Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp en nybegynner med stereo spørsmål :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp en nybegynner med stereo spørsmål :)

    Hei alle sammen

    Jeg er helt ny her på forumet, og grunnen til at jeg ble medlem er fordi jeg kan "nix nada nothing", altså.. NULL på godt norsk, om bilstereo. Derfor har jeg en del spørsmål som jeg vil ha svar på da jeg har tenkt og kjøpe meg en stereo til bilen min - En 2001 Mazda 626 Sedan

    Spm nr. 1 : Finnes det en oversikt over hvilke høyttaler størrelser som passer inn i min bil? Isåfall, er det noen som har link til en slik side?

    Spm nr. 2 : Jeg har sett på noen høyttalere som heter "JBL T69L 6x9" Disse hadde jeg lyst og sette i bak i bilen. Grunnen er at jeg har lest mye bra om de, de spiller høyt og har kraftig bass, noe jeg trenger da jeg ikke har lyst og sette inn SUBwoofer. Noen erfaringer med disse? Noen som vet om jeg kan ta av JBL grillen og bare bruke de orginale grillene i bilen min?

    Spm nr. 3 : Har fått med meg at jeg trenger en 4 kanals forsterker for å drive et frontsett og baksett? Kan noen anbefale en bra forsterker til meg? Noe som spiller høyt, ikke blir varm fort og et merke som generelt er kjent for kvalitet? Hvor mange watt og ohm osv må jeg ha? Maks 3000,-

    Spm nr 4 : Vet noen om et bra frontsett? Jeg vil ha klar lyd og dyp bass. Hvis det har noe og si, så vil jeg at høyttalerne skal passe best til og spille trance musikk, da dette er hva jeg skal høre på. Har det noe å si?

    Spm nr 5 : Hvor mye har selve hovedenheten og si..altså spilleren? Kan noen anbefale en god spiller for maks 2000,-

    Takker for alle som tar seg tid til og svare! Sett gjerne isammen en pakke dere selv mener er bra for mitt bruk, men til en fornuftig penge såklart. Frontsett, Tweetere, Hattehøyttalere og Forsterker..


  • #2
    Ta kontakt med judys bilstereo her på forumet, han hjelper deg med valg av frontsett, hovedehet og forsterker :-) han hjelper deg sikkert med resten av spørmåla :-) hyggelig og hjelpsom fyr!
    Adrian Edel

    Mercedes Benz w202 c220
    Audison|Hertz|Focal

    Comment


    • #3
      Ut i fra SonicElectronix.com ser det ut som du har 6x8 i front og 6x9 bak.

      Jeg ville jeg prøvd å finne adapter fra 6x8" til 6.5" i front. Da får du et mye større utvalg av gode høyttalere, med mindre du faktisk finner noen bra 6x8 sett.
      Til trance trenger du nok ikke et veldig dyrt sett. Litt avhengig av hvor høyt du vil spille, kan det hende du vil legge litt vekt på at det kan spille høyt og tåler litt effekt.
      Jeg har selv ett av de billigste Focal settene, og det funker bra til type elektronisk (enkel) musikk.
      Demping av dører er også noe du burde gjøre for å få mindre klang/resonans, og bedre midbass.

      Selv er jeg ikke stor fan av 6x9 høyttalere, men økt membranareal vil hjelpe på bassen siden du ikke vil ta opp plass i bagasjen lengere. Hva med å bruke 6x9 subwoofere?

      Med tanke på spesifikke frontsett og forsterkere så har alle forskjellige preferanser, men ta en titt på "til salgs" siden her på forumet. Der kan du finne gode kjøp som gir deg mye for pengene.

      Comment


      • #4
        så lenge en ikke har bass i bagasjen så er det faktisk ikke dumt med 6x9, og sålenge hullene er der orginalt er det jo bare å fjerne de hvis en vil ha inn en sub i fremtiden. adaptere til front er ikke dumt det


        mvh kim

        Comment

        Working...
        X