Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger innspill og ideer til mitt "budget install"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger innspill og ideer til mitt "budget install"

    Hei, nå får jeg anledning til å bygge lyd i bilen til han far Det er en Volvo XC70 2007 mod. Prisen han sa var rundt fem lapper, men er da jeg som velger ut så det gjør sikkert ikke om den overstiger bittelitt

    I utgangspunktet for bass, så har jeg tenkt på en åtte tommer for å ikke ta så stor plass, men likevel gi fra seg. Opprinnelig så var tanken en Sundown audio SA-8 V2, som jeg har lyst til å prøve siden jeg kommer mest sannsynlig til å gå for store bror SA-15 modellen i min egen bil (når det kommer.) Jeg har en dynaBel BF7501 monoblokk liggende, så det er vel ikke nødvendig å kjøpe en annen før jeg får egen bil eller hvis jeg får klager for størrelsen Har også en Mosconi 100.2 som kan plasseres under setet, men vet ikke om jeg gidder å montere den opp.

    Vil det være nødvendig å oppgradere høyttalerne i dørene (fire) siden budsjettet er begrenset. Det er gansje grei lyd i disse hvis man unngår å "booste" bassen mens man skrur opp. Jeg vil nok ikke skru opp bassen på høyttalerene når jeg får bass, men problemet ligger i at det blir ulyd ved at dører rister (sikkert forvrengningen i tilleg.)Vil det være bedre å dempe dørene fremfor nye høyttalere? Har ingen planer om å skifte den originale spilleren.

    Har jo bestemt meg for å montere dette "pent" så det ikke må ut av bilen igjen Det måtte være anledning til å legge ned setene så basskassa må bli plassert på sideveggen eller bunnbrønnen. Pappa sa det var et stor tomrom under gulvet utenom hjulbunnen, så jeg får sjekke det ut også.

    Er vel ikke rart jeg vil prøve denne?


    Her er bilder av bilden (Dato på bildet er feil)


    Takk på forhond Hilsen

    Min første post her på forumet YAY
    Last edited by Question mark; 29-07-2012, 20:23.
    ?

  • #2
    Mids/highs:
    Du kan fint bruke de orginale høyttalerne i dørene, bør da drives på mosconien og med et høypassfilter, så kan de spille litt høyere og mer uanstrengt. F.eks fra 70hz og oppover, prøv deg frem. Ellers kan du bare bytte ut høyttalerne i dørene foran, da ville jeg dempet godt med det samme. Tror det alternativet vil spise en del av budsjettet ditt.

    Bass:
    En sundown 8" i en god portet kasse vil nok tilføre mye i bilen ja. Høres ut som et kult prosjekt. Husk å sette av noe midler til å strekke strømkabler etc hvis du skal ha 7501'en til å drive den. Den forsterkeren hører jeg mye bra om, men det kan nok trekke en del strøm. Er nok i alle fall overdimensjonert for å drive de fleste 8"
    Mange her på forumet som har bygd i hjulbrønn her, så se heller andre tråder om den biten. Lykke til.
    never enough!

    Comment


    • #3
      Hva med dette forslaget her da:
      4 kanaler: dynaBel BF0804
      http://www.dynabel.no/Shop/Product/d...sterker/BF0804

      Komponentsett: Gladen Audio RS 165
      http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...entsett/AS4302

      Subwoofer: Gladen Audio SQX 08
      http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...fer-STK/AS2212

      Kul pakke som spiller fint og bra for kun 4.694,- nytt fra forhandler
      Pioneer - McIntosh - Brax - StP - XS Power - LIB

      Comment


      • #4
        Du får ikke ledninger for 300,- så der går du nok et stykke over budsjett. Det trengs vel både +,jord sikring, signalkabel og høyt.kabel. Og du må regne med noen kroner i byggingen av basskassa.
        /// BIS

        Comment


        • #5
          12" i liten tett kasse tar ikke særlig stor plass.

          Mtp tilbudet Judys kjører nå så ville jeg absolutt vurdert det: Audio-System MX12PLUS II 299kr!!
          Så bygge kasse selv eller kjøpe lukket på dynabel til 500kr (billig frakt har de også), Judys burde også klare å få tak i den.

