Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan noen forklare meg noe om deling?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan noen forklare meg noe om deling?

    1hei
    Jeg har en Audison VRX 1.500 Med LP filter med 24db/okt og Lurer på om det betyr at den deler "brattere" en 12db/okt. Og hva har det og si i praksis (fordeler/ulemper)
    Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

  • #2
    deler brattere ved 24dB/okt enn ved 12dB/okt

    Comment


    • #3
      Robin har rett.
      Hvorvidt man ønsker å dele brattere eller ikke, avhenger av flere faktorer. Her er noen:

      1) Hvilke frekvenser spiller høyttaleren denne forsterkeren skal drive?

      2) Hvilke frekvenser skal de neste høyttalerne opp i toneleie begynne å spille på?
      Hvis frekvensene til de neste høyttalerne i toneregisteret overlapper de til denne høyttaleren, er brattere som regel bedre, men det skader ikke å lytte seg fram til resultatet.

      3) Bruker du en lydprosessor, f.eks. Audison Bit One/Ten, Alpine Imprint, JL Audio CleanSweep, e.l., som er i stand til å foreta aktiv deling, evt. et elektronisk delefilter av annet slag?
      Hvis ja, kan du trygt bypasse filteret i forsterkeren, og overlate delingen til prosessoren.
      Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
      Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

      Comment


      • #4
        Hei og takk for svar

        Frontsettet jeg bruker er et dls up5i som jeg deler på 80 hz
        subben jeg bruker er et stk focal 33 k tror jeg den heter (Det gule)

        Saken er den at når jeg deler subben på ca 50-55hz mister jeg litt av punchen på rock og punk rock,
        Det blir bra hvis jeg deler på 65-70ish hz, men syns jeg får litt for mye "støy" av de høyere frekvensene da.

        Har det noe og si hvordan jeg stiller inn på spilleren? (alpine cda-117ri)
        Eller hvordan jeg stiller in HPF på frontsettet?

        Noen tips til hvordan få det bra?
        Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

        Comment


        • #5
          Hvis man deler suben på 50hz, vil den da fortsatt spille frekvenser over 50hz?
          Slik jeg forstår det ut i fra hva dere skriver, så bestemmer avrullingen hvor "effektivt" den skal kutte frekvenser over grensen man har satt.
          Ford Mondeo '04
          B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

          Comment


          • #6
            Nå stjeler jeg tråden til TS, men det er relevante spørsmål så jeg håper det går greit. Gi beskjed hvis ikke

            Det er flere rimeligere spillere som har mulighet for både HPF og LPF, men det står ikke nødvendigvis noe om slopen. Betyr det at man kutter frekvensene tvert der man setter grensen, eller deles de ved "x" dB/oct uten valgmulighet?

            Hva er bratt deling, og hva er en slak deling? Har du noen praktiske eksempeler for å lettere forstå det?
            Ford Mondeo '04
            B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

            Comment


            • #7
              Hei igjenn og takk for alle svar

              Til Jan-Erik123 Kjør på fått svar på allt jeg lurte på
              Syns bare det er morro når det er litt aktivitet her inne
              Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

              Comment


              • #8
                Oktav er halvering eller dobling av frekvensen. Er delingen på 12db/oktav og du setter LPF på 50hz, so har lydstyrken blitt 12db lågare ved 100hz

                Kva som er bratt og slak deling, er eg usikker på, men både 6 og 12db/oktav vil eg sei er slak deling.
                24db/oktav og høgare er vel antagligt bratt

                Comment


                • #9
                  Takk for et enkelt og godt svar :-)
                  Ford Mondeo '04
                  B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

                  Comment


                  • #10
                    For å gjøre det litt ekstra vanskelig kan jeg nevne at delefrekvensen er avhengig av nivået på de to elementene man deler mellom. Se på bildet under...



                    EDIT: rett skal være rett. Diagrammet over er skamløst lånt av Harman Internationals Andy Wehmeyer. Anbefaler å søke på DIYMA etter postene hans, svært kunnskapsrik type som også har en sjelden evne til å forklare ting på en forståelig måte
                    Last edited by epifant; 11-10-2011, 01:12.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by magnar View Post
                      Frontsettet jeg bruker er et dls up5i som jeg deler på 80 hz
                      subben jeg bruker er et stk focal 33 k tror jeg den heter (Det gule)

                      Saken er den at når jeg deler subben på ca 50-55hz mister jeg litt av punchen på rock og punk rock,
                      Det blir bra hvis jeg deler på 65-70ish hz, men syns jeg får litt for mye "støy" av de høyere frekvensene da.

