Announcement

Collapse
No announcement yet.

Idioti å bytte ut en Genesis mot PDX 2*150?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Idioti å bytte ut en Genesis mot PDX 2*150?

    Hei,

    Jeg driver å planlegger litt utskiftninger av anlegget i bilen.
    Har idag en Genesis Dual Mono som driver frontsettet, denne er nå plasert bak passasjersetet (eneste stedet hvor den får plass)
    Den driver et Focal KRX2 frontsett med en P88RS spiller.

    Har endelig kommet over en sub-kasse som er tilpasset MX-5 hvor det sitter et Focal 11" element.
    I den forbindelse har jeg også tilbud om å kjøpe en "kasse" til å montere der reservehjulet sitter orginalt, hvor det sitter en 1*600 Alipine PRX og en 2*150.
    Fordelen med den løsningen er å få forsterkeren ut av coupen og dermed gjenvinne benplass, og selvfølgelig varmgang.
    Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre da jeg leser endel på nett hvor folk er missfornøyde med Alpine PRX, og skryter Genesisen opp i skyene.
    Må sies at jeg er veldig fornøyd den forsterken, bare hadde hvert deilig å fått en litt mindre som kunne ha stått i bagasjerommet.

    Så, det jeg egentlig lurer på i bunn og grunn...
    Er det noen som har/ har prøvd de forsterkerne, er de så dårlige som folk skal ha det til?
    Som jeg også prøver å si til meg selv, det er en liten bråkete cab, high-end vil det aldri bli uansett.

  • #2
    Kan vel si at jeg selv har ganske god erfaring med å bygge stor stereo i små sportsbiler (tidligere mr2'n, nå rx8'n)
    Jeg ville vel tro at du får utnyttet mer plass med å støpe subben inn i hjulbrønnen og montert forsterkerne oppa

    Kjenner ikke til utstyret du har tenkt på spesifikkt, men noen bilder hadde kanskje gjort det litt enklere å forstå hvordan du har tenkt å plassere ting, samt hvordan det ser ut i mx5'n.

    Comment


    • #3
      Takk for raskt svar

      Håper det går greit at jeg låner bildene til han som selger kassa:



      Her er bildet av forsterker-racket:



      Sånn ser det ut idag(Ops, store bilder):



      Comment


      • #4
        Så jo ut som en smart løsning den subben der. Funker sikkert bedre å ha det slik enn å bygge i reservehjulsbrønnen i en cab når jeg tenker meg om.

        Men er genesisforsterkeren virkelig så stor at du ikke kan ha den i bagasjerommet? Hva med feks feste den på baksiden av kassa?

        Comment


        • #5
          Alpine PDX forsterkerene er knallgode

          Comment


          • #6
            Det jeg ville høre
            Man blir fort litt blendet når man leser på nett, de finnes jo flere meninger enn mennesker.

            Dessverre så prøvde jeg de fleste muligheter sist jeg monterte Genesisen, da jeg ikke har noe støpekunnskaper så blir det begrenset.
            Tviler på at den får plass bak kassa da den er trukket helt inn mot tanken for maks volum.

            Beklager at jeg skamløst "rapper" bilder





            Ser jo litt bedre ut enn min nåværende montering

            Comment


            • #7
              Ser nå at det funker dårlig å ha den bak kassa ja, tenkte kanskje kassa var åpen i mot baggasjen på baksiden

              Har desverre liten kjennskap til forsterkerne, så kan ikke uttale meg om det, men ville vel tro at den forsterkeren kan plasseres i bagasjen på noe lignende måte som de andre? Men får du de andre billig så er det vel bare å kjøre på.

              Ett tips som jeg ofte bruker når jeg skal plassere ting er å finne noe med tilsvarende størrelse, eventuellt en pappskive du kapper til, så slipper du løsne på forsterkeren eller risikere å ripe opp ting når du planlegger hvordan du skal få ting til å passe.

              Er vel ikke nødvendig å støpe for å få festet en forsterker, en riktig tilpasset mdf plate er gjerne det enkleste

              Comment


              • #8
                Originally posted by Beining View Post
                Skulle likt å se hvordan den løsningen taklet en kjapp 80-0 km/t.

                Comment


                • #9
                  vet mange har dårlig erfaring med de alpine forsterkerene pga lyd, så behold genesis forsterekren, selv om den tar mere plass
                  VW Golf 4
                  Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                  Simen Sormbråten

                  Comment


                  • #10
                    Takk for svar

                    Ja kanskje det er det beste, også får jeg heller finne en god liten mono som kan drive subben.
                    Noen som har anbefalinger å komme med der i såfall?

                    Kassa er skrudd i Hard-dog bøyle.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by epifant View Post
                      Skulle likt å se hvordan den løsningen taklet en kjapp 80-0 km/t.
                      Skrudd som han sier + at kassa ligger jo helt intill seteryggen, så effekten av at den kommer bakfra vil bli mye mindre da setene holder den tilbake. Kan ikke tenke meg sikkerheten er noe problem her.

                      Forøvrig hvor mange watt er subben på? Hvor mange spoler, og hvilken impedanse? Så er det lettere å gi forslag til forsterker.

                      Comment


                      • #12
                        Supert, da beholder jeg genesisen.
                        Dessverre vet jeg hverken modellnavn eller spec på det elementet, eneste jeg vet er at det er et Focal 11"
                        Beste hadde hvert å fått tak i en tynn forsterker som ikke avga så mye varme, gjør ikke noe om den er lang og bred bare den er tynn.
                        Da kan jeg prøve å lure den bak fører setet

                        Comment


                        • #13
                          Kan det være denne?

                          http://www.crutchfield.com/S-LI1G3Ae...ml#details-tab

                          Isåfall er det single spole, 250rms, 4 ohm.

                          Har ikke alt for mye erfaring med ulike forsterkere, bruker rockford selv og er fornøyd med de. Prime serien er billig og gir mye effekt.

                          Ville uansett sett på klasse D forsterkere om du er ute etter noe som ikke trekker for mye strøm og ikke blir for varmt. En ulempe med fysisk små forsterkere er at de har mindre flate å føre vekk varme på, så de blir typisk varmere enn store forsterkere

                          Comment


                          • #14
                            Man kan feste kassa i grunnfjell om man vil, til syvende og sist er det uansett ikke noe mer enn seks skruegjenger i MDF som forhindrer det elementet i å fortsette fremover. Det vil uansett ikke treffe noen i bilen ved en kollisjon, jeg tenker på de som sitter i bilen man eventuelt møter. JEG ønsker ikke at en Focal-logo er det siste jeg eller en random 3-åring ser her i verden, derfor ønsker jeg at man skal være HELT sikker, ikke bare 98%.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by epifant View Post
                              Man kan feste kassa i grunnfjell om man vil, til syvende og sist er det uansett ikke noe mer enn seks skruegjenger i MDF som forhindrer det elementet i å fortsette fremover. Det vil uansett ikke treffe noen i bilen ved en kollisjon, jeg tenker på de som sitter i bilen man eventuelt møter. JEG ønsker ikke at en Focal-logo er det siste jeg eller en random 3-åring ser her i verden, derfor ønsker jeg at man skal være HELT sikker, ikke bare 98%.
                              Haha, det elementet løsner ikke fra gjengene om det så hadde vært montert i ett f-16 som kræsjer. Her lager du en case av ett ikke-problem
                              Last edited by trustno1; 09-08-2012, 18:50.

                              Comment

                              Working...
                              X