Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subretning i kombi bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Subretning i kombi bil

    Uffa meg.. Har dempet bagasjen og har begynt å studere mer nøye hvordan bagasjen skal bli. Standard 5 dørt bagasjerom. Stort og praktisk. Skal ha inn 2x JL 12w6v2.

    Jeg ønsker å ha membranet stående fremover i lukket kasse. Blir dette en bra løsning? Har mulighet å skjære hull i baksetene grunnet en urørt delebil jeg har

    Ønsker ikke å ødelegge bagasjeplassen på denne måten:


    Vil beholde mest mulig av plassen i bagasjen siden dette er min bruksbil.
    Hvor mye ødelegger jeg av lyden, eller hvilke kasseløsning bør jeg velge for å få pen lyd da?

    Her er en løsning jeg har sett litt på.. Kan den være optimal?
    minus kosedyr! Men heller la membranet være "nedsenket" i hattehyllen?
    Ønsker ikke å sprekke bakruten eller fare for det.
    Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
    Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
    Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

  • #2
    Ingen som vet?

    Bytte bil heller?
    Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
    Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
    Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

    Comment


    • #3
      hvis lyden er viktig. hvorfor ikke bygge ei veldig enkel kasse også flytte litt rundt på den og snu den i alle mulige retninger. også lytte hvor det låter best/mest også bygge noe utifra det du finner ut. det er det jeg ville ha gjort ihvertfall.
      www.bilradiosenteret.no

      Comment


      • #4
        I kombi-biler fungerer det best med bassen i gulvet helt bakerst.
        Så og si like bra blir det med kasse bak bakseteryggen med bassene spillende bakover, evt på skrå opp mot bakruta.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          Det er stor forskjell på åssen kassa står iallefall, merker det med min lille 12"
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #6
            gulv montering må jo være beste for å beholde "laste plass" også
            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

            Comment


            • #7
              Originally posted by Erik André View Post
              gulv montering må jo være beste for å beholde "laste plass" også
              Vil og tro det, MEN da må du huske på å ha kraftig gitter
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #8
                Takker for gode svar.
                Det blir neppe gulvmontering grunnet høyden jeg trenger + utsenet. Har jo 2x 12" liggende.
                Da blir det nok vanlig kasse som vil spille bakover.
                Men det kan bli vanskelig å lage det pent og stilfult.
                Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                Comment


                • #9
                  Vanligvis kan det være greit å planlegge komponentene samtidig med bygget, slik at man kan velge elementene utifra kriteriene man setter for fremtidige behov i bilen, som f.eks plass. Da slipper man å sitte med elementer som krever volum for å spille bra og en koffert man ikke får plass til i bagasjen.

                  Dette var litt generelt da, aner ikke noe om spec på 12w6

                  Comment


                  • #10
                    I lukket kasse skal de ha lite liter pr. element. Husker ikke på liter`n hvor mye det var.

                    Fikk 2 stk av disse anbefalt av bilradiospesialisten i Sandnes da jeg viste dem bagasjerommet og sa at jeg ville beholde mye bagasjeplass om det gikk an.
                    Jeg ønsket meg helst to subber som skulle slå kraftig, men allikevell spille pent.
                    Da fikk jeg beskjeden om at 2 stk 12w6 som spilte fremover i lukket kasse, var noe for meg i MIN bil. And then.. stolte på de, og bestile meg subber!
                    Last edited by NeDD; 13-10-2008, 00:23.
                    Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                    Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                    Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                    Comment


                    • #11
                      Selv brukt 2 stk 15w6 i lukket kasse, og det fungerte utmerket. Trøkka veldig bra, 140.6dB i lukket kasse i en Golf 2. Mener det var sfh som anbefalte meg 42L pr element lukket kabinett, han hadde testa mange kasse på dette elementet, og fant ut at 42l pr element fungerte best. Dette var før dette forumet var i tankene, og hadde kontakt med ham på bilforumet.net..
                      VW/Audi ende-tusi-ast!

                      Comment


                      • #12
                        Okei.. Men du hadde jo et helt annet bagasjerom i den golfen.. Og 15" skal aldri inni min bil

                        Ingen som er med på tanken slik som han på side 1 med kosedyra?
                        Må bare spør siden jeg ikke vet: Er forskjellen så stor på å lage en lukket subkasse med membranet oppover kontra montere i gulvet?
                        Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                        Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                        Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by NeDD View Post
                          Okei.. Men du hadde jo et helt annet bagasjerom i den golfen.. Og 15" skal aldri inni min bil
                          Nei, 15" skal aldri inn til meg mere heller. Det var for 3 år siden, når bass var artig, og ikke tanken på lydkvalitet var inn i bildet. Men ja, det er noen skikkelig gode subber..
                          VW/Audi ende-tusi-ast!

