Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge basskasse utifra effekten til et element

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygge basskasse utifra effekten til et element

    Hei!

    Jeg fikk i dag en subwoofer til, og lurer på hvordan jeg kan bygge kasse til denne når jeg kun vet effekten (300W) og størrelse (12")? Noen som kan hjelpe meg med dette?

    -Kenmyh

  • #2
    Står det INGENTING på elementet?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Står ikke no anna enn merke, effekt, 4 ohm, og hvor den er lagd :P

      -Kenmyh

      Comment


      • #4
        Merke ja... kan jo lissom hjelpe litt da?
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Panasonic EBA W25, er merket.

          Dette er alt som står der:

          Panasonic Car Audio
          Car Speaker System
          EAB-W25
          Sub Woofer Speaker
          MAX 300W
          IMP. 4 OHMS
          (EAS-25PL188B)
          Matsushita Electronic Components Co. Ltd. Osaka Japan

          -Kenmyh

          Comment


          • #6
            øh.. ja.. da søker man hos fabrikanten eller google...

            Comment


            • #7
              Ingen ting å spore på google eller Panasonic i Usa eller Japan.
              Mvh
              Lars Engen

              Comment


              • #8
                jeg har ikke funni no, satt og leita i 2 timer her om dagen, men fant ikke en shit.

                Finnes ikke no formel elns for å regne det ut? onkel snakka om no sånt, men jeg veit ikke

                -Kenmyh

                Comment


                • #9
                  Her tror jeg du må prøve deg frem. Tipper en lukket kasse på ca 25-30 liter,
                  Mvh
                  Lars Engen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Engen Audio View Post
                    Her tror jeg du må prøve deg frem. Tipper en lukket kasse på ca 25-30 liter,
                    hmm, ok ser for meg at det kan bli litt dyrt da :P

                    -Kenmyh

                    Comment


                    • #11
                      gløm det,,,,,
                      Last edited by froZZo; 27-12-2007, 13:15.

                      Comment


                      • #12
                        25-30 liter som Engen foreslo (evt. 40 liter) er nok et ålreit utgangspunkt, selv om det umulig å si noe konkret uten T/S-parametre. Ganske mange produsenter optimaliserer 12-tommerne sine så de fungerer ålreit i 30-40 liters kasser, da dette ofte gir et greit kompromiss mellom en kassestørrelse de fleste aksepterer i bilen og lydkvalitet de fleste kan leve med. Men altså ikke alltid, kassevolum (og evt. tuning) bør beregnes ut fra korrekte T/S-parametre, gjerne oppmålt på det aktuelle elementet.

                        Har du forresten forsøkt å ringe Panasonic Norge? De bør jo vite litt om egne produkter, og aller helst være i stand til å sende deg litt parametre på email eller post

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by epifant View Post
                          25-30 liter som Engen foreslo (evt. 40 liter) er nok et ålreit utgangspunkt, selv om det umulig å si noe konkret uten T/S-parametre. Ganske mange produsenter optimaliserer 12-tommerne sine så de fungerer ålreit i 30-40 liters kasser, da dette ofte gir et greit kompromiss mellom en kassestørrelse de fleste aksepterer i bilen og lydkvalitet de fleste kan leve med. Men altså ikke alltid, kassevolum (og evt. tuning) bør beregnes ut fra korrekte T/S-parametre, gjerne oppmålt på det aktuelle elementet.

                          Har du forresten forsøkt å ringe Panasonic Norge? De bør jo vite litt om egne produkter, og aller helst være i stand til å sende deg litt parametre på email eller post
                          Jeg hadde planer om å sende en mail til dem, men jeg fant aldri non mail-adresse så kom aldri så langt. Men skal se om jeg får gjort det i kveld, er ikke no hastverk...Enda...

                          -Kenmyh

                          Comment

                          Working...
                          X