Announcement

Collapse
No announcement yet.

tidskompensering - plassering av høytalere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tidskompensering - plassering av høytalere

    Har en touran med frontsett bestående av 8"bass i døra og diskant oppe på dashobordet. Er sånn noenlunde samme avstand fra lytteposisjonen og til både bass og diskant. Har gått til innkjøp av en Helix forsterker med innebygd dsp med dertil muligheter for tidskompensering.

    Hvordan blir det å tidskompe når høytalerne står sånn som de gjør, dvs litt fra hverandre. I utgangspunktet tenker jeg at siden avstanden fra lytteposisjonen er lik så burde dette bli grei lyd ved justering. Men har sammtidig planer om å løfte mellomtonen litt og montere et 2 veis system på dashbordet bestående av en liten mellomtone og diskant koblet til et 2 veis delefilter. Bassen i døra tenkte jeg koble på et enkelt bassdelefilter. Hvordan blir denne løsningen å tidskompe egentlig? Vil legge til at forsterkeren er en 5 kanaler og plug and play, dvs at hver høytaler i dørene (i tillegg til diskanten på dashbordet for de foran) vil bli koblet til hver sin kanal. Jeg kommer ikke til å bruke 4 av kanalene til kun høytalerne fremme hvis dere skjønner hva jeg mener? Det hadde vært det mest gunstige så jeg kunne tidskompe disse uavhengig av hvernadre, men slik blir det altså ikke.

    Har kjørt mye tidskomp på tidligere anlegg, men da har høytalerne stått samlet.

  • #2
    Bruk diskantene som utgangspunkt hvis du vil gjøre manuelle avstandsmålinger, da forskjellen blir mer hørbar ved høyere frekvenser, evt. punktet midt mellom høyttalerne for diskant og mellomtone.

    Altså: Mål avstanden fra hver venstrediskant til der ditt venstre øre befinner seg i din mest vanlige sittestilling, og fra hver høyrediskant til der ditt høyre øre befinner seg i din mest vanlige sittestilling.

    Nå vet jeg ikke hva anlegg du har, men sjøl kjører jeg Imprint (Alpine), og da har jeg gjort de manuelle innstillingene slik. I tillegg har jeg brukt mikrofon og kalibreringsprogram, som har gitt svært gode resultater.
    Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
    Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

    Comment


    • #3
      Helix forsterkeren har innebygd en relativt bra dsp. Den kan justeres manuelt via pc/usb kobling, men har i tillegg et fast program man kan laste ned på et sd-kort som settes inn i forsterkeren. Er vel dette jeg starter med bare for å bli kjent med forsterkeren.

      Helix har målt seg frem til en riktig tidskompensering som ligger i programmet. Blir jeg ikke helt fornøyd med dette får jeg prøve manuelt. Det er tanken min først og fremst. Burde vel nevnt dette i første post.

      Comment


      • #4
        Okei. Ja, å laste inn data fra et SD-kort, hvis du har noe ferdiglaget data tilpasset bilen, er kanskje en god start, hvis høyttalerne er montert på fabrikkplassene.

        Hvilket modellnummer er det på forsterkeren?
        Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
        Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

        Comment


        • #5
          Helix pp50dsp heter den.

          Comment


          • #6
            Jeg tok en titt der ute på internett, og den ut som et stykke solid bygget utstyr.
            Selv ville jeg begynt med å sette opp innstillinger for hånd, for å bli kjent med DSP-en.

            Eventuellt hvis høyttalerne sitter på sine "fabrikkplasser", kan du jo se om du finner en ferdiglaga profil til din bil:
            http://www.audiotec-fischer.com/510.html?&L=1

            Finner du en som passer, er det bare å laste den ned, putte på et microSD-kort, og dytte kortet inn i forsterkeren.
            Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
            Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

            Comment


            • #7
              De har et program laget for touran med høytalere på original plassering, det er det som er så bra. Prøver nok det først antar jeg.

              Comment

              Working...
              X