Announcement

Collapse
No announcement yet.

Egnet forsterker til 2x GZPW12 Limited...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Egnet forsterker til 2x GZPW12 Limited...

    Hei

    Jeg kjøpte meg en Audison LRx6.9 forsterker brukt til 3000kr av Olav her på forumet. Planen var å bruke mitt Infinity Kappa Perfect 6.1 frontsett fremme samt to 12" subber koblet i 2ohm.... Men så kom der et tilbud jeg ikke kunne gå fra og kjøpte to GZPW12 Limited som er strøkne og knapt innspillt til 2800kr.... Men nå ble plutselig både forsterkeren og kassen jeg hadde for veikt.... Så må bygge meg en skikkelig kasse og få tak i en forsterker som kan sparke litt liv i subbene... På kjøpet må jeg da også trolig sørge for mer strøm også til å drive en såpass kraftig amp?

    Bilen dette skal i er en Mitsubishi Space Star 99mod... Dette er en grei bil å bygge lyd i, men tipper dynamo er liten og den trenger noe hjelp på strømsiden. Ser for meg å sette subbene i en lukket kasse da jeg tenker det passer best til min musikksmak...?

    Pål anbefalte noen GZ forsterkere som kom på 5000kr nye... Kansje jeg skal se etter disse brukt? Hadde også i tankene en Audison LRx 1.1? Men den er kansje ikke kraftig nok? Men så spørs det jo hva "nok" innebærer...Jeg trenger ikke maxe subbene for alt de er verdt...Bare få litt trykk utav de så er jeg fornøyd.... Men da kunne jeg kansje heller gått for billige elementer også......?

    Vel vel.... Hva med en Rockford Fosgate T1000.1 BD? Eller er der andre forslag til mye "bang for the buck" amper jeg bør se sjekke ut? Eventuelt om noen har noe de vil selge så nevn det gjerne her....
    Last edited by RCS; 22-01-2012, 17:19.

  • #2
    Har en Hifonics monoblokk til salgs, den er 2000RMS i 1ohm.. Skal være kraftig nok den

    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=15770

    2000kr for den + frakt.. 2mnd gammel å 1 års garanti..

    Comment


    • #3
      ThomasEK: Den der er i teorien for liten. En forsterker burde levere mellom 75% og 150% av hva en sub har i RMS. I dette tilfellet er det snakk om 6,000w RMS, altså burde en forsterker levere minimum 4500w RMS.

      Nå er jeg ikke sikker på om hver sub faktisk har 3,000w RMS, men de er oppgitt til det; og er vel dermed det vi må gå ut ifra.
      /// BIS

      Comment


      • #4
        Så hvis jeg driver en subb på 1500w RMS på 600wRMS så burde ikke det funke altså? Man vil ha mye mere igjen for en opptimal kasse kontra størst mulig forsterker og hva det drar med seg....
        Skal man ha 4500w, bør man ha minst to odyssey pc2150 (7000kr) Samt da vil ikke dynamo levere nok så den må oppgraderes.
        Siden det virker som han karen her ikke skal ta helt av så hadde jeg kikket på rundt 2kw. ett odyssey pc 2150 og lagt resten i ORDENTLIG kasse til disse....
        Ole Petter Holelien
        Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
        Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
        Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

        Comment


        • #5
          Originally posted by BaardI View Post
          ThomasEK: Den der er i teorien for liten. En forsterker burde levere mellom 75% og 150% av hva en sub har i RMS. I dette tilfellet er det snakk om 6,000w RMS, altså burde en forsterker levere minimum 4500w RMS.

          Nå er jeg ikke sikker på om hver sub faktisk har 3,000w RMS, men de er oppgitt til det; og er vel dermed det vi må gå ut ifra.
          Stemmer at de er opgitt til 3000w hver.... Egentlig burde jeg vel trege på at jeg kjøpte disse for alt blir mye dyrere nå :-). Skal jeg ha 75% av 6000w MÅ jeg ha ekstra batterier og større dynamo.... Sikkert noen som kan fortelle hvor mangen også.... :-)... Kronene ruller bare fordi jeg, dum som jeg er, kjøpte noen beist billig :-)

          Comment


          • #6
            Originally posted by Judys Bilstereo View Post
            Så hvis jeg driver en subb på 1500w RMS på 600wRMS så burde ikke det funke altså? Man vil ha mye mere igjen for en opptimal kasse kontra størst mulig forsterker og hva det drar med seg....
            Skal man ha 4500w, bør man ha minst to odyssey pc2150 (7000kr) Samt da vil ikke dynamo levere nok så den må oppgraderes.
            Siden det virker som han karen her ikke skal ta helt av så hadde jeg kikket på rundt 2kw. ett odyssey pc 2150 og lagt resten i ORDENTLIG kasse til disse....
            Det var dette jeg ville høre :-)

            Ser der er tre anbefalte kassetyper...jeg tenkte en standard tett kasse, men ser den "Bandpass 4 th order" også kan lages liten:

