Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva kan jeg forvente? Bytte 2 stk scan speak 10" til 1 stk DD3515/9515?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva kan jeg forvente? Bytte 2 stk scan speak 10" til 1 stk DD3515/9515?

    Nok en "dum" bass tråd.
    Jeg har pr i dag 2 stk scan speak discovery (tilsvarende peerless xxls) 10" og vurderer å prøve noe annet.
    Har sett på dd da 3515 eller 9515, som vil da få en 65-70 liters kasse.

    to stk 10" har ca samme areal som en stk 15" og frekvenskurven ser teoretisk veldig lik ut.
    Scan speak bassene er SQ orientert så vet ikke om det er mye å hente her, men ønsker fortsatt innspill.
    Prosjekt SQ Audi A3

  • #2
    35-serien fra DD er rå, men 95-serien er sinnsyk. MEN, ikke i kasse under 90-100 liter, såpass bør de ha, det er jo tross alt 15" du snakker om. Jeg har selv 2stk DD2515 i 200 liters kasse tunet til 37hz og er godt fornøyd, men vurderer selv å gå over til noe fra 95-serien. Siden de tåler å bli spilt HØYT med LENGE! Blir aldri varme, har en følsomhet på over 95dB (altså ekstremt lettdrevne) og tåler jo umåtelig med effekt. 9518 blir jo matet med 7kw osv i dBDrag, dog det kun er i få sekunder. Lydkvaliteten er også helt enorm. 9515 eller 9518 koster omtrent det samme, så jeg ville helt klart gått for en 9518, det er verdt hver krone. Den i 150-180 liters kasse tunet til 35hz er det lite som slår. Men 9515 i 120 liters kasse med samme tuning er heller ikke feil, på noen som helst måte
    Mvh Julian Sommer
    Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

    Comment


    • #3
      Vil bare si det.. en 15" har større overflate areal enn 2x12", så skjønner ikke helt åssen scan speak sine 10" kan ha så stort areal.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Custom View Post
        35-serien fra DD er rå, men 95-serien er sinnsyk. MEN, ikke i kasse under 90-100 liter, såpass bør de ha, det er jo tross alt 15" du snakker om. Jeg har selv 2stk DD2515 i 200 liters kasse tunet til 37hz og er godt fornøyd, men vurderer selv å gå over til noe fra 95-serien. Siden de tåler å bli spilt HØYT med LENGE! Blir aldri varme, har en følsomhet på over 95dB (altså ekstremt lettdrevne) og tåler jo umåtelig med effekt. 9518 blir jo matet med 7kw osv i dBDrag, dog det kun er i få sekunder. Lydkvaliteten er også helt enorm. 9515 eller 9518 koster omtrent det samme, så jeg ville helt klart gått for en 9518, det er verdt hver krone. Den i 150-180 liters kasse tunet til 35hz er det lite som slår. Men 9515 i 120 liters kasse med samme tuning er heller ikke feil, på noen som helst måte
        Blir uansett ikke noe portet kasse her, kun lukket.
        SPørsmålet blir jo hvordan disse låter i lukket kasse?

        Vil bare si det.. en 15" har større overflate areal enn 2x12", så skjønner ikke helt åssen scan speak sine 10" kan ha så stort areal.
        Ja, er ikke helt sant det. 2x10" er mindre enn en 15", men to 12" har mer areal enn en stk 15"
        blir ca 700cm2<830cm2<930cm2
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          men det er ikke "bare" menbran areal heller.... det skal også VANDRING for å kunne sammenlignes, dvs X-max og menbran areal hvis man først vil sammenligne membran arealer
          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

          Comment


          • #6
            Ja, er fullt klar over det og.
            Er ikke formelen for lydtrykk jeg er ute etter, det ble litt feil fokus her
            Mener rent lydmessig og noen har erfaring med disse elementene og ikke minst om 3515 eller 9515 vil fungere i en såpass liten kasse.
            Prosjekt SQ Audi A3

            Comment


            • #7
              Judys Bilstereo hadde vel 3515 i lukket kasse i Golfen, som vissnok funket bra, men der var vel kassen i overkant av 100 liter. Du kan jo sende en melding i den retning for å få litt førstehånds feedback
              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

              Comment


              • #8
                har ikke erfaring med 3515, men jeg er veldig fornøyd med 3518 i ca 120L lukket. Og misstenker at 15" klarer seg med en del mindre kasse enn 18", satt opp mot 2x10 har jeg ingen formening om annet enn at jeg personlig på gennerell basis foretrekker ett stort element til bass framfor flere små...
                Steffen Hammersgård
                Alpine - Mosconi
                Min prosjekt tråd

                Comment

                Working...
                X