Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Regler" for berekning av kasse...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Regler" for berekning av kasse...?

    Jeg har to Ground Zero subber som GZ oppgir skal ha 15l lukket kasse. Hvis jeg da bygger en 15liters lukket kasse og hiver i elementet går jeg ut i fra at den reellemengden luft blir mye mindre da elementet opptar en del plass?

    Så spørsmålet er hvordan dette som oftest beregnes? Er kassevolumet oppgitt av produsent inkludert sub eller pluss sub? Er det vanlig at produsentene oppgir hovr mye luft/liter elementene opptar?

    I en kasse på 50liter betyr det kansje ikke all verdens, men når de oppgir 15l så blir marginene mindre vil jeg tro?

  • #2
    Volumet elementet opptar skal være oppgitt av produsent. Hvis dette er en helt normal 10" er det vanligvis snakk om 2-3 liter. Ville bygget kassen nærmere 20 liter.

    Comment


    • #3
      Originally posted by BeemerZ1 View Post
      Volumet elementet opptar skal være oppgitt av produsent. Hvis dette er en helt normal 10" er det vanligvis snakk om 2-3 liter. Ville bygget kassen nærmere 20 liter.
      Dette gjelder to Ground Zero GZPW12 Limited Edition`s subber. På produsentens specs på elementene står der ikke noe som jeg kan se er data på "displacement". Med mindre det fremkommer på et annet vis med og ikke i liter?

      Men da er vi enig i at selve elementets størrelse eller "displacement" er relevant når man bygger kasse. Det overrasker meg bare at jeg ikke kan finne slike data i Bilstereobutikkene osv... Det er jo "vesentlig" info som er nært til umulig å finne ut av uten å dyppe de i vann og se hvor mangen liter nivået stiger...

      Comment


      • #4
        Man kan jo bruke matematikk også
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          Benevnelsen er vel forresten Vd, og skal være oppgitt i liter ja.
          Matte fungerer fint for de som gidder ;-)

          Comment


          • #6
            Originally posted by BeemerZ1 View Post
            Benevnelsen er vel forresten Vd, og skal være oppgitt i liter ja.
            Matte fungerer fint for de som gidder ;-)
            Hvordan klarer du å bruke matte for å beregne volumet den fortrenger uten spesefikke data å gå ut fra? Er der noen av dataene som oppgis som samme kan "beregnes" for å finne utav elementets størrelse i liter? En ting er konen, magneten osv, men hva med alle vinklene, gitterne osv på elementet? er kansje ikke så nøye, men skal man så skal man?

            Comment


            • #7
              Vekten sier en del.
              Bare å finne tettheten til hoveddelene, f.eks. stål veier nesten 8 kg/l.

              Comment


              • #8
                Originally posted by BeemerZ1 View Post
                Vekten sier en del.
                Bare å finne tettheten til hoveddelene, f.eks. stål veier nesten 8 kg/l.
                Godt poeng! :-)

                Comment


                • #9
                  Eventuelt gå til det store og farlige skrittet å sende en mail til produsenten og faktisk spørre
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Haakon O View Post
                    Eventuelt gå til det store og farlige skrittet å sende en mail til produsenten og faktisk spørre

                    Tja er jo ikke SÅÅÅÅ farlig da? Men faren for at tyskerne ikke skjønner engelsken min er jo klart til stede? Det jeg IKKE skjønner oppi alt dette er hvorfor, når dette er en så viktig faktor, at denne infoen ikke er lett tilgjengelig? MEn men.... Nå er vi ihvertfall blitt litt klokere :-)

                    Comment


                    • #11
                      Det er ikke nøye, det er jeg helt enig i. Men det er iallfall greiere enn å begynne å regne ut volum på vinkler, gittere osv som var nevnt lenger opp her. Det er plenty godt nok å bruke en tommelfingerregel på at en normal 12 tommer opptar 2-4 liter volum. Man trenger ikke å vite om den egentlig tar 3,452 eller 4,163 liter.

                      Forøvring så er GZ et firma som leverer produkter iallfall i hele europa, at de skjønner engelsk er jeg rimelig sikker på Den norske importøren, Ice audio, er også hjelpsomme og trivelige karer, de kan helt sikkert hjelpe deg med akkurat dette
                      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                      Comment

                      Working...
                      X