Announcement

Collapse
No announcement yet.

Russebilanlegg - koble 230v.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Russebilanlegg - koble 230v.

    Hei. Har noen få spørsmål angående anlegg til russebil. Jeg har alt av "vanlig" utstyr, dvs. subber, forsterkere og spiller. Jeg skal bare oppgradere det.

    1. Jeg har 8 x 10" som jeg har tenkt til å bygge inn i en spesiell form. Er det best med lukket eller med hull i kassa? Doble eller enkle kasser, hva dunker best?

    2. Jeg skal sette inn 2 stk Cerwin Vega konserthøytalere, tenkte på disse: http://www.hifiklubben.no/produkter/...hoyttalere.htm Jeg skal da koble så de også går på cdspilleren i bilen og spiller sammen med bassen. Hvordan gjør jeg det? Trenger hjelp med alt fra strømomf. til kobling Er det i det hele tatt mulig?

    Og en siste ting, dette skal dunke mest mulig. Jeg er ikke ute etter noen spesielt fin lyd mtp kassebygging.

    Håper på raskt og bra svar! Takk på forhånd!

  • #2
    Om du er ute etter mest mulig "dunk" så bør du nok lage porta kasse. (NB! porta kasse er ikke det samme som bare "hull" i kassa, dette må beregnes riktig)

    Hvor store kassene bør være, og hvor lange portene skal være kommer helt ann på elmentene.

    En ting som er verdt å merke seg er at "dunk" kan bety så mangt. Ønsker du dyp bass som river i kroppen, eller kraftig midbass? Dette har mye å si for hvordan kassa skal konstrueres.

    Litt usikker på hva du mener med at du har "vanlig" utstyr. Har du 12v eller 230v forsterkere?

    Det er fler måter å løse det med at du vil ha både 12 og 230v mulighet på anlegget.

    Enten kan du ha 2 sett med forsterkere som du kobler om, dvs ett sett med 12v og ett med 230v forsterkere
    Eller du kan kjøre 12v forsterkere og kraftig batteriladere når du står parkert.
    Eller det siste alternativet som jeg tror kanskje vil være det greiste i en stor russebil er 230v forsterkere og en aggregat (avhengig av hvor mye plass du har). altså at du aldri kjører anlegget på 12v i det heletatt. Du kan fortsatt koble en vanlig 12v cd-spiller til det.

    Comment


    • #3
      Mange gode poeng fra trustno1 her. Vil skyte inn et par ting også.

      Du får større og bedre fulltone høyttalere enn de CV'ene fra hifiklubben til en rimeligere penge andre steder. Her har du flere rimelige løsninger fra annerkjente merker: http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/hy.../aktive-c80710 . Hifiklubben er som navnet tilsier en kjede som kan pen lyd i stua. De driver svært lite med utstyr som skal spille høyt og hardt over tid, det har jeg testet flere ganger selv.

      Det er ikke sikkert de 8 titommerne dine vil spille pent sammen med hva som helst. Hvilket merke og modell?

      Hva slags forsterker(e) har du?

      Hvor stort er budsjettet ditt?
      never enough!

      Comment


      • #4
        Originally posted by trustno1 View Post
        Om du er ute etter mest mulig "dunk" så bør du nok lage porta kasse. (NB! porta kasse er ikke det samme som bare "hull" i kassa, dette må beregnes riktig)

        Hvor store kassene bør være, og hvor lange portene skal være kommer helt ann på elmentene.

        En ting som er verdt å merke seg er at "dunk" kan bety så mangt. Ønsker du dyp bass som river i kroppen, eller kraftig midbass? Dette har mye å si for hvordan kassa skal konstrueres.

        Litt usikker på hva du mener med at du har "vanlig" utstyr. Har du 12v eller 230v forsterkere?

        Det er fler måter å løse det med at du vil ha både 12 og 230v mulighet på anlegget.

        Enten kan du ha 2 sett med forsterkere som du kobler om, dvs ett sett med 12v og ett med 230v forsterkere
        Eller du kan kjøre 12v forsterkere og kraftig batteriladere når du står parkert.
        Eller det siste alternativet som jeg tror kanskje vil være det greiste i en stor russebil er 230v forsterkere og en aggregat (avhengig av hvor mye plass du har). altså at du aldri kjører anlegget på 12v i det heletatt. Du kan fortsatt koble en vanlig 12v cd-spiller til det.
        Kassebyggingen skal jeg nok klare å google meg til. Men porta kasse blir da best?
        - Vil ha en dyp bass.

        Når det gjelder anlegget og forsterkerne så har jeg faktisk ikke rukket å sjekke det ut. Jeg har akkurat kjøpt den.
        - offtopic: er det ikke mulig at det er 24v? men tror nok at det er 12V

        Sånn anlegget er bygget nå, er det 2 batterier som er paralellkoblet inn på forsterkerne (hvordan de er koblet der, det veit jeg ikke)

        Comment


        • #5
          Originally posted by bass-freek View Post
          Mange gode poeng fra trustno1 her. Vil skyte inn et par ting også.

