Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sjekke signalkabler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sjekke signalkabler?

    Heisann.

    Jeg har et lite problem. Den ene høytaleren i hattehylla (den høyre) spiller veldig svakt, urent og høres ut som den er langt unna på en måte, mens den venstre spiller klokkerent. Jeg ringte levrandøren, og han sa det hørtes ut som at jeg hadde et brudd i en av signalkablene. Han ba meg bytte om på de på forsterkeren, men han måtte avbryte samtalen på grunn av dårlig tid.

    Kan noen forklare litt mer presist hva jeg skal gjøre? Har ikke lyst til å gjøre noe feil, og eventuelt ødelegge noe.

    Takk på forhånd.

  • #2
    Bytte høyre kanal til venstre og omvendt.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      Ok, jeg skjønner. Prøvde nettopp det, men det eneste jeg fant ut er at det ikke er noen lyd i høyre høytaler. Var bare en papphøytaler som spilte, som jeg ikke viste om.

      Hva kan det være?

      Edit: Og jeg har 4 kanaler på forsterkeren til høytalerne bak. To går frem i bilen, mens kanal 3 og 4 går direkte til høytalerne. Holder det at jeg bytter om på kanal 3 og 4 for å sjekke?
      Last edited by Zlicer; 11-05-2012, 17:17.

      Comment


      • #4
        Beklager spamminga, men jeg setter svært stor pris på om noen kan hjelpe meg innen en times tid. Jeg tror selv dette er noe enkelt å ordne opp i, men jeg har som dere sikkert har lagt merke til, veldig lite kunnskap om dette. Det eneste jeg kan si er at basselementet og høytalerne er splitter nye, og at ledningene er riktig kobla siden jeg har hatt et annet annlegg spillende prikkfritt her.

        Jeg skal på en lengre kjøretur om relativt kort tid, så om noen kan slå til å hjelpe meg enten her eller på PM setter jeg stor pris på det.

        Comment


        • #5
          Se på bildet under.

          De du skal gjøre er å flytte kablene slik at den som er koblet på 1 eller 3 blir på kanel 2 eller 4 og motsatt. (1 eller 3 er avhengig av hvor du har koblet bak høyttalerne).

          Finner du ut at den venstre spiller svak etterpå så vet du at at det er noe feil med signalkabelen, spiller fortsatt høyre høyttaler lavere så prøver du å koble om på høyttaler inngangen.

          Dvs bytte høyttaler ledningene mellom channel 1 eller 3 til 2 eller 4 og motsatt.

          Spiller fortsatt høyre lavere så er det noe feil med høyttaleren, spiller venstre lavere så er det noe feil med forsterkeren.

          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dammed View Post
            Se på bildet under.

            De du skal gjøre er å flytte kablene slik at den som er koblet på 1 eller 3 blir på kanel 2 eller 4 og motsatt. (1 eller 3 er avhengig av hvor du har koblet bak høyttalerne).

            Finner du ut at den venstre spiller svak etterpå så vet du at at det er noe feil med signalkabelen, spiller fortsatt høyre høyttaler lavere så prøver du å koble om på høyttaler inngangen.

            Dvs bytte høyttaler ledningene mellom channel 1 eller 3 til 2 eller 4 og motsatt.

            Spiller fortsatt høyre lavere så er det noe feil med høyttaleren, spiller venstre lavere så er det noe feil med forsterkeren.

            Takk for bildet. På min forsterker har jeg fremme 4 kabler med channel 1,2,3 og 4. To går direkte til hver sin høytaler bak, mens to går fremover i bilen. Bak på forsterkeren er det 2 kabler i hver channel (pluss og minus).

            Det jeg har gjort, er å bytte om på kanal 3 og 4 fremme på forsterkeren. Er det riktig?

            Det som skjer da, er at når kanalene står riktig (ikke byttet om) er det fin lyd i venstre høytaler, men det er null lyd i høyre høytaler (ikke litt ulyd som jeg beskev i åpningsinnlegget).

            Når jeg bytter om på kanal 3 og 4 skjer følgende: Stiller jeg balansen til venstre, er det full lyd i høyre høytaler. Stiller jeg balansen til høyre er det full lyd i venstre høytaler.

            Hva pokker?!

            Edit: Jeg må kjøre halv 8, så dersom noen har noen tips til før den tid, eller noe hjelp, blir jeg svært takknemlig. Uansett, tusen takk for all hjelp så langt.
            Last edited by Zlicer; 11-05-2012, 18:55.

            Comment


            • #7
              Sjekk at du har koblet signalkabelen riktig på forsterkeren. Mistenker at du muligens har koblet f.eks venstre på kanal 3 og høyre på kanal 4. Vil neppe ha stor betydning hvilken kanal du bruker sålenge forsterkeren er i orden. Kobler du det rett skal du ha lyd i både høyre og venstre uavhengig om du benytter kanal 1, 2, eller 3 .
              never enough!

              Comment


              • #8
                Originally posted by bass-freek View Post
                Sjekk at du har koblet signalkabelen riktig på forsterkeren. Mistenker at du muligens har koblet f.eks venstre på kanal 3 og høyre på kanal 4. Vil neppe ha stor betydning hvilken kanal du bruker sålenge forsterkeren er i orden. Kobler du det rett skal du ha lyd i både høyre og venstre uavhengig om du benytter kanal 1, 2, eller 3 .
                Jeg skal stikke ut å dobbeltsjekke dette med en gang, men jeg har hatt høytalere der før påske som spilte klokkerent inntill subben sprengte. Det var da dette problemet oppstod, så når jeg da sjekket om alt var i orden ellers, og hørte denne ulyden i høyre bakhøytaler, gikk jeg utifra at også den var sprengt. Derfor nye høytalere, men nå er det jo samme problemet på de nye høytalerne også.

                Om forklaringa mi er uklar må du bare spørre, jeg begynner bare å få det vel travelt nå. Min største frykt akkurat nå er en 8 timers kjøretur uten musikk, i det splitter nye anlegget jeg fikk i dag :P

                Comment


                • #9
                  Alt er koblet riktig, etter det jeg kan se. Det er først når jeg bytter om kanal 3 og 4 (setter kanal 3 der kanal 4 egentlig skal være, og kanal 4 der kanal 3 egentlig skal være) at balansen byttes om på (logisk?).

                  Siden begge høytalerne spiller fint da, kan jeg ikke bare ha det sånn? Er det noe som kan bli ødelagt?

                  Comment

                  Working...
                  X