Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva fyller jeg en liten kasse med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva fyller jeg en liten kasse med?

    Jeg har en litt for liten kasse til subbene mine, hva bør jeg fylle dem med? og har det noe å si på volumet på kassen om man fyller det med dempematerial?

    hvem selger på "vanlige" butikker, da jeg trenger det i dag

  • #2
    Hvis kassa er for liten, så vil ikke elementet spille like dypt som i en større kasse. Er det en lukket kasse så trenger du ikke fylle den med noe

    Comment


    • #3
      ah takk, blir vel lukket

      Comment


      • #4
        Sålenge det er snakk om en subwoofer som bare skal spille de dypeste frekvensene vil ikke dempemateriale har nevneverdig betydning. Benytt gjerne heller noe dempematter for karroseri for å hindre vibrasjon i kabinettet.
        never enough!

        Comment


        • #5
          oki, driver å støper front nå, så dette blir spennede

          Comment


          • #6
            Originally posted by cossiemk1 View Post
            Hvis kassa er for liten, så vil ikke elementet spille like dypt som i en større kasse. Er det en lukket kasse så trenger du ikke fylle den med noe
            Men hvis du fyller en lukket kasse med dempeull, så vil elementet spille som i en litt større kasse (opp til 30% har jeg hørt hvis en fyller riktig), men viktig å ikke ha i for mye, da virker det mot sin hensikt...

            Comment


            • #7
              stemmer dette? hvordan fyller man det riktig? og hvem selger riktig demping? så at biltema har no forskjellig, er det brukbart?

              Comment


              • #8
                Hvor mange liter er det snakk om?
                Dempeull i riktig mengde senker q-verdien i kassa og gjør at elementet "opplever" kassa som større..
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                Comment


                • #9
                  er i grunn ikke sikker, er i en bmw cab jeg bygger, å der er det lite plass, så jeg bygde så stort det gikk.

                  er to sånne jeg skal ha http://www.judysbilstereo.no/subwoof...2-12-subwoofer

                  Comment


                  • #10
                    noen som kan forklare meg hvor mye jeg bør legge på de innvendige veggene?

                    Comment


                    • #11
                      hva slags type kasse er det? luket? bassrefleks? 2 lag i bakveggen på kassa ingenting i baffel og et lag på resten er vel ganske vanlig i bassrefleks kasser, lukket dytter du bare inni kassa 10-20 gram pr. liter har jeg pleid å bruke.
                      Men jeg vil tro at det vil spille bedre med 1 sub i stor nok kasse enn det vil gjøre med 2 i forliten,
                      Steffen Hammersgård
                      Alpine - Mosconi
                      Min prosjekt tråd

                      Comment


                      • #12
                        Dempestoffet de fleste bruker heter noe som Polyester FiberFill. Man får det overalt, bla i stoff butikker da det brukes gjerne i puter, dokker etc.

                        Fin artikkel om bruk av dette og hvor mye man bør bruke osv: http://www.caraudioclassifieds.org/f...enclosure.html
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by shammers View Post
                          hva slags type kasse er det? luket? bassrefleks? 2 lag i bakveggen på kassa ingenting i baffel og et lag på resten er vel ganske vanlig i bassrefleks kasser, lukket dytter du bare inni kassa 10-20 gram pr. liter har jeg pleid å bruke.
                          Men jeg vil tro at det vil spille bedre med 1 sub i stor nok kasse enn det vil gjøre med 2 i forliten,
                          Eller 2 stk i en isobaric lukket kasse
                          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                          Comment

                          Working...
                          X