Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kommer en "blaffe" lyd når jeg spiller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kommer en "blaffe" lyd når jeg spiller

    Hei,

    Har et merkelig problem i bilen min.
    Når jeg spiller enkelte typer musikk litt høyt så kommer det en "blaffe" lyd fra mellomtonen.
    Dessverre så har jeg ikke annledning til å montere en subb, så frontsettet spiller ned til 50hz.
    Har aldri opplevd lignende lyd før, virker rett og slett ut som det enten er stående bølger bak høyttaleren som kommer i retur eller at det ikke er nok "slag" i høyttaleren.
    Kan spill house rimelig høyt uten at jeg hørerer noe, men om jeg f.eks setter på Anja Garbarek eller Madonna så skal det ikke mye til.

    Er dette noe som er vanlig i en godt støydempet dør, men hvor man ikke bruker subb?

    Utstyret er Focal KRX2, Genesis Duel mono og Pioneer P88rs.
    Bilen er en '02 Mazda MX-5

    Takk på forhånd for svar!

  • #2
    Blir mye spekulasjoner om hvis atter når og kanskje, men kan være at elementet bygger opp såpass med trykk i døra/kassa at blaffringen du hører er dempmattene som gir unna for trykket?
    Eller om elementet begynner å gå tom for slaglengde..
    Eller noe annet som du rister løs når du spiller høyt, gjerne på en spes frekvens, resonansfrekvensen til noe rart i døra.

    Gjettelek er moro
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #3
      Hei,

      Det er godt det er flere med på gjetteleken
      Helder nå mot at elementet går tom for slaglengde, siden det er gitte låter med mye trykk og kontant bass.
      Lurer på om det bare er å innse at jeg må få tak i en open-air sub og montere i "hattehylla".
      Dørene skal være bra støydempet med godt klistrede plater.
      Sliter også med at det er noe i dørene som skrangler, men det lurer jeg på om kommer av dørlåsen så det er jeg redd blir vanskelig å gjøre noe med.
      Har stripset og teipet alle kabler som går og stagene til håndtaket er taitet til.
      Hva gjør folk som kun skal kjøre et komponentsett uten sub og bruke orginale hull i dørene?
      Virker ikke lett å få døren helt stum uten skrangling.

      Comment

      Working...
      X