          Frontsett ser jeg på som viktig, mer viktig enn subwoofer, MX serien til Audio-system er veldig billig og kjempemye for pengene.

          Her er også et verdig alternativ til forsterker: DLS X-A30

          Comment


          • #6
            Ja her får du plenty varierende svar og delte meninger...
            Audun: trådstarter ville bygge med sundown. Og han trenger ikke forsterker(e).
            Johan: han trenger ikke forsterkere, han har stor monoblokk og en mosconi. Forøvrig ser jeg ikke hvorfor du allerede her foreslår lukket kasse. Han har ikke nevnt noe om plassproblemer, bare at det skal være pent.

            Du kan få kjøpe Pentbrukt Audio-System X-ION 130 5,25" frontsett av meg for 700kr pluss porto. Vet riktignok ikke hva slags dimensjon som passer i dørene dine. Vil uansett råde deg til å ikke oppgradere alt da jeg ikke tror budsjettet vil strekke til mtp kabling, demping osv. Du skjønner sikkert at det blir flere kostnader knyttet til installasjonen enn bare komponentene i seg selv.

            Hva er egentlig dine prioriteringer med bygget? Spille høyt, bass, pen lyd, enklest mulig eller hva?
            Last edited by bass-freek; 23-07-2012, 14:58.
            never enough!

            Comment


            • #7
              "Han har ikke nevnt noe om plassproblemer"
              "tenkt på en åtte tommer for å ikke ta så stor plass"
              Ok.

              Forsterkerne skal vel inn i hans egen bil etterhvert, så da blir Volvo uten, så skader ikke å nevne det også.
              Link til den ga jeg hovedsaklig som et alternativ til dynabel forsterkern.

              Info fra sonicelectronix:
              Front door: 6-3/4"
              Back door: 5-1/4"
              Rear deck: 6" x 9"

              Comment


              • #8
                Originally posted by bass-freek View Post
                Mids/highs:
                Du kan fint bruke de orginale høyttalerne i dørene, bør da drives på mosconien og med et høypassfilter, så kan de spille litt høyere og mer uanstrengt. F.eks fra 70hz og oppover, prøv deg frem. Ellers kan du bare bytte ut høyttalerne i dørene foran, da ville jeg dempet godt med det samme. Tror det alternativet vil spise en del av budsjettet ditt.

                Bass:
                En sundown 8" i en god portet kasse vil nok tilføre mye i bilen ja. Høres ut som et kult prosjekt. Husk å sette av noe midler til å strekke strømkabler etc hvis du skal ha 7501'en til å drive den. Den forsterkeren hører jeg mye bra om, men det kan nok trekke en del strøm. Er nok i alle fall overdimensjonert for å drive de fleste 8"
                Mange her på forumet som har bygd i hjulbrønn her, så se heller andre tråder om den biten. Lykke til.
                Kunne du gi meg et forslag på et høypassfilter til en grei pris? Jeg har prøvd å finne på dynaBel, men jeg så bae anlige delefilter. Høypass er vel der man kan justere? Skal jeg stille fra mellomtonen fra 70-3500Hz og prøve meg fram der i fra hvis jeg får tak i et?

                ---

                Jeg har undersøkt litt om sundown elementet og det egner ikke spesielt godt i lukket kasse. Vil det bli vanskelig å lage en portet kasse i hjulbrønnen eller er det bare å benytte seg av aero-porter? Jeg klarer sikkert å få plass langs veggen også. Volumet for dette elementet i en portet kasse vil bli rundt 20liter og jeg har ikke fått rukket å få målt heller :/
                ?

                Comment


                • #9
                  Ett av problemene med en liten kasse (20L) som er portet er at røret blir så langt om man skal ha noenlunde normal tuningsfrekvens for musikkbruk (35-40hz). Man får gjerne en portlengde på 50-60cm på en 4" aeroport (som er minimum for et element som SA-8 og lignende 8 tommere som flytter myye luft).

