Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjapt spørsmål om subber og strøm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjapt spørsmål om subber og strøm

    Okei, Dette er kanskje ett dumt spørsmål, eller ikke, ikke vet jeg.

    Okei, La oss si at vi har en 12" sub med 1500wrms/3000wmax, og en 18"sub med akkurat det samme. Vil 18" subben kræve mer strøm enn 12"?

    I mitt lille hodet har jeg tenkt meg til at ja, en 18" vil kræve mer strøm enn en 12".
    Enkelt og greit siden det skal mer til for og få en 18" til å bevege godt på seg enn en liten 12" som sammenligning.
    Kan være ett mongodumt spørsmål og/eller jeg som har tenkt helt feil, men liker og spørre når usikkerheten kommer.
    Er ganske ny på bilstereo, og alt det praktiske som montering osv sitter, men det teoretiske og sånne ting henger litt etter, men jobber med saken

    Sitt og ser på Lydibilen.no sine produkter, hvor di har en 12", 15" og 18" med akkurat den samme watten. 1500wrms/3000wmax

  • #2
    Har de samme følsomhet? Mange ting som spiller inn her, som compliance, opphengets treghet/stivhet og følsomhet på elementet. Hvis de ev har samme spole vil jeg tippe at 18" krever mindre strøm for og oppnå samme lydtrykk som en av de mindre.
    Dex-p99r, velocity vr450/2100, boston 6.43, 6.4, 8.4

    Comment


    • #3
      det er mulig at man kanskje må litt mere power for å få samme slaglenge??? med tanke på areal og vekt og slike ting. vet ikke, bare tenker :P

      å ja, 18" vil vell spille høyere med mindre watt. har ikke prøvd dette selv, så ta svar med forbehold
      Last edited by Hagalien; 08-08-2012, 16:59.
      FI SP4
      LIB
      Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
      DD4LIFE

      Comment


      • #4
        Om 2 element er helt like parametermessig, sett bort ifra størrelse skal du ikke trenge mer effekt for å få "lik slaglengde" på et større en et mindre element

        Comment


        • #5
          Men bestemmes dB av membranens slaglengde? Den vil vel bare bestemme øverste nivå oppnåelig?
          Dex-p99r, velocity vr450/2100, boston 6.43, 6.4, 8.4

          Comment


          • #6
            Originally posted by golfnos View Post
            Om 2 element er helt like parametermessig, sett bort ifra størrelse skal du ikke trenge mer effekt for å få "lik slaglengde" på et større en et mindre element
            Stemmer vel kanskje ikke helt? regner med at du mener "flytte like mye luft" en 18" vil jo flytte mye mer luft enn en 12" med samme slaglengden, og dette krever endel mer kraft pga luftmotstanden.

            Comment

            Working...
            X