            30 L ( 1.06 cu.ft. ) ventiliert / vented
            25 L ( 0.88 cu.ft. ) geschl. / sealed
            2 x Ø 10 / 4"
            35 cm / 13.8"

            Hvordan skal denne kassen se ut?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Judys Bilstereo View Post
              Så hvis jeg driver en subb på 1500w RMS på 600wRMS så burde ikke det funke altså? Man vil ha mye mere igjen for en opptimal kasse kontra størst mulig forsterker og hva det drar med seg....
              Skal man ha 4500w, bør man ha minst to odyssey pc2150 (7000kr) Samt da vil ikke dynamo levere nok så den må oppgraderes.
              Siden det virker som han karen her ikke skal ta helt av så hadde jeg kikket på rundt 2kw. ett odyssey pc 2150 og lagt resten i ORDENTLIG kasse til disse....
              My bad. Leste litt for fort gjennom tråden, og trudde jeg leste at h*n ville ha maks ut av sub'ene.
              /// BIS

              Comment


              • #8
                Originally posted by BaardI View Post
                My bad. Leste litt for fort gjennom tråden, og trudde jeg leste at h*n ville ha maks ut av sub'ene.
                Jeg kan bekrefte jeg er en HAN :-).

                Hadde vert greit med en Audison amp lik den jeg allerede har, men vurderer også en VRx1.500. Den skal levere 2000w rms i 1ohm... Og disse er jo også SQ amper... Ville tro denne kunne i det minste få subbene til å flytte litt luft?

                Comment


                • #9
                  Før innkjøp av forsterker, vil jeg heller anbefale og få på plassen optimal kasse til de to.
                  Syns du det er for lite bass, så går du til innkjøp av større.
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by GENEXXA View Post
                    Før innkjøp av forsterker, vil jeg heller anbefale og få på plassen optimal kasse til de to.
                    Syns du det er for lite bass, så går du til innkjøp av større.
                    Ja det er jo en måte å ta tak i det på. Jeg innbiller meg at 470w i 2ohm (Vet ikke om LRx6.9 klarer 1ohm) blir litt magert for disse elementene. De er ikke spesielt følsomme med sine 86db så kreves nok litt power å få de opp å gå på et respektabelt nivå?

                    Når deg gjelder kasse til disse elementene ser jeg der er oppgitt en del forslag på forskjellige kasser man kan bygge. Allle disse kassene har jo forskjellige egenskaper og lydbilde? Hvordan tar jeg stilling til den kassen som er best for mitt oppsett? Jeg liker ofte best tett kasse da de er mindre boomy... Men så finnes der en 4 ordens kasse som er tett også? Hvordan vil denne spille i sammenlikning med en standard tett kasse? Volumet er på 25liter på 4ordens mens en tett vanlig kasse er på 15-20liter...

                    Tett kasse krever vel også litt mer power for å låte bra?

                    Comment


                    • #11
                      Har en audison vrx 1.500 du kan få for 2500 plus frakt
                      Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by magnar View Post
                        Har en audison vrx 1.500 du kan få for 2500 plus frakt
                        Har en slik på hånd allerede. Hvilke stand er din i? Alder? Det er ikke den med trelook?

                        Hvis jeg skal kjøre denne og LRx6.9 så bør jeg vel ordne med mer strøm i bilen? Men hvor mye?

                        Comment


                        • #13
                          Vær litt obs på hvilke muligheter du har til å koble disse subbene før du handler forsterker, det er et lite tips som kan være greit å ha med seg

                          Da de begge har doble 2 ohm spoler, så ender du opp med alternativene 2ohm (serie+paralell) eller 0,5ohm (alt i paralell). Det er bare et fåtall amper som er stabile i 0,5 ohm
                          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Haakon O View Post
                            Vær litt obs på hvilke muligheter du har til å koble disse subbene før du handler forsterker, det er et lite tips som kan være greit å ha med seg

                            Da de begge har doble 2 ohm spoler, så ender du opp med alternativene 2ohm (serie+paralell) eller 0,5ohm (alt i paralell). Det er bare et fåtall amper som er stabile i 0,5 ohm
                            Ah, jeg trodde jeg ville fått 1ohm utav dette.... Så da bør jeg klart gå for 2ohm... Men dette betyr vel egentlig at jeg må ha en dyrere amp? For jeg har sett på amper der de kansje klarer 2-3000w i 1ohm. De klarer 2mindre" i 2ohm?

                            Ville 2x4ohm kunne blitt 1ohm? Hvordan fungerer egentlig dette?
                            Last edited by RCS; 23-01-2012, 13:04.

                            Comment


                            • #15
                              Betal noen og lage et godt kasseforslag. Hvor "kassen er effektiv med litt power" (Om man kan formulere det slik).

                              Dag Johansen
                              PWK Designs
                              The Box Guy

                              Noen du kan kontakte.
                              Runar E. Olsen ~ Moderator
                              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                              Comment

                              Working...
                              X