Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til kasse og forsterker til GZRW30SPL!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til kasse og forsterker til GZRW30SPL!

    Jeg skal bestille GZRW30SPL (http://www.bassbrothers.no/display.a...10&prodid=2789) og trenger hjelp til kasse. Har aldri drevet med bilstereo før, så det er sagt. Har planer om å gjøre det så lett som mulig. En firkanta kasse med port, ikkenoe triks-miks.

    Har tanken om å bygge en kasse på (høy-bred-dyp) 37cm x 50cm x 37cm med en port ytterst på fronten (tube eller plater?).

    Spiller en del partymusikk. Ønsker mye trøkk så jeg kjenner det, men er ikke veldig nøye på kvalitetslyd da det kommer til å være originalhøyttalere resten.

    Den skal inn i en Opel Vectra B 1999mod sedan.

    Planer om å spille på 4Ohm med det første for å høre hvordan det blir. Hvis det ikke blir nok trøkk kobler jeg 1Ohm.
    Har kikket på forsterkere. Hva blir best av dynaBel BF4501 (http://www.planethifi.no/shop/produc...el-BF4501.html) eller GZRA 1.1200D (http://www.bassbrothers.no/display.a...15&prodid=2969)?

    Takk til alle svar
    Last edited by Opel; 14-10-2012, 19:42.
    Anders S

  • #2
    Bruk slisseport og ikke plastikkrør
    1 stk Rockford Fosgate T15KW - 2 stk Alpine PDX-4.150 - 2 stk Earthquake Holees 15 - 2 par Alpine SPX-17PRO - Pioneer DEX P99RS - 4 stk 350A Excessive Amperage - 12 stk Ritar RA12-200D

    Comment


    • #3
      Originally posted by Didrik Desibel View Post
      Bruk slisseport og ikke plastikkrør
      Begynte å bygge litt i farten, men står stille nå som jeg lurer på hvor stor porten bør være..?
      Kassa blir 40 x 60 x 40 cm (fort gjort, og med materiale jeg hadde liggendes..).

      Jeg tenker at porten blir ytterst på framsiden. Hele høyden x 3cm bred? blir dette ålreit?
      (ca. 35 cm høy, 3 cm bred)
      Last edited by Opel; 22-10-2012, 21:50.
      Anders S

      Comment


      • #4
        Har du 2 elementer? eller bare et element? Siden kassa di er på 96liter (40x60x40/1000=96liter).
        egentlig skal eit element bare ha 42liter, og da kan du bruke ein 4" port som er 25cm lang.

        Så mitt tips er og bygge en kasse på 42 liter med en 4" port på 25cm lang
        Adrian Edel

        Mercedes Benz w202 c220
        Audison|Hertz|Focal

        Comment


        • #5
          Originally posted by Xavier View Post
          Har du 2 elementer? eller bare et element? Siden kassa di er på 96liter (40x60x40/1000=96liter).
          egentlig skal eit element bare ha 42liter, og da kan du bruke ein 4" port som er 25cm lang.

          Så mitt tips er og bygge en kasse på 42 liter med en 4" port på 25cm lang
          Kassa blir på ca 67 liter, med ett element. Dette er utvendige mål (Innvendig ca. 35 x 55 x 35cm). Jeg skal bruke hele høyden til porten, og det blir en slisseport. Bare bredden på porten jeg lurer på :/
          Anders S

          Comment


          • #6
            Har du regna på dette? eller er dette bare tatt sånn ca, da kan du også bare ta ca mål på porten. Og hvorfor skal du abselutt bruke hele lengda på porten??
            Adrian Edel

