Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan stille inn Time Correction?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan stille inn Time Correction?

    Hei
    Jeg har kjøpt meg en ALPINE CDA-117Ri 1din cd spiller til bilen.
    Har fiklet en ukes tid med litt innstillinger og sånn.

    Men jeg er litt usikker på hvordan jeg stiller inn Time Correction riktig?
    Er det antall cm fra øret mitt til det elementet jeg prøver og stille inn?
    Har prøvd og lest meg til svar men uten å bli veldig klok

    Setter stor pris på evt tips hjelp til dette
    Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

  • #2
    Ja, det er fra høytaleren til øret ditt.. Om du har komponent sett som ikke deles aktivt, kan det hende at det er best å måle fra diskant til øret, men det kan hende at du liker lyden bedre når den måles fra midt mellom mellomtone og diskant. Du må bare prøve deg frem å se hva du liker best.
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

    Comment


    • #3
      Takk for svar

      ok da tar jeg det som utgangspunkt
      Jeg har en 4kanals alpine forsterker, er det da sånn at jeg kan bruke denne spilleren til og dele aktivt?
      evt hvordan?
      Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

      Comment


      • #4
        om spilleren din støtter aktiv deling vet jeg ikke, ta en titt og les igjennom manualen.
        Aktiv deling er i grunnen at spilleren styrer alle delefrekvenser til høyttalerene. Dvs at du trenger en forsterkerkanal per høyttaler, en til diskant venstre, en til diskant høyre osv. Spilleren som bestemmer om du kan kjøre aktiv deling eller ei, forsterkeren har ingen oppgave.

        Når det gjelder tidskompen så må du huske på at resultatet du vil komme fram til er lik avstand fra hvert enkelt element og til hodet ditt.
        Dvs at avstand/musikken fra venstre diskant til deg, høyre diskant, venstre mellomtone, høyre mellomtone OG bass i teorien skal treffe deg samtidig, siden alle disse elementene har forskjellig avstand.

        Nå husker jeg ikke i farta om alpine operer med tid eller avstand men dette står også forklart i manualen.

        Siden du nå kjører via delefilter så må du teste ut litt hva som fungerer for deg, siden du da (mest trolig) kjører en kanal til hver side.
        Last edited by ugn; 10-09-2011, 18:15.
        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

        Comment


        • #5
          hei
          Skal se gjennom manualen en gang til, også fulgte det med en cd-plate skal sjekke ut denne også
          Men hvis jeg kan kjøre aktivdeling er da og foretrekke fremfor passivdeling?

          Takk for svar!
          Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

          Comment


          • #6
            Sist jeg drev på med tidskorrigering på Alpine, var det en liten formel man skulle regne ut, der den høytaleren som er lengst fra deg, skulle stå med null jutering.

            Sjekk manualen, slik at du får det rett med en gang.

            Aktiv deling vil gi deg mulighet til å justere på delefrekvensene slik at du får lyden slik du liker den. Ta utgangspunkt i de orginale delefrekvensene, og pass på at diskanten ikke deles mye lavere i frekvens enn denne, så burde du få et godt resultat.
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

            Comment


            • #7
              Aktiv deling gjør ikke noe magisk med lyden, det avhenger 110% av personen som trykker på spilleren.
              Vet man ikke hva man gjør så er det stor sjans for at resultatet bare blir dårligere.
              Når det er sagt, så lærer man ikke hvis man ikke prøver!
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

              Comment


              • #8
                Sant så sant, ugn. Kan ikke gjøre så mye galt heller, så lenge man passer på at diskanten deles høyt nok før man skrur på lyden. Øvelse gjør mester.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Hei igjen og takk for alle svar
                  Har lest litt og forstått det sånn at det er en formel man må regne ut for og få rette verdier og putte inn for TimeCorrection.

                  Hvis jeg har forstått det riktig er den som følger:

                  Avstanden til den høyttaleren som er lengst fra lytte posisjon
                  -
                  Avstanden til venstre høyttaler framme fra lytte posisjon
                  =
                  Hvor mange cm/ms forsinkelse jeg skal sette på venstre høyttaler framme

                  Feks:
                  bak høyre 225cm - framme venstre 50cm = 175cm

                  Så da setter man verdien på Framme venstre til 175cm som tilsvarer 5.1ms.

                  Som da gjør at lyden fra den høyttaleren bak treffer øret mitt samtidig som den fremme?
                  Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

                  Comment


                  • #10
                    Så for høyre fremme hvis avstanden dit er 125cm blir det:
                    bak høyre 225cm - 125cm = 100cm Som tilsvarer en forsinkelse på ca 2,9

                    Front venstre 50cm Sette innstillingene til 175cm = 5,1ms
                    front høyre 125cm Sette innstillingene til 100cm = 2,9ms
                    Sub 225cm Sette innstillingene til 0cm = 0ms

                    Virker det logisk for noen her at det kan være riktig forsinkelse sånn ca?
                    Last edited by magnar; 11-09-2011, 00:15.
                    Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

                    Comment


                    • #11
                      Formelen er ikke så veldig avansert, det er rett og slett lydhastigheten. lyden beveger seg ca 340m/s dvs 34cm pr ms

                      Så da tar du utgangspunkt i høytaleren som er lengst unna, setter den til 0 ms, og forsinker alle de andre med så mye som er differansen i avstand i forhold til den som er lengst unna.

                      prøvde å lese over tallene dine, men ble bare svimmel og forvirret hver gang jeg prøvde (sikkert for sent på kvelden :P )

                      Uansett, det beste er å prøve å grovjustere med det man regner seg frem til, og finjustere med hørselen.

                      Nå har jeg kun justert aktivt delt frontsett selv, det man somregel prøver å få til med TA er å få en sentrert lyd. Hvordan det skal høres ut når man har bakhøytalere er jeg noe usikker på. Personlig ville jeg bare droppet det og kuttet lyden til de bak.

                      Comment


                      • #12
                        Ut fra hva jeg husker fra alpine dagene mine, og jeg husker ikke så veldig godt, så høres det rett ut, og at høyre bak som er den lengst fra øret ditt skal stå på null.
                        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                        Comment


                        • #13
                          Takk for svar og hjelp alle sammen

                          Da skal jeg teste ut det senere i dag når barne bursdagen er ferdig
                          Syns ikke det ble særlig bra når jeg tok utgangspunkt i avstanden fra lytteposisjon i cm og puttet inn antall cm fra der til hver høyttaler.
                          Ikke så rart egentlig når jeg da har satt mest forsinkelse på de høyttalerne som er lengst unna og minst på de nærmeste, hehe
                          Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

                          Comment


                          • #14
                            Takk GENEXXA for tips til kalkulatoren til Tony
                            Da blir det veldig mye lettere og få et bra utgangspunkt og begynne og stille fra
                            Fikk små stilt litt nå nettopp og må si det ble andre saker

                            Bilstereo blir jo bare mere og mere morro for hver gang man lærer noe nytt
                            Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

                            Comment


                            • #15
                              Det er ennå en hel del igjen å lære
                              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                              Comment

                              Working...
                              X