Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dynamostøy oppstår 5-10min etter motorstart.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dynamostøy oppstår 5-10min etter motorstart.

    Problem:
    "Dynamostøy" oppstår en stund etter at motoren har gått. Ca 5-10 min. Når støyet kommer så varierer ulyden i takt med turtall.


    -Strømsiden:
    Ny dynamo, nytt batteri, nye 50mm2 kabel fra dynamo til batteri+, 50mm2 pluss og 33mm2 minus kabler fra batteri til bagasjen.
    Strømkabler ligger på venstre side, rca og høytaler kabler ligger på høyre side.
    -Det vesentlige av anlegget:
    2 B2 mono koblet til hver sin 15" sub. 1 B2 quattro (4kanaler) til frontsett og bak)
    Mono får rca-signal fra "rear" og 4kanaleren får "front" signal.

    -Info:
    Lyden kommer ikke med en gang jeg starter motor. Det tar 5-10 minutter før den kommer smygene svakt inn og øker støy-volumet til et viss nivå og holder seg der resten at tiden motoren er igang.

    Hadde ikke dynamostøy med gamle dynamoen (eller retter sagt, det gamle oppsettet). Dette er faktis første gang jeg har fått den berømte ulyden.
    Den nye dynamoen er en selvladende/regulerende enhet på 220A, helt ny fra butikk. Har fått tak i et AGM batteri på 95ah som er en uke gammel.
    Strømkablene er helt nye. Brukte 3 dager på å gå over koblingene så gjorde usedvanlig god jobb får å være sikker på gode kontakter.
    Forsterkerene bak har jording rett til batteri. Det har ikke spilleren (kan det ha noe å si?)
    Hovedenheten er en billig-kina duppeditt som jeg har snakket om i en annen tråd. Men til tross får prosessor-støy så har den aldri produsert noe slikt som jeg har nå.

    Har lest en haug med innlegg om dynamosøty, men finner ingen som "passer" mitt problem hvor den kommer etter en lang stund og ikke med en gang.

    Har blitt litt skremt av å lese "defekt forsterker" og "dårlig dynamo"... så er litt skeptisk nå.

    EDIT:
    Måtte sjekke etter jeg skrev denne, og den lyden kommer kun VIA 4kanaleren. Men når jeg dro ut rca-kabelene fra spilleren så ble det stilt.
    Subbene høres ikke ut til å lage den lyden. Men de er stilt på ca 80-90hz, så det er mulig jeg ikke kan høre den lyden fra de.. veldig usikker her..

    Så det er muligens noe fra spiller, eller signalkablene. Jeg har hør om å jorde utsiden av rca-kontaktene, men skal prøve en helt ny kabel. Rart at dette skulle komme nå da, sånn helt tilfedigvis etter jeg bytta dynamo. Skulle ikke den lyden alltid ha vært der om det var den ene rca-kabelen? Spilleren og signalkablene har jo alltid vært i bilen.. er jo bare på strømsiden at det har blitt endringer, og etter det oppsto støyet.
    Kan dårlig jording på dynamo bidra/forverre/forsterke problemet?
    Last edited by Tommy.R; 17-05-2012, 14:48.
    B2 A U D I O

  • #2
    Har du prøvd med en annen spiller da ?

    Kan jo være verdt å prøve

    Comment


    • #3
      Testet med en ny spiller. Ikke noe forskjell. Testet også jording på ny spiller uten noe bedre resultat.
      Lyden forsvinner som sagt når jeg drar ut rca fra spilleren (eller bak på forsterker).

      Vi testet litt ekstra jording bak hvor alle forsterkerene samler seg, og kjørte en ledning til bak mot setebeltefestet. Men det hjalp heller ikke.

      Fikk tips om å teste ved å legge jording rett fra dynamo til batteri, nå går den gjennom motor,girkasse og kabel til batteri. Men det var dog lite trolig at det ville bidra til noe som helst.

      Det siste er vel å legge en ny rca kabel på utsiden av bilen, bort fra alt annet, og se om det har noe effekt.
      B2 A U D I O

      Comment


      • #4
        Originally posted by Tommy.R View Post
        Testet med en ny spiller. Ikke noe forskjell. Testet også jording på ny spiller uten noe bedre resultat.
        Lyden forsvinner som sagt når jeg drar ut rca fra spilleren (eller bak på forsterker).

        Vi testet litt ekstra jording bak hvor alle forsterkerene samler seg, og kjørte en ledning til bak mot setebeltefestet. Men det hjalp heller ikke.

        Fikk tips om å teste ved å legge jording rett fra dynamo til batteri, nå går den gjennom motor,girkasse og kabel til batteri. Men det var dog lite trolig at det ville bidra til noe som helst.

        Det siste er vel å legge en ny rca kabel på utsiden av bilen, bort fra alt annet, og se om det har noe effekt.
        hm, kan ikke være noe annet en signalkablene da vel ?
        veldig vanskelig problem du har!

        Kan jo være signalkablene blir forstyrret eller er i nærheten av noe på den siden de er lagt ?
        eller det er skade på signalkabel..
        jeg hadde støy pga signalkablene ikke var satt fast godt nok bak spilleren og på forsterkeren.. ikke mye som skal til !

        Comment


        • #5
          Kan også være inngang på forsterker som er problemet.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Johan View Post
            Kan også være inngang på forsterker som er problemet.
            Jeg har satt dette på pause mens jeg venter på en ny spiller. Kjøpte en Pioneer, så håper at mesteparten av de andre lydene forsvinner (prosessor-støy, on/off-poping og slikt) så får jeg ta det derifra.
            B2 A U D I O

            Comment

            Working...
            X