Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ikke nok lading...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ikke nok lading...

    Jeg monterte for noen uker siden en gammel Audison Vrx4.300 forsterker, et Focal PS165 frontsett og en Focal P30 sub (250w rms)) i bilen, og har ikke hatt alt for mye tid til å prøve det ut, men var forleden ute på en 3 timers kjøretur, hvor lydnivået stort sett lå rundt 80-90dB og 100-110dB innemellom.

    Oppdaget så neste dag at batteriet (nytt 72Ah Sønnak AGM) var ganske så tømt, ved at vindusheisen gikk veldig tregt, og etter 1,5 timers kjøretur med stereo avslått så fungerte vindusheisen med normal hastighet igjen.

    Tydeligvis klarer ikke dynamo å lade nok når jeg skrur opp lyden litt, men jeg lå godt under 100dB mesteparten av tiden, og med 90dB+ følsomhet skal det ikke mange wattene til, så kan det være noe galt ett eller annet sted?

    Noen som vet hvor stor dynamo som er i en 2001 Astra sedan 1.6 comfort, og er det noenlunde enkelt å bytte til større dynamo, og hva vil noe sånt koste?

  • #2
    Veldig ofte er dynamoen fra diesel versjonen bolt on på bensin versjonen. DIsse er som regel endel større (golf IV f.eks så er dynamoen på bensin versjonen 90a mens diesel versjonen er 120a).
    Ole Petter Holelien
    Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
    Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
    Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

    Comment


    • #3
      Ringte et dynamo verksted, og han sjekket bilnr og sa at det er enten en 70 eller 100Ahdynamo i den, og det går fint å sette inn en 120Ah, men den koster godt over det dobbelte av 100Ah dynamoen, så jeg håper forsåvidt det er en 70Ah som står i, for da bør det vel holde å oppdatere til 100...

      Comment


      • #4
        Jeg fikk lånt et multimeter, og på tomgang med lys og stereo på lavt volum viste det 14.4V og når jeg skrudde opp til i 110-112dB svingte det jo mye i takt med bassen, men var aldri under 13.4 såvidt jeg kunne se, så burde det da ikke være nok strøm fra dynamoen til å holde batteriet oppladet?

        Comment

        Working...
        X