Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innstilling på forsterker + bilstereo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innstilling på forsterker + bilstereo

    Hei.

    Jeg lurer altså på hvilke innstillinger jeg burde ha på forsterkerne og stereoen.

    Bilstereo; http://www.tromsobilstereo.no/ds_pro...roducts_id/305

    Høytalere i hattehylla: 2x http://www.tromsobilstereo.no/ds_pro...roducts_id/256

    Sub: http://www.tromsobilstereo.no/ds_pro...roducts_id/355

    Forsterkere: http://www.tromsobilstereo.no/ds_pro...roducts_id/447

    http://www.b2-audio.com/quattro.html

    Dette er altså koblet slik at infinity forsterkeren går til suben mens B2 forsterkeren går til høytalerne i hattehylla + de orginale fronthøytalerne.

    Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal koble dette. Jeg hører mest på hip/hop musikk og "bilmusikk". Dvs. musikk med en del bass i.

    Håper på gode tips

  • #2
    Hva slags bil skal du ha dette i?

    Bare sånn helt grunnleggende innstilling for å få deg i gang:

    Sett høypassfilter på 4-kanaler på 100hz
    Gain på ca 50%

    Lavpassfilter på monoblokk på 80hz
    Gain på ca 50%, ikke noe bass boost eller lignende.

    Deretter justerer du lyden til den du ønsker ved bruk av equalizeren på spilleren

    Husk dønn solid jording, og sikring max 15cm fra batteriet.

    Men det beste tipset jeg kan gi deg er å kaste det originale frontsettet, selge 6x9"erne og kjøpe deg et skikkelig frontsett og koste på litt lydisolasjon. Da ville du fått så utrolig mye mere lyd for pengene. I stedet for å risikere skurring foran, diskant som høres ut som knust glass bakfra, og ellers bare masse bass bakfra. Selvom du er ute etter en del bass, så blir også bassen 1000x bedre med skikkelig krefter frami, og litt lydisolasjon. Lyden blir generelt kraftigere og du får et helt annet lydbilde.

    Lykke til og spør i veg!
    Last edited by Custom; 29-12-2011, 02:47.
    Mvh Julian Sommer
    Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

    Comment


    • #3
      Gode tips der, med et par unntak. Ved å følge overnevnte råd om innstilling av delefrekvenser risikerer Zlicer å få et system som låter dårlig i frekvensområdet 80-100hz, avhengig av hvor bratt delingskurven er. Jeg liker å tilstrebe noe mer overlapping slik at f.eks sub spiller opp til 100hz og fronsett spiller ned til 90hz. Dette var verdier kun ment som et eksempel for å illustrere. Forøvrig kan det også være en fornuftig fremgangsmåte å kun lytte til fronsett for å la ørene vurdere hvor dypt disse skal deles, og visa versa med subwoofer.
      never enough!

      Comment


      • #4
        Ok, så ingen mer spesifikke retningslinjer her? Jeg har ikke peiling i det hele tatt, og det er mange innstillinger jeg ikke skjønner noe av. Både på spilleren og på forsterkerne.

        Nå står alt på midten, eller slik som det var originalt. Alt på forsterkerne står midt på, bortsett fra frekvensomfanget.

        Ellers lurer jeg på hvilke innstillinger på spilleren som går på hz? Står på 100 originalt, og det kan gå mellom 60-120 hz tror jeg. Har ikke turt å stille på det i fare for å ødelegge noe. Det samme med noe som står på 1.50 originalt, men kan gå fra 1-2. 1, 1.25, 1.50 og 2 er innstillingene der tror jeg.

        Håper dere kan hjelpe en som overhodet ikke har peiling ;-) Har dog lært utrolig mye med å koble dette, og det interesserer. At jeg får bra lyd i bilen er nesten som en bonus å regne, men jeg vil selvsagt optimalisere det jeg har så mye som det (realistisk) lar seg gjøre.

        Comment


        • #5
          Jeg råder deg sterkt til å lese brukermanualen. Som Custom nevnte, skru bass-boost på "null" dersom du har en slik innstilling. Den innstillingen som du kan variere mellom 60-120hz kan være lavpassfilter til subwoofer trolig. Det blir litt risikabelt å gi deg konkrete råd om oppsettet ditt. Likevel, dersom du har et kjipt frontsett og spiller mye hiphop med dypbass, da bør subwoofer få håndtere denne bassen, da frontsettet neppe vil låte bra i det nedre frekvensområdet. Og til sist: sats på lyd forfra, ikke fra hattehylla. Du ville vel ikke dratt på konsert og stilt deg med ryggen til scenen for å lytte?
          never enough!

          Comment


          • #6
            Så det er bare å teste litt selv til jeg finner noe som passer? Da får jeg prøve det.

            Kan jo også nevne at jeg ikke én gang i denne tråden har spurt om tips til komponenter. Jeg har en bra sub, to nydelige høytalere i hattehylla og lyden er meget bra til prisen jeg har betalt. Ingen skurring, ingen forvrenging eller noe og jeg kan spille så høyt jeg ønsker med klokkeklar lyd. Det er selve bassinnstillingene jeg ikke er helt fornøyd med.

            Comment


            • #7
              du har pm z!
              Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

              Comment


              • #8
                Takker for svar.

                Har et spørsmål til. Bak på infinity-forsterkeren min (forsterkeren til subben) har jeg 4 innstillinger: bass boost (0-12db), HPF og LPF samt input level (0,1-6V).

                Hva er input level, og hvordan bør jeg stille den inn?