            Mercedes Benz w202 c220
            Audison|Hertz|Focal

            Comment


            • #7
              Hvis du er ute etter litt mer "trøkk" så må jeg bare lure, hvorfor ikke bygge lukket kasse?
              MEN! Ground Zero selv anbefaler jo faktisk 55L kasse med 2 stk 80mm Ø x 200mm L port men hvis du skal ha en hylle port som tilsvarer det samme som 2 stk av de rørene så må man jo regne ut overflate arealet av hva de 2 portene utgjør
              men OBS! vanlig hylleport / slisseport kan fort lage blåselyder. så anbefaler deg og frese de kantene runde

              lykke til
              1993 Audi S4 / DLS

              Comment


              • #8
                Originally posted by Xavier View Post
                Har du regna på dette? eller er dette bare tatt sånn ca, da kan du også bare ta ca mål på porten. Og hvorfor skal du abselutt bruke hele lengda på porten??
                Har regna på størrelsen, ja. 3,5 x 5,5 x 3,5 dm= 67,375 liter.Aller lettest og billigst (gratis!) å bruke hele høyden og slisseport. Fikk høre av en kompis at jeg skulle bygge litt større for trøkkens skyld. (Må vel også trekke fra evt. port og elementets dybde i kassa til slutt vel, uansett?)
                Anders S

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Rognlien View Post
                  Hvis du er ute etter litt mer "trøkk" så må jeg bare lure, hvorfor ikke bygge lukket kasse?
                  MEN! Ground Zero selv anbefaler jo faktisk 55L kasse med 2 stk 80mm Ø x 200mm L port men hvis du skal ha en hylle port som tilsvarer det samme som 2 stk av de rørene så må man jo regne ut overflate arealet av hva de 2 portene utgjør
                  men OBS! vanlig hylleport / slisseport kan fort lage blåselyder. så anbefaler deg og frese de kantene runde

                  lykke til
                  Fikk et tips om å ikke gjøre det.. Ville vistnok "kvele" subber'n og at den ikke er laget for det (?)..
                  Tror jeg vil prøve på det som du sier, slipe kantene på en 3cm bred port.. ifølge min hjerne så er det ok størrelse på en port til den kassa/elementet - eller tar jeg feil?

                  Takktakk
                  Anders S

                  Comment


                  • #10
                    Hvis subben ikke var laget for det så hadde nok ikke Ground Zero selv sagt det ville funke..? enentuelt 20-28 liter.
                    men man kveler ikke subben i det hele tatt så lenge du har stor nok amp det eneste som blir forskjellen er at lukket kasse passer litt bedre til all mulig musikk enn portet kasse gjør.
                    med portet kasse vil du få en del mer DB og rumling, samt at subben vil spille lavere i hz,
                    men med lukket så vil ikke subben gå så lavt, men "trøkke" mer. rett og slett at du kjenner det på kroppen da.

                    men for all del, gå for portet kasse det funker nok veldig bra det og og ja, hvis høyden på kassa er 35cm innvendig slik at porten blir 35cm x 3cm så kommer dette til og stemme bare sørg for å ikke bare lage et "hull" i kassa, men en port. og rundt 20-25 cm lang

                    lykke til
                    1993 Audi S4 / DLS

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Rognlien View Post
                      Hvis subben ikke var laget for det så hadde nok ikke Ground Zero selv sagt det ville funke..? enentuelt 20-28 liter.
                      men man kveler ikke subben i det hele tatt så lenge du har stor nok amp det eneste som blir forskjellen er at lukket kasse passer litt bedre til all mulig musikk enn portet kasse gjør.
                      med portet kasse vil du få en del mer DB og rumling, samt at subben vil spille lavere i hz,
                      men med lukket så vil ikke subben gå så lavt, men "trøkke" mer. rett og slett at du kjenner det på kroppen da.

                      men for all del, gå for portet kasse det funker nok veldig bra det og og ja, hvis høyden på kassa er 35cm innvendig slik at porten blir 35cm x 3cm så kommer dette til og stemme bare sørg for å ikke bare lage et "hull" i kassa, men en port. og rundt 20-25 cm lang

                      lykke til
                      Tusen takk for svar! :-) I første omgang går jeg for denne størrelsen, så kan jeg jo bare hogge den opp litt for å få den mindre senere :-P

                      Noen formeninger om de to nevnte forsterkerne? :-)
                      Anders S