                  Men det er ikke umulig, selv har jeg en DD2508 i portet kasse i hjulbrønnen i Lupoen min, med en L-formet port på ca 60cm total lengde, som er 5x20cm åpning på, ca 30% større areal enn en 4" rund port. Siden kassen er støpt så er det ujevne vegger, så de kunne ikke brukes om del av porten, derfor er den separat inni kassen.

                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Haakon O View Post
                    Ett av problemene med en liten kasse (20L) som er portet er at røret blir så langt om man skal ha noenlunde normal tuningsfrekvens for musikkbruk (35-40hz). Man får gjerne en portlengde på 50-60cm på en 4" aeroport (som er minimum for et element som SA-8 og lignende 8 tommere som flytter myye luft).

                    Men det er ikke umulig, selv har jeg en DD2508 i portet kasse i hjulbrønnen i Lupoen min, med en L-formet port på ca 60cm total lengde, som er 5x20cm åpning på, ca 30% større areal enn en 4" rund port. Siden kassen er støpt så er det ujevne vegger, så de kunne ikke brukes om del av porten, derfor er den separat inni kassen.
                    Okei, da får jeg se på andre løsninger enn i hjulbrønn. Hvis det blir for vanskelig får jeg bare finne et annet element Tøft at du har en Lupo da! har en Lupo i familien selv.
                    ?

                    Comment


                    • #11
                      Da har jeg fått vært i bagasjerommet og tatt noen mål. Når jeg åpnet luken til hjulbrønnen fikk jeg vite at batteriet er plasser i dette rommet også. Batteriet er av syretypen og har en kaldstart på 800CCA og 90Ah. Dette er vel ikke så verst for å være fabrikk versjon?

                      Nå til dimensjonene. Jeg målte først ved den venstre sideveggen, men det ser dårlig ut for å få plass til en kasse her. Hvis jeg får lov til å bygge bak det ene enkeltsetet så ville jeg hatt: 40cm i bredde og ca. 35 i høyde og x lengde i dybde. Den kanskje mest aktuelle plassering er vel muligens i hjulbrønnen. Målene jeg har tatt er 90 graders vinkler:
                      bredde: 55cm
                      dybde: 50cm
                      høyde: 23cm
                      Dybden på SA-8v.2 elementet er 6,25" som tilsvarer nesten 16cm.

                      Jeg er lei for bildekvaliteten, men var det eneste kameraet jeg hadde til stede.


                      Jeg håper dere kan tyde hva det er.


                      Hvis jeg bestemmer meg for å plassere kassen bak setet så kan jeg plassere forsterkere under denne lomma?


                      Hvor burde denne store monoblokka plasseres hvis jeg lager kasse i hjulbrønn? Vil det være en måte å kunne skjule denne på? Kom gjerne med forslag med gode løsninger eller hvis jeg har tenkt feil. Dette er som sagt mitt første byggeprosjekt så trenger jo litt hjelp
                      ?

                      Comment


                      • #12
                        Ser du snakker om 20l kasse litt lenger opp. Men etter måla du skreiv har du plass til ei kasse på ca 39l.

                        25x25x3,14x20=39250/1000=39,25l.

                        Da har du litt klaring til lyddemping av hjulbrønnen også.
                        Spiller: Pioneer p6600DVD
                        Frontsett: Seas Lotus Performance
                        Sub:Morel Elate Sw10

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Nemoas View Post
                          Ser du snakker om 20l kasse litt lenger opp. Men etter måla du skreiv har du plass til ei kasse på ca 39l.

                          25x25x3,14x20=39250/1000=39,25l.

                          Da har du litt klaring til lyddemping av hjulbrønnen også.
                          Du har allerede laget en sylinder inni min 360 graders rektangel boks Med 20cm i høyde vil jeg få 20*50*55 som tilsvarer 55 liter. Da har jeg vel nok til en L port som godeste Haakon har gjort? det er forresten helt flatt ved gulvet i ved mine mål. Er det en måte for å feste denne kassen på, da jeg regner med at det vil bli litt tomrom der nede. Jeg vil helst slippe å skru igjennom platen. Vil det kunne gå an å lime på gummi klosser rundt boksen for å unngå dette?
                          ?

                          Comment


                          • #14
                            Fest dempematter rundt nedi først
                            /// BIS

                            Comment

                            Working...
                            X