Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva bestemmer hvor høyt en høyttaler kan spille?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva bestemmer hvor høyt en høyttaler kan spille?

    Satt her en dag og begynte å fundere over hva som faktisk gjorde at en høyttalere kunne spille høyere enn en annen. Jeg vet at følsomheten er relevant, men hva er det som skjer når en høyttaler spiller "ulyd"? Jeg har f.eks. i min Passat det orginale frontsettet framme, og focal ps165 bak. Frontsettet som står framme, kan spille høyere enn det bak uten ulyd, selv om jeg går utifra at det bak egentlig er bedre. Hvorfor er det slik?

    Jeg lurer også på hva som -faktisk- skjer inne i høyttaleren når lyden blir vrengt. Er det selve magneten som ikke klarer å omforme signalet?
    /// BIS

  • #2
    Svarer virker ganske så logisk, faktisk. Det som er her, er at begge de frontsettene jeg har (orginalt og PS165) er testet med samme spiller som forsterker (altså ingen ekstern). Det ble signalet vridd på PS165 lenge før orginalene? Regner med dette har noe med innstillinger å gjøre, men fins det en "mal" for hvordan ting burde stilles? (har selv lekt mye rundt med innstillingene, men ikke kommet fram til noe spesielt)

    Opplever også at bassen treffer et punkt der den ikke lengre leverer like mye lyd, men heller mye mer lufttrykk. Regner med dette er av samme grunn? (forsterkeren klarer ikke å levere mer?)

    Lyd i en mikrofon går via magneten, som omformer dette til elektrisk signal, regner med at høyttalerne gjør det samme, bare motsatt vei?

    Anyhow; takker for godt svar !
    /// BIS

    Comment


    • #3
      Originally posted by BaardI View Post

      Lyd i en mikrofon går via magneten, som omformer dette til elektrisk signal, regner med at høyttalerne gjør det samme, bare motsatt vei?

      Anyhow; takker for godt svar !
      En magnet omformer nok ikke så mye, men magnetfeltet til en magnet er med på å indusere en spenning i en spole, hvis enten magneten eller spolen blir satt i bevegelse i forhold til hverandre, hvis du ser på picup'er til platespillere så har du to hoved typer en som heter MM (moving magnet) spolen står stille og magneten beveger seg. og MC (moving coil) magneten står stille og spolen beveger seg. Håper dette var litt forståelig

      Comment


      • #4
        Aight, jeg er visst litt feilinformert her

        Høyttalerne var helt lik, satt i helt likt, og på samme frekvens. Syns selv det var litt snodig, men har greit med lyd i bilen, så skal ikke klage. Jeg var bare nysgjerrig på hva som faktisk skjedde

        Når sub'en stopper, står volumet på spilleren på omtrent 70%, bass-control (liten bryter fra forsterkeren) står på maks, input level fra spilleren på litt over midten, bass level på spilleren på 7+ db og bassboost av.
        /// BIS

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jørgen
          Membranoverflate. En membran er ikke flat, men en kjegle, derfor er det forskjell i areal på membraner av samme diameter. Enkelt eks: to 12" med samme slaglengde vil derfor ikke flytte like mye luft dersom den ene membran har "brattere" kjegle enn den andre, fordi da har den ene større membranoverflate.
          Får være litt forumpoliti i dag.
          Grunnen til at det er forskjell i slagareal på høyttalere med likt oppgitt omkrets har ikke å gjøre med kjegleform av noe slag. Høyttaleren flytter ikke mer luft om den har aldri så dyp kjegleform. Flere grunner til at høyttalere av samme diameter har forskjellig areal. En grunn er at opphenget ikke er en del av membranflaten, eller dvs. ca 1/3 av opphenget regnes med som en del av membranarealet - pølseoppheng høyttalere vil ha mindre areal altså. Dessuten er ikke alle 12" elementer lik i diameteren heller, er nok en litt sånn ca betegnelse. Og sist men ikke minst så har ikke alle produsenter helt like formler for utregning av arealet. Avviket er hovedsaklig om hvor mye av opphenget som regnes inn i arealet, noen gjør det ikke andre har med noe.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jørgen
            Er bare bra at noen er litt forumpoliti
            Med trykk på litt.
            Kan bli for mye av deg gode å
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #7
              Alt handler om kompromisser, men med dypere kurv er det lettere å oppnå bedre stivhet i membranet. Et helt flatt membran vil flekse mye mer enn en med dyp kurv. Dypere kurv gir igjen et tyngre membran så alt etter bruksområde.
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #8
                Originally posted by Legatia View Post
                Får være litt forumpoliti i dag.
                Grunnen til at det er forskjell i slagareal på høyttalere med likt oppgitt omkrets har ikke å gjøre med kjegleform av noe slag. Høyttaleren flytter ikke mer luft om den har aldri så dyp kjegleform.
                For å arrestere forumpolitiet litt:
                - en membran med 30cm diameter og 5 cm dyp kon har et areal på 745cm2.
                - en membran med 30 cm diameter og 10 cm dyp kon har et areal på 849cm2.