                Har hørt at jeg burde skru lyden på 2/3 av maks og skru opp input level til jeg hører at lyden begynner å forvrenge seg, så skru litt ned. Her kommer deg dog mange faktorer inn. Kan jeg ikke skru lyden høyere enn 2/3 på spilleren da, i ettertid? Kan jeg ikke justere noe bass etc i ettertid? Bør jeg stille alt annet slik jeg vil ha det før jeg gjør denne innstillingen?

                Lurer også litt på om jeg burde fikle noe med den bass boosten? Den bassen jeg hører i bilen er perfekt, men jeg skulle ønske at jeg fikk mer "trykk".

                Comment


                • #9
                  HPF = HøgPassFilter. (ein hugsemåte er at den lar høge frekvenser passere)
                  LPF = LavPassFilter. (ein hugsmåte er at den lar lave frekvenser passere)

                  Ein sub skal ha lave frekvenser, so du skal ha LPF på. Ca 80hz er greit til å starte med.

                  Input Level er Gain. Er forsterkerens volumkontroll og justeres etter volumet til spilleren.

                  Ved justering av gain på forsterkeren, skrur du gain på minumum, skrur opp volumet på spilleren til 2/3 eller 3/4 som eg pleier å bruke. Bruk ein original cd som du kjenner godt til.
                  Skru opp gain på framhøgtalerene først. Lyden skal være høg, men vær forsiktig, so du ikkje sprenger høgtalerene! (trenger ikkje å forvrenge, men det skal jo være høgt)
                  So er det suben sin sin tur. Til slutt bakhøgtalere. (eg er ein av dei som synes at bakhøgtalere er tll og at det er bedre å bruke meir penger på framhøgtalerene)

                  Spillerene gir vanligvis ut støy på maks volum, so det er greit å ikkje ha på maks volum. (f.eks. ikkje overstige 45 når maks volum er 50)
                  Men er og greit med størst muligt signal ifra spiller, so støyen som kommer inn på signalkablene, blir forsterka minst muligt i forsterkeren.
                  Du kan selfølgeligt skru volumet meir enn 2/3 viss høgtalerene tåler dette. Er jo forskjeligt signalnivå på forskjellige cd´er og andre kilder. Du har sikkert lagt merke til at dette.

                  Hugs at når du skrur opp bassboost, so skrur du opp volumet på dei frekvensene den styrer. Det vil føre til at suben vil forvrenge på eit lavere volum på spilleren.
                  So du må være forsiktigt med dette!!

                  Comment


                  • #10
                    Takk for svar, todleif.

                    Spilleren min går opp til 35. Jeg har aldri hatt mer enn 28 på den. Burde jeg stille gain etter 27 eller 28 på spilleren, eller har det noe å si så lenge jeg ikke spiller høyere enn 28?

                    Når jeg stiller inn gain, burde jeg høre på en sang som har mye bass da?

                    En siste ting. Kan jeg skru av eller stille ned lyden på bakhøytalerne uten å skru av subben?

                    Comment


                    • #11
                      Er vel nesten det same om du stiller inn etter 27 eller 28 på spilleren. So du kan jo teste med 28.

                      Er ein fordel å stille in gain (iallefall sub) med sang(er) med litt bass. Du kan teste med so mange sanger du vil.
                      I verste fall må du justere gain i ettertid fordi du har justert gain litt feil.

                      Du kan bruke fader på spilleren for å justere bakhøgtalerene. Eg rekner med at du bruker alle 3 linjeutgangene på spilleren. Da skal bassvolumet ikkje endre seg. (ikkje testet dette sjøl da eg ikkje bruker bakhøgtalere)

                      Edit: Gløymde eit ord, so svaret vart litt feil
                      Last edited by todleif; 20-01-2012, 18:07.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by todleif View Post
                        Er vel nesten det same om du stiller inn etter 27 eller 28 på spilleren. So du kan jo teste med 28.

                        Er ein fordel å stille in gain (iallefall sub) med sang(er) med litt bass. Du kan teste med so mange sanger du vil.
                        I verste fall må du justere gain i ettertid fordi du har justert gain litt feil.

                        Du kan bruke fader på spilleren for å justere bakhøgtalerene. Eg rekner med at du bruker alle 3 linjeutgangene på spilleren. Da skal bassvolumet endre seg. (ikkje testet dette sjøl da eg ikkje bruker bakhøgtalere)
                        Ok, så det er ikke sånn at jeg ødelegger basselementet så snart det blir litt for mye? I så fall er det nydelig siden jeg har bassen veldig tilgjengelig.

                        Når jeg justerer fader følger subben med, dessverre. Hadde vært så mye enklere å høre uten bakhøytalerne på full joming.

                        Comment


                        • #13
                          So du bruker subutgangen ifra spiller innpå subforsterkeren? Og volumet på suben endrer seg når du justerer fader på bakhøgtalerene? (kanskje det er sånn på spillerene, men er iallefall dårlige greier spør du meg!)

                          Skal du justere ofte på volumet tril bakhøgtalerene?
                          Isåfall kan du bruke frontutgangen på spiller til bakhøgtalerene. )og rearutgangen på spiller til framhøgtalerene)
                          Da blir det jo omvendt på fader, men suben skal ikkje endre seg når du justerer bakhøgtalerene.

                          Comment


                          • #14
                            Ja, det stemmer.

                            Jeg skal bare ha ned, eller av, volumet på bakhøytalerne mens jeg stiller inn gain på subben.

                            Comment


                            • #15
                              Ved innstilling av gain, so skrur alle gain på forsterkerene på minimum først.
                              So justerer du gain på framhøgtalerene, so sub og til slutt bakhøgterene.

                              Comment

                              Working...
                              X