          Du får større og bedre fulltone høyttalere enn de CV'ene fra hifiklubben til en rimeligere penge andre steder. Her har du flere rimelige løsninger fra annerkjente merker: http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/hy.../aktive-c80710 . Hifiklubben er som navnet tilsier en kjede som kan pen lyd i stua. De driver svært lite med utstyr som skal spille høyt og hardt over tid, det har jeg testet flere ganger selv.

          Det er ikke sikkert de 8 titommerne dine vil spille pent sammen med hva som helst. Hvilket merke og modell?

          Hva slags forsterker(e) har du?

          Hvor stort er budsjettet ditt?
          Her er jeg blank, er kicker subber. http://www.kicker.com/comp

          http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...88763457_o.jpg sånn ser det ut idag, altså dere skjønner hvorfor jeg vil bygge det om

          Budsjettet ligger på 20k, dvs kasse og høytalere, no more bass
          Last edited by Snekkern; 20-06-2012, 00:26.

          Comment


          • #6
            bare lurer.. Er du ute etter lyd inni bilen, eller utenfor?

            Comment


            • #7
              Originally posted by trustno1 View Post
              bare lurer.. Er du ute etter lyd inni bilen, eller utenfor?
              Vil helst bruke konserthøytalerne når vi står stille. Så må få mest lyd utover!

              Comment


              • #8
                Da er det jo fint sånn som det er. bare å trekke kassa i filt eller vinyl.


                Mvh kim

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kimafro View Post
                  Da er det jo fint sånn som det er. bare å trekke kassa i filt eller vinyl.


                  Mvh kim
                  Nå var det ikke det spørsmålet mitt var.. Jeg lurer på hvordan jeg kan koble inn et konsertanlegg som går på 230V inn sammen med 12V subbene

                  Comment


                  • #10
                    Nå går ikke subber på 12v, de er koblet til en forsterker.

                    Så lenge subbene har en impedans (ohm) som er høyere enn hva 230v forsterken din er oppgitt til å tåle kan du koble subben rett på den.

                    Comment


                    • #11
                      Jeg tror ikke dere skjønner spørsmålet mitt. Tar det igjen!

                      Jeg har 8 subber som er koblet til 2 forsterkere og inn på en spiller.

                      Det jeg lurer på er om du kan koble til 2 PA konserthøytalere med innebygd forsterker til dette. Konserthøytalerne er 230 V.

                      Comment


                      • #12
                        Aha. Det kommer ann på tilkoblingsmulighetene for PA høytalerene. Jeg kjenner desverre ikke disse, men om de har vanlig coax linje inngang, så bør det ikke være noe i veien for å koble en signalkabel i mellom.

                        Ett bilde av PA høytalerenes tilkoblingspunkter og/eller link til spec hadde kanskje hjulpet mye for å få svar på spørsmålet ditt.

                        Comment


                        • #13
                          Nå veit jeg hvordan jeg skal gjøre det!

                          Signal:Jeg har 2 stk Cerwin Vega CVA 28X (http://www.ljudia.no/images/products...28x-p10664.jpg) , som jeg kobler inn på en CERWIN-VEGA HFA-21SX med vanlig DMX kabler(?).

                          Derretter går det fra CV21 subben til forsterkeren på de "andre" subbene med en phonokabel(?).

                          Litt usikker på hvilke kabler jeg skal bruke mellom, men det kan jeg snakke med noen på soundshop om. Det er der vi skal kjøpe høytalerne.

                          Strøm:Både subben og høytalerne har forsterker innebygd, så det er ikke noe problem. Disse skal få strøm fra et aggregat.
                          "Bilanlegget", altså subbene og noen 6x9 høytalere skal dras med et batteri som monteres bak i bilen. Her skal jeg ha en kontakt som bryter strømmen mellom startbatteri og anleggsbatteriet når vi ikke kjører. For å hindre å gå strømtom.

                          Nytt spørsmål
                          Vil det være et problem og koble forsterkerne på samme "vegg" som det sitter 4x10" subber og den 21" fra cerwin? Mtp risting. Det skal selvfølgelig monteres så alt sitter fast i gulv og tak, så det blir hele bilen som rister isåfall.

                          Comment


                          • #14
                            Bruk noe vibrasjonsdempende materiale så burde den monteringen gå fint. Har du testet å kjøre 230v systemet ditt på agregatet? Høres ut som det trekker myye strøm, da må du ha ganske stort agregat eller flere av dem.
                            never enough!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bass-freek View Post
                              Bruk noe vibrasjonsdempende materiale så burde den monteringen gå fint. Har du testet å kjøre 230v systemet ditt på agregatet? Høres ut som det trekker myye strøm, da må du ha ganske stort agregat eller flere av dem.
                              Hvilket materiale anbefaler du? Ja, har stort nok aggregat

                              Comment

                              Working...
                              X