                          Comment


                          • #14
                            jeg tasta litt på et annet forum med forklaring på hvordan/hvorfor jeg normalt plasserer element i bil:

                            Originally posted by sfh
                            kan jo taste ned noen alternativ som jeg vet, utifra egne erfaringer, funker greit...

                            sedan :
                            -sub bakover.. magnet inn eller ut av kassa, spiller ingen rolle. en mulighet er å fjerne høyttalere eller lage extra hull i hylla for å få mer luft inn i bilen. eller legge ned armlen.
                            -fremover i seterygg eller gjennom skiluka enten vinklet eller sideveien bare det er 100% tett rundt sub/kasse/plate og rygg slik at bass/luft fra sub ikke kommer bakover i bagasjen, men alt inn i kupeen. portene kan man ha i hatthylla.
                            -i hatthylla og like tett montering som i seterygg. den minste lekkasje minsker lyd.
                            -uansett om element i seterygg eller hatthylla kan man, med rett element, velge om man vil bruke kasse eller ikke..
                            -bakdel med sub inn skiluke er redusert trøkk når armlen er oppe, men når åpnet gir det best bass uansett.

                            stv/touring :
                            -helt bakerst , enten i sidene eller i hjulbrønn gir best resultat..er jo også mulig å ha de helt bak og spille forover forover,men tar jo litt plass..
                            -helt inntil seterygg og spille bakover,redusert trykk men funker. nedover og oppover kan oxo ver alternativ.

                            cab :
                            -kasse helt inntil seterygg og sub nedover (gjelder noen elementer da faktisk tyngdekraften ødelegger litt for elementet) man har da mulighet for å teste om man har mest/best bass med armlenet/puta opp eller ned.
                            -kassa helt inntil seterygg og element i ryggen og like tett som nevnt ovenfor. fleste cab`er 4setere uansett så inn armlenet gir grei bass.
                            helt bak i sidene kan også funke

                            kombi / golf etc :
                            -i biler med papphylle så kan element monteres hvor som helst, utenom helt inntil seterygg og fremover. oppover,nedover,bakover eller sideveien gir bare annerledes bassfølelse i bilen , men med kassa inntil seterygg og element bakover gir mest lyd.

                            delefilter :
                            high/høy-pass rundt 80hz til høyttalere, low/lav-pass rudt 80hz til sub..
                            høyere frekvenser kan gi altfor mye øvre bass og gi tendenser til å lettere oppfatte sub som ligger i bagasjen.(-noe jeg unngår å få til i min bil..ved normalt,passelig høyt, lyttenivå kjenner man sub men ikke at den er i seteryggen.)

                            tips :
                            det man vil, optimalt, er størst mulig høyttalere fram i bilen slik at de kan få ganske bra lydtrykk på lave tone slik overgang fra front og sub ikke blir for stor, og gir bedre resultat.

                            alternativ til de som ikke får plass til større/bedre høyttalere foran, enn feks 5", kan montere 6"/8" hvor som helst, feks under ratt eller ofre hanskerommet og la element spille nedover..lar man desse ta seg av området 50-100/150hz kan man dele sub på 50hz og høyttalere på 100/150hz. da skal front-oppsettet kunne takle meget mye bass fra bagasjen.

                            -stig
                            -stig

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Tommen View Post
                              Selv brukt 2 stk 15w6 i lukket kasse, og det fungerte utmerket. Trøkka veldig bra, 140.6dB i lukket kasse i en Golf 2. Mener det var sfh som anbefalte meg 42L pr element lukket kabinett, han hadde testa mange kasse på dette elementet, og fant ut at 42l pr element fungerte best. Dette var før dette forumet var i tankene, og hadde kontakt med ham på bilforumet.net..
                              Originally posted by Tommen View Post
                              Nei, 15" skal aldri inn til meg mere heller. Det var for 3 år siden, når bass var artig, og ikke tanken på lydkvalitet var inn i bildet. Men ja, det er noen skikkelig gode subber..
                              15w6 bare artig og ikke lydkvalitet...
                              skal ganske så høyt på lista , sjøl idag , for å finne noe som spiller finere enn en 15w6v1 og dessuten ble min kjørt hardt med 1kw daglig i et par år
                              jeg angrer som fæn for at jeg solgte min..
                              Originally posted by NeDD View Post
                              Okei.. Men du hadde jo et helt annet bagasjerom i den golfen.. Og 15" skal aldri inni min bil
                              Ingen som er med på tanken slik som han på side 1 med kosedyra?
                              Må bare spør siden jeg ikke vet: Er forskjellen så stor på å lage en lukket subkasse med membranet oppover kontra montere i gulvet?
                              noen foretrekker en 15w6v1 fremfor to 12w6v2 når det gjelder sq ~ sql ~ plass..
                              hvilken bil er det snakk om..sånn nøyaktigt...? -ikke fått med meg det...

                              Comment

                              Working...
                              X