Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innstillinger på forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innstillinger på forsterker

    Har noen spørsmål om innstillinger på en Hifonics Cyclops:

    - Bruker nå en middels dyr/billig Panasonic spiller, hvor mye skal jeg ha gain på da? (0,2-9V)
    - Hva skal jeg justere bass boost til? (0-18dB) Skal denne være 18dB hvis jeg ønsker å få maks ut av forsterkeren (1800W rms i 4 ohm som den er kobla i nå) ?
    - Kassen er tuna til ca. 29hz, subsonic på 25hz? (forstår det sånn at denne skal hindre at lave frekvenser (under kassetuning) og dertil lange utslag skal ta livet av lementet?)
    - Lowpass på ca 70hz? (35-250hz) Er denne lineær?
    - Fasejusteringa har jeg ikke peiling på (1-180*)

    Håper på innspill!
    R-Design

  • #2
    "OK" hehe...

    Finner ikke en dritt om spilleren på nettet, så hvis jeg rett og slett måler spenninga på rcan når jeg spiller 30-50hz sweep med volumet slik at jeg har passe lite forvregning, så stiller jeg bare inn det som gain?

    Noen har peiling på bassboost? Er det en slags volumknapp?
    R-Design

    Comment


    • #3
      Normalt så trenge du ikke bruke bassboost, så prøv å la vær.

      Sett subsonic til ca 30Hz, så slipper du å belaste elementet med toner under tuningfrekvens.

      Deling opp må du nesten prøve deg litt frem på. Hva deler fronten på?

      Fasen trenger du heller ikke plukke på, om du ikke åpenbart har fasefeil da
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


      Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Buoyen View Post
        Har noen spørsmål om innstillinger på en Hifonics Cyclops:

        - Bruker nå en middels dyr/billig Panasonic spiller, hvor mye skal jeg ha gain på da? (0,2-9V)
        - Hva skal jeg justere bass boost til? (0-18dB) Skal denne være 18dB hvis jeg ønsker å få maks ut av forsterkeren (1800W rms i 4 ohm som den er kobla i nå) ?
        - Kassen er tuna til ca. 29hz, subsonic på 25hz? (forstår det sånn at denne skal hindre at lave frekvenser (under kassetuning) og dertil lange utslag skal ta livet av lementet?)
        - Lowpass på ca 70hz? (35-250hz) Er denne lineær?
        - Fasejusteringa har jeg ikke peiling på (1-180*)

        -Finner ikke en dritt om spilleren på nettet, så hvis jeg rett og slett måler spenninga på rcan når jeg spiller 30-50hz sweep med volumet slik at jeg har passe lite forvregning, så stiller jeg bare inn det som gain?

        Noen har peiling på bassboost? Er det en slags volumknapp?
        hvilken model er spilleren?

        som nevnt skal ikke bassboost brukes..ihvertfall i ditt tilfelle vil jeg tro..

        hvor mange liter er kassa totalt og hvilken port, diameter/areal og lengde? -skal ikke ver noe problem å kjøre med toner 10hz lavere enn tuning, men kommer litt an på volum og port, og deretter hvor mye effekt som blir tilført. et element forandrer impedanse alt etter frekvens/hz og alt etter volum/port på kassa, noen ganger kan en 2kw forsterker bli 500~1000w på visse frekvenser.

        lowpass kommer litt an på..har du et kraftig frontsett så kan du sette den på feks 60hz..men er ingen fasit. og med lineært mener du.......?

        fasejusteringa bruker du avhengig av hvordan sub er montert og er noe man må lytte seg fram til. står den på `0` og subben slår tregt/høres ut som om den henger etter musikken så sett den på `180`.. noen ganger så må den stå på `90` om man har subber som spiller oppover,nedover eller sideveien faktisk..

        for å finne ut om det er vreng på spiller trenger man mer enn et multimeter. men sjøl om spiller er justert til å ikke gi vreng og `gain` er justert til at det ikke vrenger, kommer det også an på hvor mye strøm du har tilgjengelig for at forsterkeren ikke får for lite strøm.
        å justere spiller og gain til uten vreng på en plate, forandrer seg kjapt om du setter i en plate som er innspilt/brent med mer nivå, så derfor er det noe man må lytte etter uansett.

        Comment

        Working...
        X