Announcement

Collapse
No announcement yet.

forsterker slår seg ikke på!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • forsterker slår seg ikke på!

    Når jeg tar strøm inn på REM på forsterkeren så lyser "power" i et lite sekund før det forsvinner, mistenker at inngangen på forsterkeren er ødelagt? noe annet som kan ha skyld i dette?

    Jeg kan ikke ta REM fra spilleren da denne ikke funker mere, hvor burde jeg ta strøm til og starte forsterkeren fra?

  • #2
    Har forsterkeren fungert før?

    Hvor har du jording av forsterkeren?

    Comment


    • #3
      ja har brukt forsterkeren lenge, men en kompis kompis har lånt bilen og tukla litt: Han har tatt en ledning fra plussen til rem på forsterker, denne kabelen var helt svidd da jeg skulle koble annlegget nå.

      Har jordet til samme punkt som bateriet er jordet til, men kabelen er gammel og slitt.. kan det være grunnen ?

      Comment


      • #4
        Sjekk jording og kontakten til sikringene
        Sjekk remote på andre siden (altså om den har god kontakt til spilleren)
        Sjekk innstillinger på spilleren, er subutgangen aktivert?
        Sjekk + og - til forsterkeren, er det god kontakt?
        Sjekk kontakten fram til batteriet, og sjekk om sikringen framme har kontakt
        /// BIS

        Comment


        • #5
          Remote skal aller helst tas fra spillerens utgang for dette, evt. via et relé og sikringer, om du skrur på flere forsterkere (med mindre disse har "remote out" for kjedekobling), i tråd med god monteringsskikk.

          Å koble forsterkerens plusspol rett på Remote-inngangen er rent teknisk mulig, men man skal da helst ha en egen sikring i mellom, med verdi tilsvarende strømmengden Remote-inngangen tåler.
          Dette er regnet som en jalla løsning, da forsterkeren trekker mer strøm enn om den er i standby, og man kan risikere å bli møtt med et flatt batteri dagen derpå. I kaldere strøk som Norge er dette enda mer gjeldende.

          Jeg ser du skriver at Remote-utgangen på spilleren din ikke virker. Er heller bedre å få den reparert, evt. se seg om etter en ny spiller.

          Ellers kan jeg nevne at jording er et bibelsk ord her på forumet. Jo kortere kabel, jo bedre. Finn et solid skruefeste, løsne dette, skrap vekk lakk rundt skruehullet, og skru fast jordingskabelen her.

          Velger du sikkerhetsbeltets ankerskrue, finn ut hva moment denne skal strammes til med, og bruk momentnøkkel.
          Last edited by costeau; 22-11-2011, 00:03.
          Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
          Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

          Comment


          • #6
            Originally posted by costeau View Post
            Remote skal aller helst tas fra spillerens utgang for dette, evt. via et relé og sikringer, om du skrur på flere forsterkere (med mindre disse har "remote out" for kjedekobling), i tråd med god monteringsskikk.

            Å koble forsterkerens plusspol rett på Remote-inngangen er rent teknisk mulig, men man skal da helst ha en egen sikring i mellom, med verdi tilsvarende strømmengden Remote-inngangen tåler.
            Dette er regnet som en jalla løsning, da forsterkeren trekker mer strøm enn om den er i standby, og man kan risikere å bli møtt med et flatt batteri dagen derpå. I kaldere strøk som Norge er dette enda mer gjeldende.

            Jeg ser du skriver at Remote-utgangen på spilleren din ikke virker. Er heller bedre å få den reparert, evt. se seg om etter en ny spiller.

            Ellers kan jeg nevne at jording er et bibelsk ord her på forumet. Jo kortere kabel, jo bedre. Finn et solid skruefeste, løsne dette, skrap vekk lakk rundt skruehullet, og skru fast jordingskabelen her.

            Velger du sikkerhetsbeltets ankerskrue, finn ut hva moment denne skal strammes til med, og bruk momentnøkkel.

            Virker ikkje remoteutgangen på spilleren, er det jo berre å bruke same remote som spilleren får. Men ein bør sjekke om forsterkeren fungerer skikkeligt først. Kan være at forsterkeren trekker for masse strøm slik at spenningen går ned på remoteutgangen. Pga av feil i forsterkeren eller at for mange forsterkere er tilkoblet remoteutgangen. (maks 2) Eller at ein har tilkoblet andre ting på remoteutgangen.

            Sjekk spenningstilførselen til forsterkeren. (dårlig jording er ofte standard!)
            Når det er ok, kan ein koble ein ledning ifra + til remoteinngangen. Ingen grunn til å ha sikring her. Dette er berre for å teste og skal aldri brukes som ein permanent tilkobling

            Comment

            Working...
            X