Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min plan, noe jeg har glemt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min plan, noe jeg har glemt?

    Hei.

    Holder på med ett anleggs prosjekt som består av 2 mono forsterkere, 4 12" subber, 1 4 kanals forsterker og 6 høyttalere..

    Spilleren har bare en RCA utgang, så jeg tenkte å trekke en RCA kabel til 4 kanaleren, også viderekoble til en mono og fra denne monoen til mono nr 2. Er dette mulig? Koble 3 forsterkere på en spiller med EN RCA ut/inngang??

    Dette er en 4 kanaler, så jeg skal bruke 2 høyttalere pr kanal.

    Får jeg problemer når forsterkerne gir 600 watt til hver sub, når subben tåler 500 RMS effekt?

    Er helt fersk innen bilstereo, hvordan vet jeg hvor mye guffe jeg kan kjøre på? Aner jo ikke effekten i subbene.

    Forstekeren er JBL GTO 14001, og subbene er Dynabel DY9242.


    Noe som ikke stemmer?
    Last edited by Anderspr0; 16-03-2012, 16:52.

  • #2
    13 som leser emnet, og da bør nå iallefall noen klare å svare på om man kan koble sammen en 4 kanaler og 2 mono ved hjelp av Input og Aux out?

    Og om 500 RMS elementer kan kjøres med 600watt.

    Comment


    • #3
      Ja
      Ja

      og nei det er ikke noe som ikke stemmer er bare å peise på
      Tor Martin Ølberg
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        Om du med EN rca-utgang mener at det ser slik ut:



        ...så er det mulig å gjøre slik du sa, men du vil kun få monosignal. Er du maks uheldig er det en subutgang med innebygget lavpassfilter, slik at du kun vil få bass i alle høyttalerne.

        Comment


        • #5
          regner med det er høyre og venstre ut, så det jeg da lurer på, har du link mulighet på alle forsterkera? og kan du sette 4 kanaleren til singel input? eller så må du ut og handle noen splittere
          spiller: pioneer p88
          front: Hertz MLK 165
          sub: polk sr104 x2
          forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

          Comment


          • #6
            Beklager, var litt utydelig der, er jo selvsagt en rød og en hvit :-) Men ett "par".

            Comment


            • #7
              http://www.sonicelectronix.com/item_...-GTO14001.html

              http://www.sonicelectronix.com/item_...L-GTO1004.html

              :-)

              Comment


              • #8
                hvis du skal linke sånn som du sier da trenger du et par splittere da den forterkeren ikke har en singel input switch, eller så kan du jo ta det på rundtur "front--->mono1--->mono2--->rear" men anbefaler deg heller og fa tak i en spiller med 3
                par ut.
                spiller: pioneer p88
                front: Hertz MLK 165
                sub: polk sr104 x2
                forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

                Comment


                • #9
                  Okei. Så da må jeg splitte den hvite og røde bak på spilleren?
                  Eventuelt hvordan er det å splitte en splittet? Altså bruke to splittere etter hverandre?
                  Kan du tegne opp, eller forklare meg hvor de rca bak på spilleren skal?

                  Comment


                  • #10
                    Ifølge det jeg sa i stad, trenger jeg 4 to-splittere, og 4 RCA kabler.

                    Kabelkvalitet? Biltema eller 1000 kroners? Noe drastisk forskjell?

                    Comment


                    • #11
                      Har prøvd meg på å tegne opp noe her, og ønsker dermed en rettelse på dette.

                      GUL = HVIT, så ingen legger seg opp i det Da skal altså de kobles inn på "INPUT"?

                      Kan virke som om jeg er stokk-dom, men jeg har lest meg til å prøve å koble opp anlegget og bestilt selv, uten noen lydteknisk bakgrunn.

                      Kan jeg spille elementene med 600 watt når de "tåler 500 RMS watt?
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Kan ikke skønne annet enn at du skal få lyd av en slik oppkobling. Men jeg har aldri prøvd det selv.
                        Hadde det vært mitt oppsett, med så mange komponenter hadde jeg helt klart spandert rundt en tusing for en spiller med 3 utganger på. Du mister jo alle muligheter til å stille lyd på spilleren med et slikt oppsett du går for.
                        Det med watt skal du ikke henge deg så veldig opp i. I bilstereo er det en leveregel:
                        Learning by doing
                        Ønsker deg lykke til.
                        Og prosjekttråder med bilder liker alle, så det er bare å komme seg i garasjen å begynne.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Slednekk View Post
                          Kan ikke skønne annet enn at du skal få lyd av en slik oppkobling. Men jeg har aldri prøvd det selv.
                          Hadde det vært mitt oppsett, med så mange komponenter hadde jeg helt klart spandert rundt en tusing for en spiller med 3 utganger på. Du mister jo alle muligheter til å stille lyd på spilleren med et slikt oppsett du går for.
                          Det med watt skal du ikke henge deg så veldig opp i. I bilstereo er det en leveregel:
                          Learning by doing
                          Ønsker deg lykke til.
                          Og prosjekttråder med bilder liker alle, så det er bare å komme seg i garasjen å begynne.
                          -----------------------------------

                          Kunne sakt at jeg skulle hatt alt i min egen bil, men nå har det seg slik at det står en stor Starcraft i garasjen som er rød, altså russebil :-) Har blitt slik at jeg har tatt for meg alt av innkjøp, økonomistyringen, planleggingen, byggingen og alt

                          Bilder kommer :-) Håper bare at det kommer lyd av anlegget, da jeg er helt fersk og har lest meg til monteringen Men forhåpningene er store selvsakt, da jeg synes at dataanlegget mitt, Logitech Z523 spiller høyt og suverent, med " 40 watt RMS". Så kort sakt, det skal ikke så mye til for at jeg skal bli overasket

                          Svar på det med påkostning av en ny spiller, foreløbig er det ikke så mye igjen på kontoen, venter på noen sponsore. Men jeg hadde ett stort hull i planleggingen, årsavgift, reg. avgift og forsikring for disse 17 dagene, som ender på 1500 + 2800 + 4000 = 8300 kroner. Sykt. Men om vi ikke blir fornøyd med oppsettet, er det aldri forsent å montere en ny spiller Eneste problemet jeg ser for meg er "hvordan regulerer vi imellom showoff og normal spilling"? dette med tanke på bassen som dundrer på fult
                          Last edited by Anderspr0; 18-03-2012, 13:04.

                          Comment


                          • #14
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Det følger vel med subkontroll på forsterkerne?
                              Er vel mest det som teller i forhold til spilling for mengden og spilling under kjøring

                              Comment

                              Working...
                              X