                      Har det noe og si hvordan jeg stiller inn på spilleren? (alpine cda-117ri)
                      Eller hvordan jeg stiller in HPF på frontsettet?
                      Må si meg enig i at å redusere eller å kutte ut det som er mellom 50 og 80 Hz gjør at man mister en del punch og noe dunder.

                      Så oppsettet ditt er frontsettet + subben, og ikke noen vanlige bakhøyttalere?
                      Hva forsterker bruker du til frontsettet?

                      Hvis du har en liten neve med penger å svi av på det, kan du jo investere i et oppsett med aktiv deling, uten at det koster skjorta, med følgende oppgraderinger:

                      • Alpine PXA-H100 (Imprint signalprosessor)
                      • En firekanals forsterker, f.eks. Audison LRx 4.1k, til frontsettet (hvis den du har fra før er tokanals, og kan selges pent brukt)

                      Altså, to kanaler til diskant, og to til mellomregisteret, så kan du selge de passive delefiltrene pent brukt.

                      Deling i prosessoren kan da settes opp gjennom spillerens menysystem, som også lar deg stille inn ting som kompensasjon av forskjeller i avstandene fra lyttepunkt til hver enkelt høyttaler, osv., eller kalibreres via en innebygd USB-kontakt.

                      Hvis du ikke kommer til å gjøre store forandringer på oppsettet ditt ofte, er det sikkert mulig å låne kalibreringssettet (KTX-H100) av noen som har det, evt. få en bilstereoforretning som har det til å kalibrere for deg, framfor å kjøpe settet sjøl.

                      Merk at hvis du velger å gå for det oppsettet jeg foreslår, må forsterkerne mest sannsynlig kalibreres for gain (inngangsfølsomhet) på nytt, da nominell spenning på utgangene til PXA-H100 er 4 volt, mens jeg mistenker at spilleren har 2 volt på forsterkerutgangene. Dessuten anbefales det å skru av crossover-funksjoner i samtlige forsterkere, og bare overlate hele delejobben til prosessoren.
                      Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
                      Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

                      Comment


                      • #12
                        Hei og takk for svar

                        Ja oppsettet mitt er frontsett + subben og ikke noe vanlige høytalere bak, eller det er høytaler bak noen orginale men har koblet de ut.

                        Har solgt cda.117ri spilleren min, og kjøpt cda-9887r og koblet opp for og dele aktivt ble så sent etter jobb i går og ungene hadde lagt seg så har ikke fått testet så mye.

                        Frontsettet er:
                        DLS ULTIMATE UP5i: http://dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_584
                        Forsterker til frontsettet er en gammel alpine 4 kanaler (Burde byttes ut)

                        Sub er:
                        Focal 33K tror jeg den heter
                        Forsterker til sub: Audison vrx 1.500

                        Skjønner jeg ikke kan dele diskanten for lavt ikke under 4000hz? men hva med slope?
                        Midbass tenkte jeg kansje og prøve fra 50-60hz og oppover men hvor høyt skal jeg la de spille? slope?
                        Sub tror jeg jeg skal finne ut. (Men tar gjerne i mot tips

                        Er bare ute etter noe sånn ca utgangspunkt for og starte og prøve meg fram
                        Så får vell ørene og nysjerrigheten gjøre resten av jobben

                        Ja hadde vært morsomt og testet ut imprint kalibreringen til cda-9887r, ktx-h100eq. (Kansje greit og vente til jeg begynner og bli ferdig og byggge?)
                        men lommeboka strekker dessverre ikke til i denne omgang, neste oppgradering blir demping av dører og så bedre forsterker til frontsettet, Er det noen som har erfaring med Audison Vrx 4.300?
                        Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

                        Comment


                        • #13
                          Okei, ja CDA-9887R er heller ikke et dumt valg.
                          Hvis du tenker på å kjøpe inn kalibreringssettet, har det ikke så mye å si for lydens del når du setter i gang,
                          da hvis du gjør forandringer som f.eks. bygging, kan du jo alltids kalibrere igjen underveis for å holde det optimalt.

                          Hvis du heller satser på å låne kalibreringssettet i stedet, er det bedre å vente til du er ferdig med å bygge, ja.
                          (Hvis du bor i nærheten av Dublin, kan du jo alltids låne mitt. )
                          Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
                          Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

                          Comment


                          • #14
                            Takk for svar

                            Utrolig morro med aktiv deling det skule vært en menneskerett at alle skule hatt det

                            Blir sikkert aldri ferdig å bygge kjenner jeg meg rett, så kansje lurt og kjøpe
                            Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

                            Comment

                            Working...
                            X