                Ganske nøyaktig membranarealet på en Seas L16RNX i forskjell Strekker vi den helt til 20 cm dyp kon blir membranarealet 1178cm2, altså ikke så langt unna en B&C 18TBX100...

                NINJAEDIT: Koblingen til luften vil nok derimot ikke være den samme med konisk membran som med flat.
                Last edited by epifant; 17-11-2011, 03:43.

                Comment


                • #9
                  Membranareal var et dårlig uttrykk å bruke ser jeg, for det er jo ikke egentlig det jeg mener. Det er snakk om Sd, som er arealet mellom ytterpunktene på membranet.

                  Sd = Effective piston radiating area of driver, in square centimeters. "This is the actual surface area of the cone, normally given in square cm." Kilde

                  Sd = (PI x D^2)/4

                  PI er ca 3,1416
                  D er diameter på membranet pluss 1/3 av opphenget.

                  Bare for å ta et eksempel, jeg har et par eminence beta 15 woofere foran meg. Diametern av konet pluss ca 1/3 av opphenget er 32,4cm. Putter man det i formelen ovenfor får man 824,4cm2. Specs til eminence sier 823,7cm2, så det er ganske nær med mine beregninger.

                  Et membran uansett fasong vil flytte luft tilnærmet likt et stempel ved lave frekvenser. Sd bestemmer størrelsen på stempelet.
                  Last edited by Legatia; 18-11-2011, 16:38.
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by BaardI View Post
                    (...)Jeg vet at følsomheten er relevant, men hva er det som skjer når en høyttaler spiller "ulyd"? Jeg har f.eks. i min Passat det orginale frontsettet framme, og focal ps165 bak. Frontsettet som står framme, kan spille høyere enn det bak uten ulyd, selv om jeg går utifra at det bak egentlig er bedre. Hvorfor er det slik?(...)
                    Høres ut som om det er så enkelt at PS165-settet du har er mer tungdrevent enn de originale høyttalerne.

                    Logisk nok, egentlig. Originalhøyttalerne har gjerne veeeldig lav bevegelig masse, for å kunne oppnå OK lydtrykk med originale/integrerte forsterkere. Lydkvaliteten blir deretter.

                    Focal-høyttalerne er nok en mer robust konstruksjon (tyngre og stivere membran og spoleform, m.m.). Ergo låter de bedre, på bekostning av effektiviteten - mer masse som skal flyttes krever mer effekt fra forsterkeren.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by BaardI View Post
                      (...)Jeg lurer også på hva som -faktisk- skjer inne i høyttaleren når lyden blir vrengt.(...)
                      Enkelt forklart:



                      Grundigere forklart:

                      http://en.wikipedia.org/wiki/Distort...tronic_signals

                      Og en fin forklaring på norsk:

                      http://avforum.no/forum/generelt-aud...vrengning.html

                      Comment


                      • #12
                        Avanserte greier! Anyway; takk Miniboom!
                        /// BIS

                        Comment


                        • #13
                          Den aller enkleste versjonen er:

                          Det er bedre med nær sagt hvilken som helst separat forsterker, ofte selv den rimeligste kinavare, enn den som er innebygget i spilleren - uansett hvor god den aktuelle spilleren måtte være på papiret.

                          Fordi, selv om spilleren påstås å kunne gi 4 x 25 eller 4 x 50 watt, er realiteten noe sånt som MAKS 10W pr kanal når alle kanaler er i drift samtidig - antagelig mindre - før hørbar forvrengning oppstår. Dette kan låte OK når du står stille og spiller på moderat volum, men når bilen er i bevegelse, må du legge til dekk-, vei-, motor- og vindstøy. Da må volumknotten oppover for at du i det hele tatt skal høre musikken, noe som kan bety forvrenging når forsterkeren suger esel.

                          Få deg forsterker, og sjekk at all monteringsjobben er godt utført, så har du tatt første steg mot bedre lyd.

                          Comment


                          • #14
                            Det er vel strengt tatt mannen/kvinnen som styrer volumknappen som bestemmer hvor høyt en høytaler skal spille
                            Men seriøst ble litt klokere sjøl nå
                            Remi Lilleng

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ymer34 View Post
                              Det er vel strengt tatt mannen/kvinnen som styrer volumknappen som bestemmer hvor høyt en høytaler skal spille
                              Men seriøst ble litt klokere sjøl nå
                              Kommer an på om høyttalere/forsterkere klarer å spille like høyt som han med volumknappen vil, da...

                              Comment

                              Working...
                              X