra listen over avanserte spillere på Til Salgs eller på finn.no. Ellers kan du kjøpe nytt til prisen som passer deg Men anbefaler deg virkelig å sende mail til f.eks dynabel, judys eller bilstereosenteret, da hjelper de deg med å finne en bra spiller til prisen du vil

                        Hadde jeg vært deg så hadde jeg puttet begge settene i framdøra hvis du får til det! De som sitter bak får mye lyd og lydbildet blir bedre for de og for deg Hvordan det er å ha to sett med diskanter å plassere det vet jeg ikke. Men får du plassert det i a stolpen rettet direkte mot "nesen" eller fra dashen og opp i vinduet så er det det beste Har meget trua på settene du har

                        Det er bortkastet og noe drit. Er det noen veldig dyre og "gode" 6x9" høytalere så er det sikkert gode til sitt bruk. Men faktumet er at de brukes som regel i hattehylla, noe jeg også du kanskje tenkte? Noe som bare skaper dårlig lyd. Det kommer til å "ødelegge" DLS elementene dine I form av at det kommer til å høres dritt ut i forhold, altså dra ned lyden.

                        Demp stålet i hattehylla med Silent Coat og få den åpen nok til lyden fra sub kassa til å spille fritt ut i kupeen. Da har du gjort alt du trenger baki
                        You know, Im all about that bass...

                        Comment


                        • #13
                          Trenger forresten ikke tenke på om du er kravstor! Er akkurat der du er nå for under 1 år siden, vet hvordan det er.
                          Av strømkabler så ville jeg anbefalt LIB sin strømkabler, de er nå også på tilbud. Slå til med 50mm2, du vet aldri når du får lyst til å oppgradere steroen og finner ut at du må ha større strømkabler enn det du la. 80 kr metern er gi bort pris for disse supre kablene! Passer strømkabelen ikke i terminalen på forsterkern (noen eller de fleste har ikke mulighet til større en 25mm2 eller 35mm2). For å få det til å passe så kan du strippe litt av kabelen helt til det passer Du klarer deg nok med 25mm2 også hvis du vil gå for det

                          Av signalkabler ville jeg anbefalt disse. Billige og bra http://www.********.no/product_info....oducts_id=5518

                          Høytalerkabler får du på biltema, disse kan virke "jalla" men det er ingen direkte forskjell på billige og dyre kabler. Det har med legering, skjerming og hvor myke/gode de er å jobbe med!
                          You know, Im all about that bass...

                          Comment


                          • #14
                            Jammen da skal jeg forhøre meg litt rundt etter spiller ;p


                            Det å putte begge settene i framdørene har jeg relativt dårlig trua på. Men jeg skal se på det når jeg kommer hjem, Volvo har jo så store dører at det skal la seg gjøre tenker jeg! Siden det ikke er noe "premade" i dashen.

                            Det faktum at du har trua på disse settene gjør meg nesten litt lykkelig :]

                            Men ja, jeg har jo 6x9 i hattehylla. hadde de vært noen andre steder så hadde jeg nok mest sansynelig bare klødd meg i hodet. Hvis jeg river dem ut så har jeg 3 store hull ned i bagasjen, og hvis jeg da invisterer i det som Custom anbefalte og bygger båndpass kasse under hattehylla så tror jeg det vil bli helt sykt med trykk i kupe'n! x)


                            Tusen takk for hjelpen! <3

                            Comment


                            • #15
                              Og hvor selger de disse LIB kablene? jeg kjører på med det største, å dra kabel er ikke min favoritt akkurat ;p


                              Linken til signalkablene funker ikke :<

                              Comment

                              Working...
                              X