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Opel View Post
                        Tusen takk for svar! :-) I første omgang går jeg for denne størrelsen, så kan jeg jo bare hogge den opp litt for å få den mindre senere :-P

                        Noen formeninger om de to nevnte forsterkerne? :-)

                        Tja, begge de forsterkerne ser jo veldig bra ut med tanke på hva du skal bruke dem på har ikke drevet så mye med Ground Zero sine amper før, men ser da ingen grunn til at det ikke skal funke
                        Dynabel sine har jeg et par timer med fra før og de er jeg ganske fornøyd med. med tanke på at de leverer det de lover, stabile og strømsterke men ingen av ampene yter så mye i 4ohm da, så jeg ville kanskje ha satt det opp i 1 ohm med en gang

                        SÅ, det er egentlig bare opp til deg å velge
                        1993 Audi S4 / DLS

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Rognlien View Post
                          Tja, begge de forsterkerne ser jo veldig bra ut med tanke på hva du skal bruke dem på har ikke drevet så mye med Ground Zero sine amper før, men ser da ingen grunn til at det ikke skal funke
                          Dynabel sine har jeg et par timer med fra før og de er jeg ganske fornøyd med. med tanke på at de leverer det de lover, stabile og strømsterke men ingen av ampene yter så mye i 4ohm da, så jeg ville kanskje ha satt det opp i 1 ohm med en gang

                          SÅ, det er egentlig bare opp til deg å velge
                          Mulig man går for det billigste daa :P (DynaBel). Hørtes ikke så dumt ut til den prisen 1Ohm høres ålreit ut til å begynne med da, ja
                          35mm^2 kabel? må vel være riktig størrelse for for formålet, det?

                          Hvor finner jeg forresten aller billigste brukbare kablene?
                          Last edited by Opel; 24-10-2012, 20:41.
                          Anders S

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Rognlien View Post
                            med portet kasse vil du få en del mer DB og rumling, samt at subben vil spille lavere i hz,
                            men med lukket så vil ikke subben gå så lavt, men "trøkke" mer. rett og slett at du kjenner det på kroppen da.

                            men for all del, gå for portet kasse det funker nok veldig bra det og og ja, hvis høyden på kassa er 35cm innvendig slik at porten blir 35cm x 3cm så kommer dette til og stemme bare sørg for å ikke bare lage et "hull" i kassa, men en port. og rundt 20-25 cm lang

                            lykke til
                            Trenger ikke få mer rumling med portet kasse?

                            En lukket kasse spiller vel teoretisk sett dypere frekvenser enn portet kasse? (Portet kasse spiller lavere under tuningfreq.)

                            Det er vel ofte slik at portet kasse leverer det som kan karakteriseres som "trøkk"?

                            Hvilken tuning gir 20 - 25cm lang port med areal på 35cm X 3cm?
                            Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Jørgen View Post
                              Trenger ikke få mer rumling med portet kasse?

                              En lukket kasse spiller vel teoretisk sett dypere frekvenser enn portet kasse? (Portet kasse spiller lavere under tuningfreq.)

                              Det er vel ofte slik at portet kasse leverer det som kan karakteriseres som "trøkk"?

                              Hvilken tuning gir 20 - 25cm lang port med areal på 35cm X 3cm?

                              Stort sett så er det sånn. med mindre man byggen en stor lukket kasse da selvfølgelig.
                              angående tuning så spiller en portet kasse mye lavere enn en lukket. en lukket kasse vil ille tillate elementet å gå så lavt i hz. (med mindre den er stor)

                              trøkk ja. det er litt med hva folk oppfatter som trøkk ville jeg heller si. men vil fortsatt si at en lukket kasse "kjennes" bedre på kroppen, mens en portet vil man høre mye mer av

                              hva den tuninga blir, kan jeg ikke svare på, men det er den størrelsen Ground Zero sier at det elementet skal ha!
                              (riktig nok til et noe annerledes volum)
                              1993 Audi S4 / DLS

                              Comment

                              Working...
                              X