Announcement

Collapse
No announcement yet.

Desibel måler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Desibel måler?

    Noen som vet om en fin fin desibel måler som går ann å kjøpe til under en lapp? Og det gjør ingenting om den er billigere enn det.

    Da tenker jeg helst på en db måler som kan måle over 130 db.
    Jeg har sett at RadioShack kan måle opp til 126 db, og litt andre drittmålere fra Clas Olson osv som kan måle opp til 130 db.

    Jeg gidder ikke betale sånn 10 k, så TermLab er bare å glemme
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

  • #2
    Det er liten sjanse for at disse er nøyaktige.
    ?

    Comment


    • #3
      Originally posted by Question mark View Post
      Det er liten sjanse for at disse er nøyaktige.
      Jeg har lest ganske mye positivt om RadioShack'n, men du mener altså at sånne db målere, billige og lett håndterbare er lite nøyaktige?
      Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

      Comment


      • #4
        Har ingen erfaringer med den, men går den over 130dB? dB måles i en logaritmisk-skala. Det betyr at små endringer utgjør ganske mye. Jeg har sett en video der to like SPL (billige) målere blir testet samtidig. Da var det rundt 5 dB forskjell. Jeg har ingen peiling på hval formålet ditt er med en slik dings, da du kanskje bare vil ha veiledende tall?
        ?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Question mark View Post
          Har ingen erfaringer med den, men går den over 130dB? dB måles i en logaritmisk-skala. Det betyr at små endringer utgjør ganske mye. Jeg har sett en video der to like SPL (billige) målere blir testet samtidig. Da var det rundt 5 dB forskjell. Jeg har ingen peiling på hval formålet ditt er med en slik dings, da du kanskje bare vil ha veiledende tall?
          Det var så veldig store forskjeller ja. Hovedformålet er i prinsippet og måle litt maks lydtrykk både i bil og i hjemmet, da jeg ofte bytter ut og tester forskjellige høyttalere i huset hadde det vært moro og kunne sett litt på forskjellen i lydtrykk. Jeg er også spent på lydtrykket i bilen. Kan også bli brukt til kalibrering av hjemmekino anlegg i videre framtid.
          Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

          Comment


          • #6
            Originally posted by Elgzuhh View Post
            Det var så veldig store forskjeller ja. Hovedformålet er i prinsippet og måle litt maks lydtrykk både i bil og i hjemmet, da jeg ofte bytter ut og tester forskjellige høyttalere i huset hadde det vært moro og kunne sett litt på forskjellen i lydtrykk. Jeg er også spent på lydtrykket i bilen. Kan også bli brukt til kalibrering av hjemmekino anlegg i videre framtid.
            Da håper jeg du finner en god måler som du blir fornøyd med
            ?

            Comment


            • #7
              la oss få vite det når du har funnet den da
              Joakim Schwartz Skoglund
              ----------------------------------------------------------------------------------------
              When i am sad i stop being sad and be awesome instead true story

              Comment


              • #8
                Her er ett par som går opp til 130 db

                http://www.ebay.com/itm/Scosche-SPL1...ht_2368wt_1163

                http://www.ebay.com/itm/New-Noise-So...ht_6346wt_1163

                Comment


                • #9
                  Lite annet enn seriøse målere som måler så høye trykk.. Og de koster "for mye"...

                  iPhone apper i fleng som måler ett stykke opp, de er nøyaktige nok også, men de måler ikke over 130dB.
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    Du får også "måler" du kobler til et DMM.
                    Jonas har/hadde en slik måler, og den var +/- 0.3db rett i forhold til TL.
                    Og den målte helt opp til 180(?) Db
                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                    Comment


                    • #11
                      Høres interessant ut, Genexxa, vet du noe mer informasjon? Pris, navn, hvor får jeg tak i?
                      Og hva er et DMM?
                      Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

                      Comment


                      • #12
                        Peakmeter kobles til multimeter der du leser ut spenning måleren gir ut og finner lydtrykk i et skjema. Litt tungvint, men like nøyaktig som termlab.
                        Send mail til han som lager de og spør om han sender til Norge. Mail adressa er dbwarrior (at) gmail.com
                        Jonas Tautra
                        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                        Comment

                        Working...
                        X