Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plassering av diskant - Alternativer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plassering av diskant - Alternativer

    Har nytt frontsett på tur i posten, og tenkte jeg skulle prøve meg på litt egenarbeid, og ikke kun den enkle løsningen med montering og vips-ferdig.
    Har nå Hertz HCX100, og innser at 4tommeren i dashbordet ikke gir tilstrekkelig med bass, så derfor er 6.5" komponentsett løsningen for å få midbassen på plass.

    Usikkerheten er dermed plasseringen på diskanten, bassen har jeg plass til nede i døren,som vist på runding nr 3:


    Alternativ 1: Som er på runding nr 1 er i døren. Samme prosedyre som sist, lage et hull, og felle diskanten inn der. Problemet da er at mesteparten av den ledige plassen der vil stå intil dashbordet når døren lukkes, og lyden vil da gå på tvers over kupeen.

    Alternativ 2: Diskanten kan enten plasseres i dashbordet, altså på runding nr 2, der høyttalerne originalt står. Det som vil bli gjort da er å kutte hull i dekselet jeg har, og felle diskanten ned i hullet. Lyden vil da peke på skrått oppover.

    Alternativ 3: Dette er et kanskje-tema, da denne kan stå i a-stolpen (altså 3kanten over dørpanelet), litt av problemer her er at festene for å få festet denne er midt på trekanten, ergo, lite plass å montere denne. I tillegg tror jeg denne er mer skrøpelig og skaper mer viberasjoner enn dørpanelet.

    Nå er jeg usikker hvordan bildiskanter-diskanter sprer seg på et såppas lite område, kontra diskanter i hjemme hifi-verden.

    Bare så det er sagt, jeg tørr ikke å sette i gang med sparkel, plassfiber, og slikt i denne omgang. Kun kutting, demping, og montering.

    Så hva mener folket, alternativ 1, eller alternativ 2?

    Hans
    Last edited by Han5y; 18-08-2011, 05:51.

  • #2
    Du får ikke plass til en 4" OG en diskant på dash/2? Diskant på toppen av dekslet f.eks?
    Da ville jeg vurdert et 3-veis komponentsystem med diskantholder som kan vinkles mot deg så godt som mulig,

    Ihvertfall med begrenset mulighet for justering av diskantplassering så går jeg alltid for vanlig "dome" diskanter, holder meg unna f.eks Focal med "invertert" dome pga de er litt plasserings-kresne mtp vinkling.
    Last edited by Johan; 18-08-2011, 07:06.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Johan View Post
      Du får ikke plass til en 4" OG en diskant på dash/2? Diskant på toppen av dekslet f.eks?
      Da ville jeg vurdert et 3-veis komponentsystem med diskantholder som kan vinkles mot deg så godt som mulig,

      Ihvertfall med begrenset mulighet for justering av diskantplassering så går jeg alltid for vanlig "dome" diskanter, holder meg unna f.eks Focal med "invertert" dome pga de er litt plasserings-kresne mtp vinkling.
      Originally posted by Han5y View Post
      Har nytt frontsett på tur i posten...


      Det ble et rimelig ADS SF6 (2-veis), usikker hvordan dette låter, men mest for å prøve meg på 6.5", og ordne montering til dyrere frontsett med tiden hvis dette er ræv :-)

      Takk for tipset uansett, problemet er bare at vinklingen blir et problem, som vist på det amatørmessige bildet. Diskanten blir liggende flatt på dekselet som peker rett mot slutten av frontruten/begynnelsen av taktrekket.


      Med mindre folk har tips til en enkel og pen måte for å få denne vinklet litt bedre mot meg, uten at ting ser veldig uoriginalt ut. :-)

      Comment

      Working...
      X