Announcement

Collapse
No announcement yet.

kjøling forsterker..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kjøling forsterker..

    Hallais.

    er ganske ny her inne. har ikke bygget bilstereo på maaaangen år så har vell glemt di fleste triksa så har hatt mye leser glede av forumet så langt

    jeg har en 46' pick up jeg bygger og må ha lyd i den. har en Mcintosh spiller og Focal frontsett som jeg har støpt kick paneler i glassfiber til. i og med det er en pick up så er det begrensa med plass alle veier.. Forsterkeren jeg vurderer er en RF T8004 pga den ligger i kjelleren og samler støv.. men er mest lyssten på en Genesis dual mono.

    plassering for forsterker blir enten under benken der jeg har ett volum på 60-70 liter men ganske tett eller bak sete ryggen, der er det opninger i begge ender av ryggen så det blir jo litt luftigere.

    viss jeg plasserer denne under benken bør jeg da montere en kjølevifte som kan kjøle den ned eller holder det og lage noen store hull med griller framfor?
    jeg vurderer og en woofer eller 2. noen som har noe formening om hva som vil funke?? maks høyde under benk er 12 cm..


    Frank
    1946 Chevy rod prosjekt.. Mcintosh, Focal
    have fun, play loud and clear!!

    Home Audio- Electrocompaniet, B&W, Nordost

  • #2
    Hei. hvis du legger en 19 eller 22mm mdf eller spon plate på gulvet under benken din. Fest forsterkere til plata, Og fest plata til gulvet eller benken. er veldig mye bra og velge mellom som sub løsning. en har jo f eks 8 eller 10" fra gladen eller gz f eks. focal har også gode bass elementer.


    Mvh kim

    Comment


    • #3
      ja må seff ha ei plate i bunn til og feste den på, men spørsmålet er vell om jeg trenger og tilføre luft under benken så den ikke blir for varm? eller blir ikke det noe stort problem?

      jeg trenger en subb som ikke bygger så mye i høyden pga begrensa plass i høyden. i bredden har jeg ca 47 x 60 cm så bredde og lengde er ikke noge prøblem.
      1946 Chevy rod prosjekt.. Mcintosh, Focal
      have fun, play loud and clear!!

      Home Audio- Electrocompaniet, B&W, Nordost

      Comment


      • #4
        Hvor stort/høyt sikter du til anlegget å spille? Er du et basshode, skal du ha bra lydkvalitet og hva har du plass til (ønsker) ??
        You know, Im all about that bass...

        Comment


        • #5
          har Focal 165KR frontsett så det burde spille rimeli greit vill jeg tro med en av nevnte forsterkere.
          jeg er ute etter bra lydkvalitet men med litt trøkk i
          under benken har jeg ca 12cm i høyden og 47 bredde og 60 lengde så alt dette kan fylles opp viss det er det som trengs.
          1946 Chevy rod prosjekt.. Mcintosh, Focal
          have fun, play loud and clear!!

          Home Audio- Electrocompaniet, B&W, Nordost

          Comment


          • #6
            Da får du glatt plass til en Alpine SWR-T12, som bygger bare 9 cm. Funker fint++ i 17 liter tett kasse. McIntosh spiller, du... Det blir ikke bedre en dèt. Til normale lyttenivåer bør ikke forsterkeren bli såpass varm at den trenger ekstra kjøling, men hvis du har liggendes et par børsteløse vifter ville jeg hatt det som plan B.
            Mathias.... Soundman is alive
            Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
            Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

            Comment


            • #7
              gjør eg nå det? 9 cm + 19mm mdf x 2 pluss den høyden elemente trenger over kassen?? føler det begynner og bli trangt da.. eller er det noe tynnere jeg kan lage en bra kasse i?? glassfiber?

              Mcintosh e nice :-) skulle kansje hatt samme forsterker men må kansje bruke opp noe av det som ligger i kjelleren før jeg handler nytt.. hehe.. eller kansje selge det

              blir stort sett normalt lyttenivå, men er jo kjekt å "dra" på litt(endel) inni mellom
              får kansje montere ei vifte og 2 for sikkerhetskyld :-)
              1946 Chevy rod prosjekt.. Mcintosh, Focal
              have fun, play loud and clear!!

              Home Audio- Electrocompaniet, B&W, Nordost

              Comment


              • #8
                Originally posted by oldchevy View Post
                gjør eg nå det? 9 cm + 19mm mdf x 2 pluss den høyden elemente trenger over kassen??
                Det blir ikke 19mm x2, da elementet er festet på toppen av den ene platen, monteringsdybden blir regnet fra toppen av platen og ikke fra undersiden. Eller du kan si det på den måten at du drar fra tykkelsen på topplaten fra monteringsdybden på elementet, og det blir da 71mm som stikker ned fra topplaten. Da blir det i tilfelle 71mm + 19mm x2.

                Men trangt blir det uansett, kanskje for trangt. Siden du allerede har Focal så kan du kanskje bruke deres 5" subber fra Utopia serien? De bygger bare 6cm ca, og skal ha kun 3-7 liter lukket kasse.

                http://www.focal.com/files/fiche-technique-13ws.pdf

                Et rimeligere alternativ er TangBand sine 5" og 6,5" subber.

                Har ikke testet de nye Focal 5 tommerene, men hadde 3stk av den gamle (5ws) fra den forrige utopia serien. Hadde disse tre i en kasse på ca 20 liter, og prøvde de opp mot en Boston Pro 12.5 i en kompis sin bil som hadde noe større kasse. Resultatet var at Focalene spilte både høyere og gikk dypere, ganske imponerende disse små knøttene
                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                Comment


                • #9
                  Beklage.. selvfølgeligt så e topplata med i monteringsdybden.. litt kjapp i avtrekkeren her ja. men blir nok trangt for det..

                  Ja har vurdert disse små råtassene men da i en annen løsning en underbenken og har visst låst meg litt til den.. hehe.. kan jo selvfølgeli ha disse under benken og 2-4 stykker så burde det bli liv i ræva på passasjerene det ser nok kansje ut som det er eneste løsninga og. men hvardan vill det fungere med og kansje bygge bunnen av kassen i glassfiber eller noe lignende? da kan jeg få plass till ett større element.
                  1946 Chevy rod prosjekt.. Mcintosh, Focal
                  have fun, play loud and clear!!

                  Home Audio- Electrocompaniet, B&W, Nordost

                  Comment

                  Working...
                  X