Announcement

Collapse
No announcement yet.

kasser til sws6,5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by fhl View Post
    Hvis man er ute etter minst mulig kasse, kunne det vært interessant å bygge noe etter ELF-prinsippet. Man putter da elementene i en liten lukket kasse slik at resonansfrekvensen skyves opp over delefrekvensen, og bruker eq til å gi ønsket respons. Minuset er behovet for eq og mengder av effekt. Med de aktuelle elementene kunne kanskje en kasse på 8-10L for 4 stk fungere bra. Resonansfrekvensen ligger da rundt 90Hz, og en delefrekvens rundt 50-60 passer nok godt.

    Frode

    ELF prinsippet er veldig elementavhengig.
    SWS-6,5 har høy Qts som blir til veldig høy Qtc når de puttes i for liten kasse.
    Det resulterer i grøtete bassgjengivelse og det kan man ikke rette opp med eq og/eller masse effekt.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #17
      Originally posted by Dag Johansen View Post
      ELF prinsippet er veldig elementavhengig.
      SWS-6,5 har høy Qts som blir til veldig høy Qtc når de puttes i for liten kasse.
      Det resulterer i grøtete bassgjengivelse og det kan man ikke rette opp med eq og/eller masse effekt.

      Mvh
      Dag Johansen
      Det er godt mulig, jeg registrerer at det ofte brukes PA-element med lav qts, høy fs og høy effekttålighet. Uansett, jeg synes det er et fascinerende prinsipp.

      Frode

      Comment


      • #18
        Hvis jeg får låne tråden din litt, hva anbefales til sws8? 15liter lukket kasse? Eller noe anbefalinger på reflekskasse? Har ikke mye plass å gå på, men tror opp mot 15 liter skal jeg klare å få til pr element.
        Sture Vedal

        Comment


        • #19
          Originally posted by chin View Post
          Hvis jeg får låne tråden din litt, hva anbefales til sws8? 15liter lukket kasse? Eller noe anbefalinger på reflekskasse? Har ikke mye plass å gå på, men tror opp mot 15 liter skal jeg klare å få til pr element.
          15 liter lukket tror jeg blir greit for SWS-8, reflekskasse vil jeg ikke anbefale.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment

          Working...
          X